eGospodarka.pl

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Koszty podatkowe gdy zbiorcza faktura VAT zapłacona gotówką

Koszty podatkowe gdy zbiorcza faktura VAT zapłacona gotówką

2017-03-14 12:11

Koszty podatkowe gdy zbiorcza faktura VAT zapłacona gotówką

Ważna wartość transakcji a nie faktury zakupu © Jakub Krechowicz - Fotolia.com

W tym roku regulowanie gotówką transakcji o wartości przekraczającej 15.000 zł jest równoznaczne z jej wykluczeniem z kosztów podatkowych. Dlatego też faktury opiewające na większą kwotę należy regulować bezgotówkowo (np. zapłacić przelewami bankowymi). Zasada ta jednak nie zawsze będzie się sprawdzać.
I pomijamy tutaj uregulowanie zobowiązania w inny sposób aniżeli pieniężny, np. poprzez potrącenie. Organy podatkowe uznają bowiem, że taki sposób „zapłaty” również jest akceptowalny i nie pozbawia kosztów podatkowych nawet przy większych transakcjach.
Dla przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 28.02.2017 r. nr 1061-IPTPB1.4511.974.2016.4.AP przyznał, że wydatki rozliczane poprzez kompensatę, przy pomocy kart płatniczych, inkasa lub akredytywy - nie pozbawiają podatnika prawa do zaliczenia ich do kosztów, nawet jeżeli wartość transakcji przekracza limit 15.000 zł.

Podobnym tonie (w zakresie kompensat) wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 29.11.2016 r. nr 2461-IBPB-1-3.4510.965.2016.1.MST uznając, że transakcje zawierane na kwotę powyżej 15 000 zł będą mogły być regulowane w formie kompensaty, bez obaw o ich wyrzucanie z kosztów uzyskania przychodu przez organy podatkowe. Kompensata jest bowiem innym aniżeli finansowe - uregulowaniem należności.

fot. Jakub Krechowicz - Fotolia.com

Ważna wartość transakcji a nie faktury zakupu

To wartość transakcji decyduje o tym, czy dokumentująca ją faktura musi być zapłacona przelewem czy też może zostać uregulowana gotówką.


Ważna wartość transakcji


Otóż nowe regulacje odnoszą się do wartości zawartej transakcji. Jeżeli ta będzie miała miejsce pomiędzy przedsiębiorcami i przekroczy wartość (brutto) 15.000 zł, powinna zostać zapłacona co do zasady przelewem (bądź w inny sposób inny aniżeli gotówkowy). Jeżeli natomiast wartość takiej transakcji będzie niższa - sposób uregulowania zapłaty jest dowolny.

W związku z tym bardzo często można spotkać się z twierdzeniem, że faktury o wartości powyżej 15.000 zł trzeba płacić przelewami. Te na mniejsze kwoty natomiast mogą zostać uregulowane dowolnie. Niestety nie jest to do końca prawda.

Jak to zostało bowiem już podkreślone, przepisy podatkowe (jak i ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) w omawianym wyłączaniu z kosztów nie odnoszą się do wartości faktury czy też wartości uregulowanej płatności, a wartości zawartej transakcji (a mówiąc dokładniej jednorazowej wartości transakcji). Transakcja to natomiast, mówiąc w pewnym uproszczeniu - zawarta umowa.
Transakcją jest operacja handlowa dotycząca kupna lub sprzedaży towarów lub usług (zob. ).

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 9279 z 12 stycznia 2017 roku wyjaśniono, że przez „(...) transakcję należy rozumieć zatem taką czynność prawną (umowę) zawieraną w związku z prowadzoną przez strony działalnością gospodarczą, w wykonaniu której dokonywana jest co najmniej jedna płatność. Wskazany wcześniej przepis nie określa, co może stanowić przedmiot transakcji (umowy), natomiast można przyjąć, iż może nim być w szczególności nabycie towaru lub usługi. O przyporządkowaniu płatności do poszczególnych umów (transakcji) decyduje ich cel gospodarczy i zgodny zamiar stron, a nie treść dowodów (dokumentów) księgowych. (...)”

Z powyższego można zatem wywnioskować, że transakcja ma charakter zbliżony do pojęcia zamówienia.

Przepisy ustawy o VAT natomiast obecnie dopuszczają wystawianie faktur zbiorczych - nawet jedną za cały miesiąc. Może się zatem zdarzyć, że dana faktura zawiera w sobie wiele różnych transakcji zawartych w danym okresie czasu.
Autor udzielający odpowiedzi na przytoczoną wyżej interpelację poselską uznał, że „(...) w przypadku objęcia jedną fakturą świadczeń spełnionych w wykonaniu kilku umów (np. sprzedaży, dostawy) należy przyznać prymat woli stron. Wartość kilku wycenionych odrębnie pozycji na jednej fakturze składa się na jednorazową wartość transakcji w rozumieniu art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wyłącznie wówczas, gdy stanowią one przedmiot jednej umowy (transakcji).(...)”

W związku z tym zbiorcza faktura VAT, dokumentująca kilka czy też większą ilość transakcji zawartych w danym okresie czasu, może przekraczać wartość 15.000 zł, zostać uregulowana gotówką i zaliczona w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Ważne w tym przypadku jest jedynie to, aby poszczególne transakcje w niej wykazane nie przekroczyły tego limitu (w przypadku zapłaty gotówkowej). Oczywiście podatnik powinien tutaj posiadać dokumentację, która potwierdzi, że faktura taka w rzeczywistości dokumentuje zbiorczo różne transakcje mieszczące się we wskazanym limicie.

Z drugiej zaś strony jedna transakcja może zostać udokumentowana wieloma fakturami. Sztandarowym przykładem jest tutaj zawarcie umowy o roboty budowlane, która jest rozliczana etapami i każdy taki etap dokumentuje odrębna faktura.

W takich sytuacjach płatność gotówką może nastąpić jedynie wówczas, gdy cała wartość usług wykonywanych w ramach zawartej umowy nie przekroczy 15.000 zł.

Zobacz także

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.