eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Samochód służbowy dla pracownika: kilometrówka to za mało

Samochód służbowy dla pracownika: kilometrówka to za mało

2010-02-07 11:29

Ustalenie wartości świadczenia, polegającego na udostępnieniu pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych, na podstawie kilometrówki nie obrazuje rzeczywistej jego wartości, jaką uzyskuje pracownik - wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 27.01.2010 r. nr IPPB2/415-666/09-4/MG.

Przeczytaj także: Garażowanie samochodu u pracownika nie jest jego przychodem

Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?

Spółka powierzyła swojemu pracownikowi samochód służbowy, będący dla niej przedmiotem leasingu. Koszt rat leasingowych oraz wszelkie inne wydatki związane z eksploatacją tego samochodu pokrywa spółka. Samochód ten ma być wykorzystywany w celach służbowych. Spółka dopuściła jednak możliwość jego wykorzystywania w celach prywatnych pracownika, przy czym gdy taka sytuacja będzie miała miejsce, pracownik zobowiązany będzie do uiszczenia wynagrodzenia na rzecz spółki za udostępnienie samochodu dla celów prywatnych. Wynagrodzenie to jest należne w okresach miesięcznych. Strony określiły także opłatę za miesięczny limit kilometrów do używania samochodu w celach prywatnych, która jest należna spółce, jako iloczyn kilometrów objętych limitem oraz stawki za jeden kilometr przebiegu samochodu osobowego, ogłaszanej na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Gdy limit kilometrów zostanie przekroczony, spółka dodatkowo ma prawo obciążyć pracownika dodatkową opłatą, liczoną jako iloczyn przejechanych przez pracownika kilometrów ponad limit w celach prywatnych i stawki za 1 kilometr przebiegu samochodu, ogłoszonej w powyższym rozporządzeniu. Powstała wątpliwość czy postępowanie takie jest prawidłowe? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:

„(…) W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ww. ustawy, przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 omawianej ustawy wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: