eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › JPK w Ordynacji podatkowej: kto jest dużym przedsiębiorcą?

JPK w Ordynacji podatkowej: kto jest dużym przedsiębiorcą?

2016-07-15 12:42

JPK w Ordynacji podatkowej: kto jest dużym przedsiębiorcą?

JPK w Ordynacji podatkowej ©  Andrey Popov - Fotolia.com

Duże podmioty gospodarcze mają od lipca 2016 r. dodatkowe obowiązki względem skarbówki. Otóż bez wezwania fiskusa muszą co miesiąc przekazywać mu rejestry prowadzone na potrzeby podatku od towarów i usług. Dodatkowo organy podatkowe mogą od nich wymagać udostępniania ksiąg podatkowych w formie elektronicznej, zamiast dotychczasowej wersji papierowej.

Przeczytaj także: JPK do Ministra Finansów a nie urzędów skarbowych

1 lipca 2016 r. w życie weszły dwie bardzo ważne regulacje Ordynacji podatkowej w zakresie kontroli prawidłowości rozliczeń. Jest to art. 82 §1b oraz art. 193 (oraz porządkowo w tym zakresie także art. 287 §1 pkt 3).
Art. 193a. Ordynacji podatkowej
§ 1. W przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w § 2, wskazując rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą.
§ 2. Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia jej z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych, jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
§ 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych, części tych ksiąg oraz dowodów księgowych w postaci elektronicznej oraz wymagania techniczne dla informatycznych nośników danych, na których księgi, części tych ksiąg oraz dowody księgowe mogą być zapisane i przekazywane, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w księgach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.


Art. 82 §1b Ordynacji podatkowej
Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy.

fot. Andrey Popov - Fotolia.com

JPK w Ordynacji podatkowej

Duże podmioty gospodarcze mają od lipca 2016 r. dodatkowe obowiązki względem skarbówki. Otóż bez wezwania fiskusa muszą co miesiąc przekazywać mu rejestry prowadzone na potrzeby podatku od towarów i usług.


Art. 287 §1 pkt 3 Ordynacji podatkowej
Kontrolowany, jego pracownik oraz osoba współdziałająca z kontrolowanym są obowiązani umożliwić wykonywanie czynności, o których mowa w art. 286, w szczególności:
przekazać, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, wyciąg z ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych zapisany w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, jeżeli kontrolowany prowadzi księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych; przepis art. 168 § 3a pkt 1 stosuje się odpowiednio.

Ustawa nowelizująca, która wprowadziła w życie powyższe regulacje, zawiera jednakże okresy przejściowe. Otóż bezwzględny obowiązek elektronicznego udostępniania swoich ksiąg, czy też przekazywania comiesięcznych rejestrów VAT (w postaci JPK) na chwilę obecną objął jedynie te podmioty, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych oraz są tzw. dużymi przedsiębiorcami. Średnie, małe i mikrofimy będą z tych obowiązków musiały wywiązać się (w zależności od tego, do której grupy podatników się zaliczają) dopiero w roku 2017 lub 2018.
Warto tutaj dodać, iż od 2018 r. w ustawie o podatku od towarów i usług znajdzie się przepis nakładający na podatników obligatoryjny obowiązek prowadzenia ewidencji na potrzeby tego podatku w formie elektronicznej. W związku z tym ostatecznie nowe obowiązki w zakresie comiesięcznego przekazywania JPK będą ciążyć na każdej firmie (czy innej instytucji) rozliczającej ten podatek.

Kto zatem jest dużym przedsiębiorcą, obowiązanym do przekazywania ewidencji w formie JPK od 1 lipca 2016 r.?


Stosownych definicji należy tutaj szukać w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Ustawodawca wskazał w niej, kogo należy rozumieć przez mikro, małą lub średnią firmę. Prawodawca wymienił warunki, jakie należy spełnić, aby do danej kategorii przedsiębiorców się załapać. Nadto definicje te zostały tak skonstruowane, że w „większym” podmiocie mieszczą się mniejsze. I tak firma spełniająca definicję mikro-przedsiębiorcy, spełnia jednocześnie definicję małego i średniego przedsiębiorcy. Firma spełniająca definicję małego przedsiębiorcy mieści się także w definicji średniego przedsiębiorcy. Ten, kto nie spełnia definicji średniego przedsiębiorcy (a w związku z tym także definicji mikro i małej firmy) jest traktowany jako duży podmiot.
Art. 106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, iż za średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz
  2. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.

Warunki te (czyli wynikające z pkt 1 i 2) są objęte koniunkcją, a w związku z tym muszą zostać spełnione łącznie, aby dana firma mieściła się w kategorii średnich przedsiębiorców. Zasadniczym kryterium wstępnym przy określaniu kategorii przedsiębiorstwa jest średnioroczne zatrudnienie, natomiast w przypadku pułapu dotyczącego rocznego obrotu lub całkowitego bilansu rocznego MSP można wybrać jeden z nich.

Jak wyjaśniono w odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki na interpelację poselską nr 22281, liczba osób zatrudnionych jest zasadniczym kryterium wstępnym przy określaniu, w jakiej kategorii mieści się dane MSP. Liczba ta dotyczy osób zatrudnionych na pełnych etatach oraz w niepełnym wymiarze godzin, czy też sezonowo i obejmuje: pracowników, osoby pracujące dla przedsiębiorstwa, podlegających mu i uważanych za pracowników na mocy prawa krajowego, właścicieli, kierowników, wspólników prowadzących regularną działalność w przedsiębiorstwie i uczestniczących w zysku przedsiębiorstwa.
Do osób zatrudnionych nie zalicza się za to praktykantów lub studentów odbywających szkolenie zawodowe na podstawie umowy o praktyce lub szkoleniu zawodowym. Nie wlicza się też okresu trwania urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego.

Liczba zatrudnionych osób odpowiada liczbie rocznych jednostek roboczych. Każdy, kto był zatrudniony na pełen etat w obrębie przedsiębiorstwa lub w jego imieniu w ciągu całego roku referencyjnego, stanowi jedną jednostkę roboczą. Praca osób, które nie przepracowały pełnego roku, pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin oraz pracowników sezonowych traktowana jest jako części ułamkowe jednostki.

Podmiot, który nie spełni kryterium liczby pracowników jest traktowany jako duży przedsiębiorca. Natomiast w przypadku pułapu dotyczącego rocznego obrotu lub całkowitego bilansu rocznego przedsiębiorca może wybrać jeden z wariantów. Przedsiębiorstwo nie musi więc spełniać obydwu warunków finansowych i może przekroczyć jeden z pułapów, nie tracąc jednocześnie swojego statusu.

Niezwykle istotne jest też to, iż wskazane warunki wystarczy spełnić w jednym z dwóch poprzednich lat obrotowych. Dopiero zatem firma, która zarówno w roku 2015 jak i 2014 nie spełniała warunków uznania jej za średniego przedsiębiorcę, obowiązana jest do przesyłania comiesięcznych rejestrów VAT w formie JPK od lipca 2016 r.

JPK a podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej


Okresy przejściowe odwlekające w czasie obowiązek wprowadzenia JPK ustawodawca przewidział jedynie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Stąd zrodziły się wątpliwości, od kiedy JPK powinny stosować podmioty prowadzące księgi rachunkowe przy użyciu programów komputerowych lecz nieprowadzące działalności gospodarczej (np. fundacje czy uczniowskie kluby sportowe)?

Resort finansów pierwotnie uważał, iż skoro okresy przejściowe zostały wprowadzone jedynie dla przedsiębiorców, to organizacje nieprowadzące działalności gospodarczej, dane w formie JPK powinny przesyłać fiskusowi już od 1 lipca 2016 r.
Minister Finansów zmienił jednak swoje zdanie w tym zakresie. W wydanej dnia 20.06.2016 r. interpretacji ogólnej nr PK4.8012.55.2016 stwierdził on, że także w przypadku podmiotów innych niż przedsiębiorcy, w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, mają zastosowanie przepisy przejściowe dotyczące terminu przekazywania JPK przez mikro, małych i średnich przedsiębiorców.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • darioo54 / 2016-12-22 12:57:24

    Coraz lepsze są te definicje skarbówki. Szkoda, że zawsze na niekorzyść podatnika, a to w końcu dzięki nam mają wpływy do budżetu. Coraz mniej osób będzie zakładało działalności, jeśli tak dalej pójdzie. Dobrze, że mam Symfonię z modułem do jpk, bo inaczej czekałby mnie niemały wydatek. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: