eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Wydatki na reklamę a koszty firmy

Wydatki na reklamę a koszty firmy

2009-11-10 08:42

Dnia 6 października 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (dalej "dyrektor") wydał interpretację indywidualną w sprawie o sygnaturze IPPB5/423-432/09-6/JC (dalej "interpretacja"), która dotyczyła wydatków na reprezentację i reklamę.

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę w koszty podatkowe firmy

Istotą interpretacji było rozstrzygnięcie zagadnienia, czy przedsiębiorca, który rozdaje klientom prezenty reklamowe, może wydatki na takie podarunki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Spółka, której głównymi przychodami są przychody z najmu lokali w centrum handlowym, jako właściciel ww. centrum ma prawo organizować na jego terenie różnego rodzaju imprezy o charakterze promocyjnym. Imprezy takie związane są najczęściej z rozdawaniem słodyczy, gadżetów oraz losowaniem nagród rzeczowych. W zamierzeniu, imprezy mają przyciągać większą liczbę klientów odwiedzających centrum handlowe, a także sklepy znajdujące się na terenie centrum, co równoznaczne jest ze wzrostem dochodów spółki.

Dyrektor zaznaczył, że zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654, dalej „ustawa CIT”) określony wydatek można uznać za koszt, jeżeli wpływa na powstanie lub zwiększenie przychodu.

Dyrektor podkreślił również, że to do podatnika należy obowiązek wykazania związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym wydatkiem a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem czy zabezpieczeniem źródła takiego przychodu.

W interpretacji dyrektor rozdzielił cel reprezentacji i reklamy. Podkreślił, że w przypadku reprezentacji, wydatki mają stworzyć i utrwalić właściwy wizerunek firmy, poprzez m.in. sposób podejmowania kontrahentów, wręczanie upominków czy też poczęstunek. Mówiąc o reklamie, mamy natomiast na myśli działania podmiotu gospodarczego, który w celu zachęcenia jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu swoich towarów lub usług, poszerza wiedzę o danych towarach, usługach lub markach, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia na nie popytu.

Interpretacja wyraźnie wskazuje, że działania przedsiębiorcy – organizatora imprez o charakterze promocyjnym – mają na celu zwiększenie jej przychodów, co stanowi prawną podstawę do zaliczenia wydatków na słodycze, gadżety firmowe oraz nagrody rzeczowe rozdawane klientom, jako koszty uzyskania przychodów. Podkreślić należy zatem, że określony wydatek można uznać za koszt, jeżeli wpływa na powstanie lub zwiększenie przychodu. Jednakże każdy przedsiębiorca powinien pamiętać, że to on będzie musiał wykazać związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym wydatkiem a przychodem uzyskanym z działalności.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: