eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Zakup domeny internetowej do odsprzedaży a zapisy w KPiR

Zakup domeny internetowej do odsprzedaży a zapisy w KPiR

2009-09-30 10:41

Kupować w celu sprzedaży można nie tylko towary, które da się dotknąć. Handlować można bowiem także domenami internetowymi. Czy w takiej sytuacji zakup domeny należy wpisać w kolumnę 10 księgi przychodów i rozchodów, a gdy w danym roku domena nie zostanie sprzedana, wykazać ją w remanencie końcowym?

Przeczytaj także: Towary handlowe: wynajem a zapisy w księdze podatkowej

Domena internetowa to złożony z kilku elementów adres strony internetowej podmiotu, który wykupił prawo do jej użytkowania i dokonał rejestracji. Sprzedaż przez przedsiębiorcę takich domen jest przychodem z prowadzonej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z drugiej strony wydatek związany z ich zakupem stanowi koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 tejże ustawy.

Powstaje jednak pytanie (w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów), w której kolumnie księgi wydatek związany z zakupem domeny należy ująć?

Zapis w kolumnie 13 …
Wzór księgi oraz stosowne objaśnienia znalazły się w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W objaśnieniach tych czytamy, iż kolumna 10 księgi jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.

Z kolei kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia itd.

Przytoczone rozporządzenie wskazuje także, co należy rozumieć przez towary handlowe. Otóż są nimi (§3 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia) wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym; towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

Zdaniem autora trudno zaliczyć do powyższej grupy zakup domeny internetowej (dodajmy w tym miejscu, iż przepisy podatkowe nie definiują co pod takim pojęciem należy rozumieć). Co za tym idzie nie należy jej ujmować w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (mimo iż jest ona zakupiona w celu dalszej odsprzedaży) a w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki”.

… bez ujmowania w remanencie
§ 27 powyższego rozporządzenia wskazuje, iż podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Ponieważ jednak zakupione domeny internetowe w celu dalszej odsprzedaży nie zostały uznane (w myśl przepisów rozporządzenia) za towar handlowy, nie podlegają także ujęciu w remanencie.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: