Skomplikowany podatek od nieruchomości za garaż
2015-03-12 13:51
Przeczytaj także: Części wspólne w podatku od nieruchomości: będą niekorzystne zmiany
Własność lokalu może być opodatkowania odrębnie w stosunku do innych części budynku. Jak wskazuje bowiem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. 2000 Nr 80 poz. 903 z poźn. zm.) - dalej w skrócie u.w.l. samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej "lokalami", mogą stanowić odrębne nieruchomości.
Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne. Ponadto art. 2 ust. 4 u.w.l. wskazuje, że do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".
Prawidłowa klasyfikacja stwarza jednak liczne trudności, na co wskazywało również rozbieżne stanowiska w orzecznictwie.
Z jednej bowiem strony wypracowana została linia orzecznicza, zgodnie z którą z art. 2 ust 1 pkt 2 oraz art. 5 ust. 1 pkt 2 wynika jednoznaczne, że przedmiotem opodatkowania może być zarówno sam budynek, jak i część tego budynku. Zatem garaż może być odrębnym przedmiotem opodatkowania względem budynku. Zaś stawka podatku odnosi się wówczas do funkcji użytkowej tj. niemieszkalnej. Zwolennicy takiego rozwiązania podkreślają, że decydującym kryterium jest faktyczne przeznaczenie danego budynku i jego wykorzystanie na cele mieszkalne.
Natomiast z drugiej strony wskazuje się, że garaże winny zostać opodatkowane według stawek przewidzianych dla budynków mieszkalnych, bowiem treść art. 5 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. wskazuje, że w uchwale gminy można rozróżnić pod względem granic stawek podatkowych budynku lub ich części mieszkalne, jednakże słowo „mieszkalne” dotyczy rodzaju budynku co do jego podstawowej funkcji użytkowej, a nie funkcji poszczególnych lokali, ponieważ przedmiotem opodatkowania jest budynek lub jego część. Ponadto w ramach powyższego stanowiska uznaje się, że ustawodawca nie dokonał oddzielenia przedmiotowo budynku od jego części, a zatem nie ma dwóch odrębnych przedmiotów opodatkowania. W konsekwencji jednemu przedmiotowi opodatkowania można przypisać jedną z dwóch cech – mieszkalny lub niemieszkalny.
Ostatecznie zagadnienie to zostało jednak rozstrzygnięte uchwałą 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie o sygn. akt II FPS 4/11 , zgodnie z którą w sytuacji, gdy garaż jest samodzielnym lokalem niemieszkalnym, podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawek przewidzianych dla budynków lub ich części pozostałych, o których mowa art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e. u.p.o.l.
W przedmiotowej sprawie wątpliwości dotyczyły wykładni art. 5 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l., a konkretnie ustalenia odpowiedzi na pytanie, czy wobec garażu stanowiącego przedmiot odrębnej własności (będącego samodzielną nieruchomością lokalową), usytuowanego w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, należało zastosować stawkę podatku od nieruchomości przewidzianą w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e u.p.o.l., a zatem jak dla budynków lub ich części pozostałych, czy też właściwa winna być stawka określona w jej art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a, przewidziana dla budynków lub ich części mieszkalnych.
W ramach niniejszej uchwały NSA podzielał stanowisko Trybunału Konstytucyjnego w zakresie konieczności przeprowadzenia istotnych zmian w ramach kwalifikowania poszczególnych budynków lub ich części do odpowiedniej stawki podatku. Przez chwilę inicjatywa w tym zakresie była całkiem realna, jednakże ostatecznie Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wycofało się 15 kwietnia 2014r. z części zmian zaproponowanych w projekcie zmiany ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw. Ma to również swoje dobre strony, bowiem pierwotnie w ramach zapowiadanych zmian planowano wprowadzić jednolite stawki dla wszystkich, co się chwali, ale rzecz jasna ujednolicona oznaczało w konsekwencji również podwyższona. Zatem konkludując - w zakresie kwalifikowania przedmiotu opodatkowania nadal pozostaje realna możliwość pozyskania oszczędności.
Autorka bloga:
1 2
oprac. : Marta Mikosz / Ślązak, Zapiór i Wspólnicy
Przeczytaj także
-
Podatek od nieruchomości 2024: jakie stawki zapłacą mieszkańcy poszczególnych miast?
-
Podatek od garażu jest wyliczany niezgodnie z Konstytucją. Przełomowy wyrok TK
-
Podatki i opłaty lokalne w 2024 r. wzrosną o 15%
-
Przełomowy wyrok TK w sprawie podatku od nieruchomości - co oznacza dla podatników dziś i za półtora roku?
-
Opłaty i podatki lokalne: w 2024 r. czeka nas historyczna podwyżka
-
Samorządy podnoszą stawki podatku od nieruchomości
-
Ostatni dzwonek na obniżenie podatku od nieruchomości firmowych za 2023 r.
-
Podatek od nieruchomości 2023 - stawki w górę we wszystkich miastach wojewódzkich
-
Panele fotowoltaiczne a podatek od nieruchomości
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)