eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Zniszczenie (zagubienie) towarów a rozliczenie VAT

Zniszczenie (zagubienie) towarów a rozliczenie VAT

2010-09-10 12:12

Rozpatrzmy następującą sytuację: Hurtownia kosmetyków wysyła towar do odbiorców, w tym za pośrednictwem poczty. W przypadku zniszczenia (zagubienia) paczki poczta powinna wypłacić odszkodowanie. Czy od zniszczonego towaru (przy którego zakupie hurtownia odliczyła podatek VAT) trzeba odprowadzić VAT należny tak, jak od sprzedaży (czyli w wysokości równej podatkowi odliczonemu przy zakupie)? Jeżeli tak, czy w takiej sytuacji od poczty można żądać odszkodowania według cen brutto? Poczta chce zwrócić wartość netto. Jeśli hurtowania się na to zgodzi i nie odprowadzi VAT należnego - to czy nie będzie narażona na spór z fiskusem w zakresie VAT?

Przeczytaj także: Odwrotne obciążenie a mały podatnik i metoda kasowa w VAT

Od zniszczonych czy zagubionych przez pocztę towarów hurtownia nie trzeba naliczać podatku VAT. W tej sytuacji prawidłowe jest obciążanie poczty odszkodowaniami według kwot netto.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wyłącznie czynności wymienione w o VAT. Przepisy te nie wymieniają zagubienia czy zniszczenia towarów jako czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Również żadne inne przepisy nie przewidują zrównania zagubienia czy zniszczenia towarów z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji w związku ze zniszczeniem czy zagubieniem towaru przez pocztę hurtowania nie musi naliczać podatku należnego.

W sytuacji takiej nie jest również konieczne korygowanie podatku odliczonego przy zakupie zniszczonego czy zagubionego towaru. Zniszczenie czy zagubienie towaru przez podmiot odpowiedzialny za jego dostarczenie nabywcy (np. pocztę) stanowi zdarzenie losowe. Jak zaś wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w piśmie z 1 lutego 2005 r. (sygn. IS.II/1-443/5/05), "(...) fakt (...) wystąpienia zdarzenia losowego, jakim jest kradzież lub zniszczenie towaru nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tego towaru".

A zatem zagubienie, czy zniszczenie paczki przez pocztę nie wywołuje po stronie hurtowni żadnych negatywnych skutków w podatku VAT. W tej sytuacji właściwe jest obciążanie poczty kosztami netto zagubionych lub zniszczonych paczek, za które odpowiada poczta (obciążanie poczty kosztami podatku VAT byłoby zasadne tylko wówczas, gdyby podatek ten nie został przez hurtownię odliczony). Postępowanie takie nie wiąże się z ryzykiem sporu z organami podatkowymi.

Podstawa prawna: art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z póżn. zm.)


Jak ustrzec się błędu, skoro przepisy ustawy o VAT są niezwykle skomplikowane, a wyjaśnienia organów skarbowych często sprzeczne? Przeczytasz o tym w poradniku „Vademecum VAT”!

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: