eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › NKUP-y a refakturowanie kosztów

NKUP-y a refakturowanie kosztów

2010-11-04 06:49

To, że ponoszone przez spółkę wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów wliczane są do podstawy wynagrodzenia należnego spółce z tytułu umowy na świadczenie usług marketingowych nie ma znaczenia przy kwalifikowaniu wydatku do kosztu uzyskania przychodu. Stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29.12.2009 r. nr IPPB5/423-633/09-4/AM.

Przeczytaj także: Flagi narodowe a koszty podatkowe firmy

Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?

Spółka zawarła z zagranicznym producentem i dystrybutorem produktów leczniczych i wyrobów medycznych umowę polegającą na świadczeniu usług marketingowych (badanie rynku, doradztwo i promocja itp.). Wynagrodzenie za powyższe zostało określone jako wartość wszystkich poniesionych kosztów plus procentowa marża. Płatne jest ono na podstawie wystawianej raz na miesiąc faktury. W ramach zawartej umowy spółka wykonuje m.in. czynności wyłączone z kosztów uzyskania, tzn. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Koszty te stanowią koszty świadczenia usług, czyli koszty czynności zleconych przez kontrahenta. Powstała wątpliwość czy w takiej sytuacji koszty refakturowane na podstawie umowy o świadczenie usług marketingowych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 4, pkt 14, pkt 28, pkt 30, pkt 36, pkt 49, pkt 50, 51, pkt 60 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszty uzyskania przychodów? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:

„(…) Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Obowiązkiem podatników, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów) zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. O związku takim można mówić, gdy wydatek bezpośrednio wpływa na osiągnięcie konkretnego przychodu. Nie zawsze jednak poniesiony wydatek, choć pozostaje on niewątpliwie w związku z prowadzoną działalnością, można powiązać z konkretnym przychodem.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca prowadzi działalność na rynku produktów leczniczych i wyrobów medycznych.

Spółka zawarła z zagranicznym producentem i dystrybutorem produktów leczniczych i wyrobów medycznych umowę polegającą na świadczeniu usług marketingowych, w szczególności polegających na:

* doradztwie i promocji,
* marketingu i promocji wyrobów zleceniodawcy m.in. w prasie, telewizji i innych mediach,
* dostarczaniu informacji słownej i pisemnej dla użytkowników wyrobów zleceniodawcy,
* zbieraniu charakterystyk leków poprzez odwiedzanie lekarzy, szpitali, placówek zdrowia,
* badaniu rynku i analizy dla produktów zleceniodawcy,
* organizacja kongresów i szkoleń.

Wynagrodzenie za działania na rzecz zlecającego określono jako wartość wszystkich poniesionych kosztów plus procentowa marża, płatne na podstawie faktury wystawianej raz na miesiąc do końca miesiąca.

Wnioskodawca wskazuje, iż koszty te stanowią koszty świadczenia usług, czyli koszty czynności zleconych przez kontrahenta.

Należy jednak stwierdzić, iż podatnik zawsze przy ponoszeniu wydatku musi mieć na uwadze art. 15 ust. 1 i nie ma znaczenia tu fakt, że wydatek wchodzi w skład bazy kosztowej będącej podstawą wyliczenia wynagrodzenia należnego Spółce.

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: