eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Ulga na zakup kasy fiskalnej w 2015 r.

Ulga na zakup kasy fiskalnej w 2015 r.

2015-02-24 12:34

Ulga na zakup kasy fiskalnej w 2015 r.

Kasa fiskalna © zavgsg - Fotolia.com

Miesiąc marzec zbliża się dużymi krokami, a wraz z nim kolejne grupy przedsiębiorców będą obowiązkowo musiały ewidencjonować swoją sprzedaż dla osób prywatnych na kasie fiskalnej, co wiąże się oczywiście z zakupem takich urządzeń. Jednakże zakup pierwszego takiego urządzenia (jak też i następnych, o ile zostaną one wykazane w pierwszym zgłoszeniu) dofinansowuje Państwo. Warto zatem przypomnieć sobie tzw. ulgę na zakup kasy fiskalnej.

Przeczytaj także: Obroty firmy zależą od stosowania kas fiskalnych

Zarówno sam obowiązek stosowania przy sprzedaży kasy rejestrującej, jak też zwrot wydatków związanych z zakupem takiego urządzenia, reguluje bezpośrednio ustawa o podatku od towarów i usług w art. 111. Ust. 4 tego przepisu mówi, że podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
Fiskus odda 90% ceny zakupu netto (nie więcej niż 700 zł) nie tylko za pierwszą kasę, ale także każdą kolejną, o ile te zostaną mu zgłoszone na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Z ulgi na zakup kasy można zatem skorzystać tylko raz – przy rozpoczęciu ewidencjonowania obrotów na takim urządzeniu (przy czym nie ma tutaj limitu zakupionych kas, a uprawniających do odliczenia). W efekcie prawo do ulgi nie przysługuje w przypadku wymiany starej kasy na nową.

Ulga na zakup kasy fiskalnej przysługuje przy tym zarówno czynnym podatnikom VAT jak i korzystającym ze zwolnienia. Różny jednak jest sposób ubiegania się o taką ulgę (jak i wymagana dokumentacja) przez podatników zwolnionych i rozliczających VAT.

fot. zavgsg - Fotolia.com

Kasa fiskalna

Fiskus odda 90% ceny zakupu netto (nie więcej niż 700 zł) nie tylko za pierwszą kasę, ale także każdą kolejną, o ile te zostaną mu zgłoszone na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania.


I tak w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia z VAT z uwagi na wartość obrotu (czyli 150 000 zł), urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty ulgi na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.
W przypadku podatników zwolnionych z VAT zwrot z tytułu ulgi na zakup kasy fiskalnej jest stosunkowo szybki i następuje jednorazowo. Niemniej stosownego zwrotu organ podatkowy dokona wyłącznie na rachunek bankowy. Nie można go uzyskać np. w kasie urzędu, jak też otrzymać pieniędzy za pośrednictwem poczty. To z kolei oznacza, że jeżeli podatnik nie zgłosił fiskusowi rachunku bankowego, a pieniądze z tytułu ulgi na zakup kasy będzie chciał otrzymać, konieczne będzie podanie takiego rachunku.

Zgoła inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku czynnych podatników VAT. Ci bowiem ulgę rozliczają w składanej deklaracji podatkowej dla celów VAT za okres rozliczeniowy nie wcześniejszy niż ten, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie (mogą to być przy tym również okresy następujące po tym pierwszym okresie rozliczeniowym).

I tak podatnicy wykazujący w danym okresie rozliczeniowym podatek należny większy od podatku naliczonego, mogą dokonać odliczenia z tytułu wspomnianej ulgi w kwocie niższej lub równej wartości różnicy między podatkiem należnym a naliczonym. Odliczenie takie może być dokonane maksymalnie do wysokości podatku należnego.
Może tutaj zatem wystąpić sytuacja, że pełna wartość ulgi na zakup kasy fiskalnej zostanie rozliczona już w pierwszej składanej deklaracji, jeżeli tylko wykazana w tej deklaracji nadwyżka podatku należnego nad naliczonym będzie co najmniej równa wartości odliczenia z tytułu ulgi.

Jeżeli jednak zobowiązanie podatkowe (a więc nadwyżka VAT należnego nad naliczonym) będzie niższa od kwoty ulgi, prawo do jej odliczenia będzie przenoszone na następne okresy rozliczeniowe.

Z kolei w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest większa albo równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących, z tym że nie nastąpi to jednorazowo. Otóż w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:
  1. 25% kwoty odpowiadającej 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 175 zł - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne, lub
  2. 50% kwoty odpowiadającej 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 350 zł - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy kwartalne.

Co za tym idzie, tutaj ulgę trzeba rozliczać co najmniej w dwóch (w przypadku rozliczeń kwartalnych) bądź czterech (w przypadku rozliczeń miesięcznych) deklaracjach podatkowych. Mówi o tym wprost §3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

Oczywiście tutaj zwrotu organ podatkowy także dokona na rachunek bankowy.

Warunki stosowania odliczenia


Czynni podatnicy VAT mają prawo do skorzystania z ulgi pod warunkiem:
  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach,
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia z VAT, zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej dokonywany jest na ich wniosek składany do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Powinien o zawierać: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozów osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą.

Do wniosku takiego należy obowiązkowo dołączyć:
  1. dane określające imię i nazwisko albo nazwę podmiotu prowadzącego serwis kas, który dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej;
  2. oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę rejestrującą;
  3. informacje o numerze rachunku bankowego podatnika lub jego rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, na który należy dokonać zwrotu;
  4. fotokopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą - w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi.

Oczywiście tutaj konieczne jest spełnienie także warunków przewidzianych dla podatników rozliczających VAT, o których mowa była na początku niniejszej części artykułu.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: