eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Promesa bankowa w kosztach uzyskania przychodu

Promesa bankowa w kosztach uzyskania przychodu

2018-05-28 12:13

Promesa bankowa w kosztach uzyskania przychodu

Promesa bankowa jest kosztem pośrednim © Andrey Popov - Fotolia.com

Wydatki poniesione w związku z zapłatą promesy bankowej niezbędnej przy uzyskaniu dofinansowania na określony projekt, stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu, które mogą być ujęte w rachunku podatkowym - uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21.03.2018 r. nr 0115-KDIT3.4011.90.2018.1.MR.

Przeczytaj także: Polbank: promesa kredytowa dla firm

Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?


Spółka komandytowa ubiega się o dofinansowanie projektu „Poddziałania 4.2 „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na zasadzie § 11.2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 r., poz. 1581. Aby móc złożyć wniosek o dofinansowanie spółka musi uzyskać przyrzeczenie otrzymania kredytu z banku. Za otrzymaną promesę bankową zainteresowana zapłaciła 45.000 zł z własnych środków.

Otrzymany w przyszłości kredyt będzie wykorzystywany na planowaną inwestycję. Na chwilę obecną jedynie złożono wniosek o wsparcie finansowe z powyższego projektu, której niezbędnym załącznikiem była promesa bankowa.

Kosztami kwalifikowanymi spółki będą wydatki na projekt, modernizację i rozbudowę budynku oraz zakup maszyn i urządzeń. Wydatek na zakup promesy bankowej nie będzie ujęty w kwocie kosztów kwalifikowanych. Ta nie zostanie spółce w żaden sposób zwrócona. Zadano pytanie, kiedy wydatek z tytułu uzyskania promesy bankowej będzie kosztem uzyskania przychodu? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:

„(...) Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Warunkiem koniecznym pozwalającym zakwalifikować dany wydatek do kosztów podatkowych jest istnienie związku pomiędzy wydatkiem a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Należy również podkreślić, że wszystkie poniesione wydatki powinny być rzeczywiście poniesione przez podatnika oraz zostać właściwie udokumentowane.

fot. Andrey Popov - Fotolia.com

Promesa bankowa jest kosztem pośrednim

Uzyskanie promesy bankowej, w której to bank zobowiąże się do udzielenia firmie kredytu, jest odpłatne. Jedna ze spółek za takie zapewnienie musiała zapłacić 45.000 zł. Wydatek ten może jednak zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodu - jako koszt pośredni w dacie jego poniesienia.


Według art. 8 ust. 1 ustawy przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat oraz ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną (art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy).

W myśl natomiast art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku (art. 22g ust. 3 ustawy).

Sytuację, gdy środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji normuje art. 22g ust. 17 ustawy - wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Z treści cytowanych przepisów nie wynika, aby wydatki – o których mowa we wniosku –poniesione w związku z ubieganiem się o dofinansowanie realizacji zakupu maszyn i urządzeń, stanowiących środki trwałe i modernizacji oraz rozbudowy budynku, stanowiącej ulepszenie tego środka trwałego miały wpływ na ustalenie bądź podwyższenie wartości początkowej tych składników majątku podatnika.

Wydatki te powinny być zatem oceniane – pod względem skutków podatkowych – w oparciu o przepisy dotyczące kosztów uzyskania przychodów. Na uwadze należy mieć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonują jednocześnie podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności. Koszty sporządzenia wniosku o dotację z funduszy unijnych, mogą zostać potraktowane jako koszty funkcjonowania podatnika, prawidłowego prowadzenia przez niego działalności, a więc jako koszty ponoszone w celu zachowania (zabezpieczenia) źródła przychodów.

Według art. 22 ust. 5c ustawy koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Na mocy art. 22 ust. 5d ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Podsumowując, poniesione przez Spółkę komandytową wydatki w celu uzyskania promesy bankowej, związane z pozyskaniem dofinansowania, co prawda nie mogą być powiązane z konkretnym przychodem uzyskiwanym przez Spółkę komandytową, jednak przejawiają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i mogą stanowić koszt podatkowy Zainteresowanych na podstawie art. 22 ust. 1 z uwzględnieniem art. 8 ust. 1 i 2 ustawy. Wydatki te stanowić będą, tzw. pośredni koszt uzyskania przychodów i w myśl postanowień art. 22 ust. 5c ustawy, powinny być potrącone w dacie poniesienia.(...)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: