eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Zaliczki na podatek w formie uproszczonej

Zaliczki na podatek w formie uproszczonej

2007-02-09 02:02

Od 2007 r. nie musisz składać do urzędu miesięcznych deklaracji, ale nie zwalnia Cię to z obowiązku comiesięcznego wpłacania zaliczek na podatek. Podobnie jak w 2006 r. możesz wybrać uproszczony sposób wpłaty zaliczek. W niektórych sytuacjach wybór ten może przynieść Ci korzyści finansowe.

Przeczytaj także: Spółka nie ma obowiązku pobierania podatku przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku

Uproszczona metoda polega na wpłacaniu zaliczek w każdym miesiącu w wysokości 1/12 podatku obliczonego według skali podatkowej (lub stawki liniowej) obowiązującej w danym roku podatkowym. Podstawą do obliczenia należnej zaliczki przy uproszczonej formie będzie dochód wykazany w zeznaniu podatkowym złożonym:
  • w roku poprzedzającym rok podatkowy – wybierając uproszczoną formę w 2007 r., za podstawę przyjmiesz wysokość dochodu wykazanego w zeznaniu złożonym w 2006 r. za 2005 r.;
  • w roku poprzedzającym rok podatkowy o 2 lata, jeśli w roku poprzedzającym nie osiągnąłeś dochodu – a zatem dochód za 2004 r. wykazany w zeznaniu złożonym w 2005 r.

Kwotę wyliczonej w ten sposób uproszczonej zaliczki pomniejsza się o składkę na ubezpieczenie zdrowotne opłaconą w danym miesiącu. Pamiętaj jednak, że nie będziesz mógł skorzystać z uproszczonej formy wpłacania zaliczek, jeżeli ani w 2005, ani w 2004 r. nie wykazałeś dochodu!

Uproszczona metoda regulowania zaliczek może być opłacalna, gdy przewidujesz, że w danym roku podatkowym osiągniesz znacznie wyższe dochody niż w latach poprzednich. W zeznaniu za rok podatkowy będziesz miał wyższy podatek do zapłaty, ale przez cały rok do czasu złożenia zeznania podatkowego możesz operować kapitałem, który zaoszczędzasz, wpłacając niższe zaliczki uproszczone.

Jeżeli jednak zdecydujesz się wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie, pamiętaj, że do 20 lutego musisz zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy. Ponadto musisz wiedzieć, że złożone przez Ciebie zawiadomienie dotyczy również lat następnych, chyba że do 20 lutego kolejnego roku zawiadomisz swój urząd o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

Do pobrania: .


Tekst pochodzi z e-lettera „Oszczędności w firmie”.

oprac. : Oszczędności w firmie Oszczędności w firmie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: