eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Towary z magazynu na cele reprezentacji i reklamy a VAT

Towary z magazynu na cele reprezentacji i reklamy a VAT

2007-06-24 10:38

Czy wydając towary z magazynu (przy zakupie których odliczono VAT naliczony), na cele reprezentacji i reklamy, należy wystawić fakturę wewnętrzną i opodatkować tę czynność 22% VAT od wartości netto wydanych towarów? Jeżeli wydanych towarów nie można potraktować jak próbek bądź prezentów o małej wartości, czynność taka podlega opodatkowaniu (powinna być udokumentowana fakturą wewnętrzną). Podstawą opodatkowania w tym przypadku jest wartość brutto wydanych towarów.

Przeczytaj także: Prezenty świąteczne od firmy. Kiedy można zaliczyć w koszty firmowe i kto musi zapłacić podatek?

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W pojęciu dostawy towarów mieści się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem - czyli wszelkie darowizny (art. 7 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dalej: ustawa o VAT).

Pamiętaj!
Nie stanowi dostawy towarów przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Prezentem o małej wartości są przekazane przez podatnika jednej osobie towary o:
  • łącznej wartości nieprzekraczającej w danym roku podatkowym kwoty 100 zł, pod warunkiem jednak że darczyńca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych,
  • jednostkowej cenie nabycia lub jednostkowym koszcie wytworzenia przekazanego towaru nieprzekraczającym 5 zł, bez konieczności ujmowania tego przekazania w ewidencji, o której mowa wyżej

(art. 7 ust. 4 ustawy o VAT).

Natomiast próbkę zdefiniowano jako niewielką ilość towaru, reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszelkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazanych (wręczonych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Definiując próbkę przy imporcie towarów, wskazano ponadto, że sposób prezentacji i jakość czyni je bezużytecznymi do celów innych niż promocja.

Uwaga!
O charakterze próbki decyduje cel przeznaczenia próbki
, tj. zachęcenie klienta do zakupu większej ilości towarów tego rodzaju. Wielkość próbki jest indywidualna dla każdego produktu. Próbka powinna być przekazana w ilości umożliwiającej nabywcy zapoznanie się i przeprowadzenie prób oferowanego produktu. Zastosowanie próbki w ilości mniejszej spowoduje, że nie będą znane efekty działania i różnice w odniesieniu do innych produktów. Jeżeli zostanie zastosowana większa ilość, wówczas spowoduje to, iż „próbka” straci charakter towaru przeznaczonego wyłącznie do przeprowadzania prób.

Z treści pytania nie wynika, czy przekazany towar może zostać potraktowany jako próbka lub prezent o małej wartości. Jeśli tak, wówczas ta czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: