eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Kiedy 0-proc. stawka VAT na albumy?

Kiedy 0-proc. stawka VAT na albumy?

2008-02-25 13:08

Sprzedaż księgarniom albumów ze zdjęciami, które posiadają numer X, 200 stron objętości, w tym 22 strony tekstu oraz nie zawierają informacji o treści reklamowej dotyczących sponsorów, korzysta z zerowej stawki podatku VAT. W albumie takim nie mogą się jednak znaleźć reklamy sponsorów (np. logo firmy). Stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19.02.2008 r. nr IP-PP2-443-687/07-4/AZ.

Przeczytaj także: Stawka VAT na czasopisma fachowe a ulotki reklamowe

Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?

W zapytaniu podatnik wyjaśnił, że prowadzi działalność gospodarcza polegającą na wydawaniu wydawnictw, materiałów promocyjnych i reklamowych dla firm. W chwili obecnej wykonuje on zlecenie polegające na wydaniu albumu z fotografiami. Zlecenie to finansowane jest z otrzymanych od sponsorów środków finansowych, w zamian za co ich dane i logo umieszczone będą w albumie. Albumy takie będą wykorzystywane przez te firmy jako materiały promocyjne. Część nakładu jednak jest finansowana ze środków podatnika. Zamierza on go sprzedawać poprzez księgarnie. Egzemplarze te nie będą posiadały informacji o sponsorach. Albumy te będą sprzedawane księgarniom jako gotowy produkt w postaci książki, która posiada nr X, 200 stron objętości, w tym 22 strony tekstu. Podatnik zadał zatem pytanie, czy stawka VAT w przypadku albumów dla sponsorów wynosi 22-proc. (jako usługi reklamowe), a na albumy sprzedawane za pośrednictwem księgarni 0-proc.? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:

„(…) Przepisy podatkowe, w tym również ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie zawierają ustawowej definicji sponsoringu.

Zgodnie ze Słownikiem Wyrazów Obcych, PWN, W. 1996 r., przez sponsoring rozumie się finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności.

Dla celów podatkowych istotne jest, że umowa sponsoringu jest oparta na ekwiwalentności świadczeń, ponieważ sponsor ponosi pewne koszty w celu sfinansowania określonych działań sponsorowanego. Sponsor odnosi w ten sposób korzyści, ponieważ jego działalność zostaje nagłośniona, natomiast podmiot sponsorowany otrzymuje kapitał od sponsora na osiągnięcie celu gospodarczego.

Po 1 maja 2004 r., co do zasady usługi sponsoringu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 22%.

Dla zdefiniowania usługi (co do jej zakresu) istotne są klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W przypadku umów sponsoringu organy statystyczne zajmują stanowisko, że usługa polegająca na wyemitowaniu znaku firmowego sponsora tzw. logo oraz innych danych sponsora w zamian za przekazanie przez niego pewnej kwoty pieniężnej lub przedmiotów rzeczowych na rzecz świadczącego tego typu usługę mieści się pod symbolem PKWiU 74.40.13-00.00 „Usługi reklamowe pozostałe”.

Z opisanego zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługę reklamową na rzecz sponsorów umieszczając logo ich firmy w wydawanych przez siebie albumach.
Za wykonaną usługę, Wnioskodawca wystawia fakturę VAT ze stawką 22%.

 

1 2

następna

oprac. : Ministerstwo Finansów

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: