eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Najem samochodu: zaświadczenie o badaniu

Najem samochodu: zaświadczenie o badaniu

2011-02-28 12:44

Rozpatrzmy następującą sytuację: Na potrzeby swojej firmy w miesiącu styczniu 2011 r. przedsiębiorca wynajął samochód z wypożyczalni. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu nie przekracza 3,5 tony, jednakże posiada on zaświadczenie o dodatkowym badaniu technicznym, z którego wynika spełnienie wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT. Przedsiębiorca otrzymał z wypożyczalni także kserokopię zaświadczenia. W dowodzie rejestracyjnym pojazdu przez wydział komunikacji został dokonany wpis VAT-1. Czy powinien on przedstawić posiadane zaświadczenie w urzędzie skarbowym?

Przeczytaj także: Najem samochodu: odliczenie VAT i koszty firmy

Przeprowadzone dodatkowe badanie techniczne przedmiotowego samochodu, wydane na jego podstawie zaświadczenie oraz adnotacja w dowodzie rejestracyjnym, mają istotne znaczenie w zakresie odliczenia podatku VAT a także kosztów uzyskania przychodów naszego przedsiębiorcy. Na ich podstawie bowiem auto to nie będzie traktowane przez przepisy podatkowe jako samochód osobowy, z którym wiążą się istotne ograniczenia.

Przypomnijmy, w stosunku do samochodów osobowych podatnik nie może odliczać podatku VAT od nabywanego paliwa służącego do ich napędu. Ponadto w przypadku użytkowania takich pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, podatnik może odliczyć jedynie 60 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania takiego pojazdu nie może jednak przekroczyć kwoty 6 000 zł.

W podatku dochodowym natomiast aby zaliczyć wydatki na użytkowanie samochodu osobowego na podstawie umowy najmu do kosztów uzyskania przychodu nasz przedsiębiorca musiałby zaprowadzić ewidencję przebiegu pojazdów i ograniczać poniesione wydatki do limitu kilometrówki. Jak bowiem stanowi art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. W celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Wyjątkiem są tutaj samochody użytkowane na podstawie umowy leasingu operacyjnego.

Samo przeprowadzone badanie, wydane na jego podstawie zaświadczenie, oraz stosowny wpis w dowodzie rejestracyjnym to nie koniec. Art. 5c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi bowiem, że kopię wydanego zaświadczenia podatnik jest obowiązany dostarczyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. Podobna regulacja istniała także w ustawie o podatku od towarów i usług, jednakże obowiązek taki został zniesiony z dniem 01 stycznia 2011 r. Rodzi się w związku z tym pytanie, czy nasz przedsiębiorca powinien otrzymaną kopię zaświadczenia przedstawić w urzędzie skarbowym?

Przepisy podatkowe traktują jedynie, że niezaliczenia do pojazdów osobowych samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony stwierdza się na podstawie przeprowadzonego dodatkowego badania technicznego i wydanego na jego podstawie zaświadczenia. Nie mówią natomiast, kto takie badanie jest zobowiązany przeprowadzić (właściciel czy też użytkownik). Może to zatem być każdy z tych podmiotów. Istotny jest sam fakt przeprowadzenia tego badania a nie podmiot je zlecający. Zaświadczenie takie stwierdza, że dany pojazd spełnia określone warunki. Nieracjonalne zatem wydaje się stwierdzenie, że musi je ponownie uzyskać każdy, kto ten pojazd użytkuje. Za każdym razem bowiem wydawane zaświadczenia stwierdzałyby to samo.

Co za tym idzie, zdaniem autora, jeżeli obowiązków polegających na przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego, uzyskaniu stosownego zaświadczenia, a także jego przedłożenia w organie podatkowym dopełnił właściciel pojazdu, nie musi ich ponownie wykonywać użytkownik tego pojazdu (czyli nasz przedsiębiorca).

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: