eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Minister Finansów: Motocykl bez amortyzacji jednorazowej

Minister Finansów: Motocykl bez amortyzacji jednorazowej

2016-06-24 13:02

Minister Finansów: Motocykl bez amortyzacji jednorazowej

Motocykl bez amortyzacji jednorazowej © alepvfoto - Fotolia.com

Minister Finansów sprostował wcześniejsze rozstrzygnięcie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, a tyczącego się sposobu amortyzacji środka transportu w postaci motocykla. Zdaniem resortu nie Klasyfikacja Środków Trwałych decyduje tutaj o zasadach amortyzacji, a definicja samochodu osobowego zawarta w ustawie podatkowej.

Przeczytaj także: Niepełna amortyzacja jednorazowa środka trwałego

Czego dotyczył problem


Otóż mali podatnicy oraz tacy, którzy dopiero co otworzyli firmę, mogą co do zasady skorzystać z amortyzacji jednorazowej w stosunku do swoich środków trwałych. Jednorazowo w danym roku w ten sposób można odpisać w koszty nawet 50 000 euro z wartości początkowej nabytych w tym roku bądź wytworzonych środków trwałych.

Jest to zatem narzędzie, które pozwala istotnie obniżyć podatek. Większy odpis amortyzacyjny to bowiem większe koszty. Preferencja taka ma zastosowanie do większości składników majątku zaliczanych do środków trwałych, w tym do środków transportu. Wyłączone z niej zostały jednakże samochody osobowe.

Całe zamieszanie jest w tym, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (podobnie zresztą jak ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych) w różnych miejscach różnie traktuje motocykle. I tak w załączniku nr 1 do tych ustaw, będącym Wykazem Rocznych Stawek Amortyzacyjnych, samochody osobowe znajdują się w grupie KŚT 741, zaś motocykle w grupie KŚT 740 (taka klasyfikacja wynika również rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych).

fot. alepvfoto - Fotolia.com

Motocykl bez amortyzacji jednorazowej

Zdaniem Ministerstwa Finansów nie Klasyfikacja Środków Trwałych decyduje o zasadach amortyzacji, a definicja samochodu osobowego zawarta w ustawie podatkowej.


Ustawa podatkowa jednakże, obok wskazania samochodów osobowych pod symbolem KŚT 741 zawiera także definicję tych pojazdów.
Stosownie do art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć jest w niej mowa o samochodzie osobowym - oznacza to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
  1. pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
    • klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
    • z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
  2. pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
  3. pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
    • agregat elektryczny/spawalniczy,
    • do prac wiertniczych,
    • koparka, koparko-spycharka,
    • ładowarka,
    • podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
    • żuraw samochodowy,
  4. pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustawodawca przy definiowaniu pojęcia samochody osobowego posłużył się odniesieniem do pojęcia pojazdu samochodowego, o którym mowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Pojazdem samochodowym w myśl ustawy Prawo o ruchu drogowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h (z wyjątkiem ciągników rolniczych).
Motocykl w myśl tej ustawy to natomiast pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół.

Wracając do przepisów podatkowych mamy zatem z jednej strony odniesienie do KŚT, gdzie motocykle stanowią odrębną od samochodów osobowych grupę środków trwałych, z drugiej zaś definicję samochodu osobowego, w której to zawierają się także motocykle.

Ważniejsze podejście profiskalne


W pierwotnej interpretacji indywidualnej z dnia 18 listopada 2015 r. nr IBPB-1-1/4511-551/15/WRz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się z wnioskodawcą przyznając, że skoro w KŚT motocykl jest przyporządkowany do innej grupy aniżeli samochód osobowy, możliwa jest jego jednorazowa amortyzacja.

Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 15.06.2016 r. nr DD9.8220.2.197.2016.KZU zmienił jednakże to rozstrzygnięcie. Jego zdaniem bowiem ważniejsza od klasyfikacji jest definicja samochodu osobowego zawarta w ustawach o podatkach dochodowych. A skoro w tej mieszczą się także motocykle, to jednorazowa amortyzacja takich składników majątku nie jest możliwa.
Zdaniem Ministra Finansów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej motocykli dokonuje się na takich samych zasadach jak w przypadku samochodów osobowych, co wyklucza stosowanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: