eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Wystrój firmy a koszty podatkowe

Wystrój firmy a koszty podatkowe

2010-05-21 11:00

Firmy ponoszą nakłady nie tylko na te czynności (usługi, materiały, towary), które przekładają się bezpośrednio na przychody, ale także m.in. na odpowiednie zagospodarowanie terenu wokół posiadanych nieruchomości czy też wystrój biur i innych placówek. Czy takie wydatki mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Przeczytaj także: Zagospodarowanie terenu a koszty podatkowe

Rozpatrzmy następującą sytuację: Firma ponosi nakłady na wystrój biura w postaci zakupu kwiatów doniczkowych lub ciętych czy kompozycji kwiatowych i bukietów. Ponosi ona także wydatki na aranżacje biura w sezonach świątecznych (ozdoby świąteczne zależne od zbliżających się świąt, takie jak bombki, łańcuchy, lampki, stroiki, pisanki, choinki itp.). Zakupy te nie odbiegają zarówno pod względem ceny jak i okazałości od zwyczajowo przyjętych. Czy w takiej sytuacji można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć jedynie te wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, pod warunkiem, że nie znalazły się one w katalogu ustawowo określonych wydatków, które kosztami takimi być nie mogą (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej updof, oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej updop).

Tym samym ustawodawca zezwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów nie tylko tych wydatków, które bezpośrednio generują przychód, ale także tych, które chociażby w pośredni sposób mogą mieć na niego wpływ (obecnie bądź w przyszłości).

Prawidłowym zatem wydaje się być stanowisko, zgodnie z którym wymienione w przykładzie wydatki powyższą definicję spełniają. Ich ponoszenie jest bowiem co do zasady niezbędne do prawidłowego funkcjonowania firmy.

W opisanej sytuacji należy jednak dodatkowo rozważyć, czy wydatki te nie mają charakteru reprezentacji. Jak bowiem stanowią art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

O ile przepisy podatkowe posługują się pojęciem reprezentacji, o tyle nie zawierają jej definicji. W związku z tym przyjmuje się tutaj definicję słownikową. Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007) określa „reprezentację” jako: okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29.06.2009 r. nr IPPB3/423-253/09-2/KK, na gruncie prawa podatkowego reprezentacja to „(…) przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia (…)”.

Trudno zaliczyć do powyższego wydatki na zwykły wystrój firmy (gdy nie mają one znamion wystawności i kreowania pozytywnego wizerunku firmy na zewnątrz). Co innego byłoby w sytuacji, gdyby dekoracje te były nadzwyczaj wystawne, bardziej ekskluzywne, wytworne, odpowiednio droższe, czy też poprawiały znacząco estetyczny wizerunek firmy.

W związku z powyższym firma z omawianego przykładu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ponoszone nakłady na wystrój biura. Stanowią one koszty pośrednie, w związku z czym są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: