eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Zwrot towaru to nie tylko korekta przychodu ale i kosztów uzyskania

Zwrot towaru to nie tylko korekta przychodu ale i kosztów uzyskania

2015-03-26 12:01

Zwrot towaru to nie tylko korekta przychodu ale i kosztów uzyskania

Zwrot towaru to nie tylko korekta przychodu © fox17 - Fotolia.com

Organy podatkowe, podobnie zresztą jak i sądy administracyjne, stoją obecnie na stanowisku, że korekta przychodu spowodowana np. zwrotem towaru, winna zostać odniesiona do okresu, w którym przychód ten powstał, a więc wstecznie, nawet gdy zwrot taki miał miejsce w innym roku podatkowym.

Przeczytaj także: Zwrot towaru = wsteczna korekta przychodu i spisu z natury?

Wstecznej korekty należy dokonać w każdym przypadku, nawet gdy wcześniejsze rozliczenie (związane ze sprzedażą) nie było błędne, zaś obecną korektę determinuje zdarzenie powstałe po takiej transakcji. To powoduje, że pierwotnie prawidłowo rozliczona transakcja, jak też złożone rozliczenia podatkowe, na tle podatku dochodowego, są błędne – wymagające korekty, co wiąże się z niemiłymi konsekwencjami.
Wcześniejsza linia interpretacyjna była zgoła odmienna. Przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z dnia 27 marca 2013 r. sygn. akt. III SA/Wa 2715/12 uznał, że moment dokonania przez podatnika korekty przychodu uzależniony jest od przyczyny jej powstania. I tak jeżeli faktura pierwotna była wadliwa od samego początku (zawierała błędy), korekty należy dokonać wstecz w odniesieniu do okresu, w którym przychód został wykazany. Jeżeli jednak przyczyna wystawienia korekty zaistniała po wystawieniu faktury pierwotnej, korekta przychodu winna nastąpić na bieżąco, w dacie faktury korygującej.

Obecnie bez względu na przyczynę korekty, zdaniem zarówno fiskusa jak i większości składów sędziowskich, należy jej dokonywać wstecznie za każdym razem.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10.12.2014 r., sygn. akt II FSK 2576/12 wskazał, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają przepisów regulujących zasady dokonywania korekty przychodów. Nie zawierają także uregulowań dotyczących momentu powiększenia (zmniejszenia) przychodów, tj. wskazujących czy przychód powiększa się (pomniejsza) w dacie wystawienia faktury korygującej (na bieżąco), czy też w dacie powstania przychodu należnego. Należy mieć jednak na uwadze, że faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Późniejsze wystawienie faktury korygującej nie powoduje bowiem zmiany daty powstania przychodu, wpływa jedynie na jego wysokość. Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna.

W efekcie korektę przychodów i kosztów należy odnosić do okresu rozliczeniowego, w którym zaistniało zdarzenie pierwotne.

fot. fox17 - Fotolia.com

Zwrot towaru to nie tylko korekta przychodu

Korekta przychodu spowodowana np. zwrotem towaru, winna zostać odniesiona do okresu, w którym przychód ten powstał, a więc wstecznie, nawet gdy zwrot taki miał miejsce w innym roku podatkowym.


Tak też wypowiadają się organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, czego przykładem jest chociażby interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31.07.2014 r., nr ILPB1/415-551/14-2/AG.
Organ podatkowym wskazał, iż prawidłowym jest stwierdzenie, że wystawione faktury korygujące, które dotyczą przychodów ze sprzedaży towaru w roku poprzednim, winny być uwzględnione w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy. Taka faktura korygująca wskazuje bowiem właściwy przychód ze sprzedaży, w związku z czym należy odnieść ją do uprzednio wykazanego przychodu należnego. Samo późniejsze wystawienie faktury korygującej nie powoduje zmiany daty powstania przychodu.

W związku z tym niezawiniona korekta przychodu, spowodowana np. zwrotem towaru, może skutkować koniecznością złożenia także korekty zeznania podatkowego (jako że przychód taki należałoby skorygować w okresie, w którym został on pierwotnie wykazany).

Postępowanie takie zdaje się przeczyć logice i jest także swego rodzaju karą dla podatników mimo wcześniej prawidłowo sporządzonych rozliczeń podatkowych (dodajmy, że po stronie nabywcy, gdzie występuje jedynie korekta kosztów – również dokonywana wstecz – powstaje w takim przypadku z reguły zaległość podatkowa i konieczność zapłaty także odsetek, mimo tego, że pierwotna transakcja była rozliczona prawidłowo).

Po stronie sprzedawcy, jeżeli dochodzi do zwrotu towaru, na korekcie przychodu jednak się nie kończy. Tą trzeba bowiem objąć także koszty uzyskania przychodu (oczywiście jeżeli te w rachunku podatkowym są uwzględniane). W jaki sposób?

W przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów należy dokonać korekty spisu z natury sporządzonego na koniec roku o wartość zwróconego towaru (oczywiście to ma miejsce, jeżeli zwrot towaru następuje w innym roku, aniżeli jego sprzedaż). Efektem takiego działanie będzie zmniejszenie kosztów o cenę (zakupu) towaru.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 14.01.2015 r. nr IBPBI/1/415-1241/14/AP wskazał, że korekta przychodów związana ze zwrotem towarów po zakończeniu roku, w którym nastąpiła ich sprzedaż skutkuje stosowną korekty kosztów uzyskania przychodów związanych ze zwrotem towarów podlegających ujęciu w spisie z natury. Korekty tej podatnik powinien dokonać poprzez korektę spisu z natury sporządzonego na dzień 31 grudnia poprzedniego roku podatkowego. W konsekwencji powyższego, wartość zwróconych towarów poprzez ujęcie w remanencie końcowym zostanie wyłączona z kosztów uzyskania przychodów roku, w którym nastąpiła ich sprzedaż (skorygowana później z powodu ich zwrotu).

Jak natomiast winni zachować się podatnicy prowadzący księgi rachunkowe? Tutaj konieczna będzie korekta kosztów bezpośrednich (w postaci ceny zwróconych towarów).
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 30.05.2014 r. nr IPTPB3/423-81/14-2/GG uznał, że „(…) również korekta kosztów uzyskania przychodów powinna być odniesiona do momentu, w którym koszty te zostały uprzednio uwzględnione w rachunku podatkowym (w sytuacji zwrotu towarów). Nie może budzić wątpliwości, że bez względu na to, czy poniesiony koszt ma charakter kosztu bezpośredniego, czy też kosztu pośredniego wystawiona faktura korygująca nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu, a jedynie jego wysokość. Korekta wielkości kosztu powinna być zatem zawsze rozliczana w okresie rozliczeniowym, w którym koszt został już ujęty w ewidencji księgowej, z uwzględnieniem zasad potrącalności wynikających z przepisów ww. ustawy. (…)

Natomiast korekta poniesionych kosztów bezpośrednich dotyczących korygowanych przychodów powinna być odniesiona do momentu, w którym koszty te zostały potrącone.

W związku z tym, Spółka jest zobowiązana do korekty podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym za okres rozliczeniowy, którego dotyczy korekta przychodów i kosztów uzyskania przychodów. (…)”

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

  • Ulga za złe długi

    Dzień dobry, Prowadzę działalność na zasadzie samozatrudnienia, nie jestem vatowcem. Firma, której wystawiałem faktury, 30.12.2021 ...

  • Faktura VAT

    Witam, wystawiliśmy faktury z datą wystawienia i sprzedaży w dniu 31.12.2013 r. z błędnym numerem faktury. Czy powinnam wystawić faktury ...

  • Więcej porad znajdziesz w dziale Porady WIĘCEJ

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: