eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Anulowanie faktur w podatku VAT

Anulowanie faktur w podatku VAT

2015-03-08 13:40

Anulowanie faktur w podatku VAT

Faktura © apops - Fotolia.com

Podatnik VAT dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług co do zasady obowiązany jest wystawić z tego tytułu fakturę VAT. Wystawienie faktury polega na sporządzeniu dokumentu oraz przekazaniu jej nabywcy. Przekazanie faktury do nabywcy oznacza wprowadzenie jej do obrotu prawnego.

Przeczytaj także: Podatek VAT: anulowanie faktury tylko w szczególnych przypadkach

W praktyce zdarza się jednak, że podatnik wystawia fakturę i przesyła ją do odbiorcy, po czym okazuje się, że faktura nie powinna być wystawiona. Najczęściej przyczyną jest pomyłka. Przykładowo, w przedsiębiorstwie zajmującym się sprzedażą wysyłkową, pracownik podatnika wystawia fakturę i wysyła ją wraz z towarem do klienta. Okazuje się jednak, że klient towaru w ogóle nie zamawiał wobec czego odsyła towar wraz z fakturą. Może się też okazać, że klient towar zamawiał, jednak zamówienie zostało zrealizowane nieprawidłowo (otrzymał towar innego rodzaju), wobec czego towaru również nie przyjmuje i zwraca go wraz z fakturą do nadawcy.
Nawet pomyłkowo wystawiona faktura wiąże się konsekwencjami na gruncie VAT. Jak bowiem wynika z art. 108 ust. 1 Ustawy VAT, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązany do jego zapłaty.

W celu uchylenia się od obowiązku zapłaty podatku z pomyłkowo wystawionej faktury, podatnik mógłby podjąć próbę doręczenia faktur korygujących. Jednak, w większości przypadków spełnienie formalności związanych z fakturami korygującymi może być problematyczne.
Podatnik może jednak uniknąć obowiązku zapłaty VAT, jeżeli wystawioną przez siebie fakturę anuluje.

Anulowanie faktury nie jest wprawdzie uregulowanie w przepisach Ustawy VAT ani też w przepisach wykonawczych. Niemniej jednak rozwiązanie takie jest dopuszczalne, co potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych oraz organów podatkowych. Generalnie, mimo braku wyraźniej podstawy prawnej w zakresie anulowania faktur, organy podatkowe przyznają, iż taka czynność jest dozwolona „pod warunkiem, że spełnione zostaną ściśle określone przesłanki”. Jakie są zatem przesłanki anulowania faktury?

fot. apops - Fotolia.com

Faktura

Anulowanie faktury nie jest wprawdzie uregulowanie w przepisach Ustawy VAT ani też w przepisach wykonawczych. Niemniej jednak rozwiązanie takie jest dopuszczalne, co potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych oraz organów podatkowych.


Przesłanka 1 - brak transakcji


Jeżeli nie doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług, to faktura wystawiona przez podatnika w istocie nie dokumentuje żadnej transakcji. Taka sytuacja wystąpi z całą pewnością, gdy klient nie przyjmuje towarów lub po ich przyjęciu zwraca je podatnikowi, twierdząc, że nastąpiła pomyłka. Chodzi tutaj o sytuacje, w których klient nie jest zainteresowany w uzyskaniu prawa do dysponowania towarami jak właściciel. Sytuację tą należy jednak odróżnić od przypadku, gdy klient przyjmuje towar, jednak nie dokonuje za niego płatności. Odrębnie należałoby także podejść do faktur za usługi. Jeżeli kontrahent przykładowo nie przyjmuje faktury, gdyż kwestionuje jakość wykonanej usługi, należałoby uznać, że transakcja miała jednak miejsce, mimo iż usługobiorca prac nie odbiera. Każdy przypadek należałoby oceniać indywidualnie.

Przesłanka 2 - faktura nie została wprowadzona do obrotu


Jeżeli podatnik wystawił fakturę, lecz nie wysłał jej do wskazanego w treści nabywcy lub też faktura taka została wysłana, ale adresat jej nie odebrał, czy w końcu faktura została odebrana przez adresata, a następnie przez niego zwrócona, należałoby się zgodzić, iż w takich przypadkach faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Nie dysponuje nią bowiem podmiot wskazany jako nabywca.
Wprowadzenie faktury do obrotu należy rozumieć szeroko. Wprowadzenie faktury do obrotu powinno oznaczać, że odbiorca faktury posiada ją w swojej dokumentacji. Dysponując fakturą, odbiorca może się nią posłużyć poprzez ujęcie jej w rejestrze zakupów i odliczenie podatku naliczonego. Taka sytuacja w sposób oczywisty narażałaby budżet państwa na uszczuplenie, gdyż skutki podatkowe związane z wystawieniem faktury sprowadzałyby się jedynie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony u podmiotu wskazanego jako nabywca.

Przesłanka 3 - faktura znajduje się w dokumentacji podatnika i jest odpowiednio oznaczona


Podatnik ma pewność, że faktura nie znajduje się w obrocie tylko wtedy, gdy posiada ją w swojej dokumentacji. Co ważne, posiadając fakturę w dokumentacji podatnik dysponuje jednocześnie dowodem potwierdzającym tę okoliczność, szczególnie ważnym podczas kontroli podatkowej. Faktura anulowana przez podatnika powinna być odpowiednio oznaczona.
Organy podatkowe wskazują, na następujące sposoby oznaczenia anulowanej faktury: „Anulowanie powinno odbyć się poprzez opatrzenie faktur VAT odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach anulowania i pozostawienie ich w dokumentacji podatkowej” (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 22 maja 2013 r. o sygn. IPPP2/443-312/13-3/MM).

„Z przedmiotowego dokumentu jednoznacznie powinno wynikać, że został on anulowany np. poprzez przekreślenie oryginału i kopii faktury oraz adnotacji anulowano” (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 9 lutego 2010 r. o sygn. IPPP1-443-1238/09-2/BS).

Należy przy tym wskazać, iż powyższe przesłanki powinny być spełnione łącznie.
Biorąc pod uwagę powyższe, anulowanie faktury to zagadnienie, w którym należy zwrócić uwagę na poniższe elementy.

Po pierwsze, analiza merytoryczna, mająca na celu ustalenie czy miała miejsce transakcja (dostawa towarów lub świadczenie usług). Zagadnienie to może być najbardziej skomplikowane z uwagi na różnorodność stosunków handlowych, w szczelności, jeżeli kwestia dotyczy świadczenia usług.

Po drugie, posiadanie odpowiednich dokumentów. Podatnik zamierzający anulować fakturę, powinien wykazać, że nie znajduje się ona w obrocie (posiada ją w swojej dokumentacji) oraz, że nie znajdzie się ona w obrocie w przyszłości (odpowiednie adnotacje na fakturze, z których jednoznacznie wynika jej anulowanie).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: