eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Ulga na zakup kolejnej kasy fiskalnej

Ulga na zakup kolejnej kasy fiskalnej

2009-07-27 11:37

Podatnicy, którzy w prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystują do ewidencjonowania obrotu kasy fiskalne, mają prawo do skorzystania z ulgi na zakup tych urządzeń. Jej wysokość jest limitowana. Ponadto nie przysługuje ona na zakup każdej kasy.

Przeczytaj także: Ulga na zakup drugiej kasy fiskalnej?

Rozpatrzmy następującą sytuację: Przedsiębiorca prowadzi sklep. Sprzedaż jest ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, przy zakupie której skorzystał on z ulgi w podatku VAT. Urządzenie to zostało zakupione kilka lat temu. Obecnie w kasie tej kończy się pamięć fiskalna i przedsiębiorca chce kupić nowe urządzenie. Czy będzie mógł ponownie skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej? Jakich obowiązków musi dopełnić?

Jak wskazuje art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Od powyższego ustawodawca przewidział szereg wyjątków. Zostały one wymienione w stosownym rozporządzeniu wykonawczym do ustawy.

Przypomnijmy także, iż aby kasa rejestrująca pracowała w trybie fiskalnym, musi nastąpić jej fiskalizacja. Dokonuje tego uprawniony serwisant. Następnie, zgodnie z §7 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, podatnik musi dokonać zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy. Wzór takiego zgłoszenia stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Z kolei w art. 111 ust. 4 ustawy prawodawca wskazał, że podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Szczegółowe regulacje w tym zakresie znalazły się natomiast w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. §3 ust. 1 tego rozporządzenia także wskazuje, że z ulgi na zakup kasy można skorzystać pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania.

Z przepisów tych zatem wynika, iż z ulgi można skorzystać jedynie w stosunku do tych kas fiskalnych, które zostały zgłoszone na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania.

W naszym przykładzie z całą pewnością powyższe nie zostało spełnione, a co za tym idzie, przedsiębiorca w stosunku do drugiej kasy z ulgi skorzystać nie może.

Jeżeli jednak kasa ta jest zakupiona w celu wykonywania czynności opodatkowanych (co z całą pewnością ma miejsce w handlu detalicznym – będzie ona bowiem służyć ewidencjonowaniu sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem), może on odliczyć podatek VAT z faktury dokumentującej jej zakup na zasadach ogólnych.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: