eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › "Cudza" faktura VAT w koszty firmy?

"Cudza" faktura VAT w koszty firmy?

2011-07-01 12:50

Kosztem uzyskania przychodu może być także wydatek, który został udokumentowany nierzetelnym lub wadliwym dowodem księgowym, jeżeli w toku postępowania podatkowego podatnik wykaże, że operacja gospodarcza opisana w tym dowodzie faktycznie wystąpiła oraz, że poniósł jej koszt - wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 08.06.2011 r. nr I SA/Łd 495/11.

Przeczytaj także: Faktury VAT i rachunki na wspólnika a koszty firmy

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej wydał decyzję, w której wskazał zawyżenie przez podatnika kosztów uzyskania przychodów poprzez zaliczenie do nich 29 faktur VAT za energię elektryczną, energię cieplną, wodę i usługi telekomunikacyjne, wystawionych na inne podmioty lub osoby.

W odwołaniu od decyzji podatnik, powołując się na umowę najmu lokalu użytkowego na potrzeby działalności gospodarczej wyjaśnił, że zgodnie z §3 jako najemca zobowiązany był opłacać czynsz oraz świadczenia dodatkowe w postaci opłat za zużytą energię elektryczną, wodę oraz za rozmowy telefoniczne, wg faktur otrzymywanych od dostawców. Wynajmujący nie wyrazili zgody na zmianę istniejących umów z dostawcami tych usług, nie chcieli też wystawiać na podstawie tych faktur, własnych dowodów obciążeniowych na firmę podatnika. Faktury te były wystawiane zatem na inne podmioty jednakże kwoty z nich wynikające były płacone przez podatnika, co jest udokumentowane w raportach kasowych jego firmy. Ponadto licznik w lokalu sklepowym był zarejestrowany na poprzedniego najemcę, który kończąc działalność nie rozwiązał umowy z zakładem energetycznym, a ten z uwagi na istniejące zadłużenia odmawiał przerejestrowania licznika znajdującego się w sklepie na nowego najemcę oraz zawarcia nowej umowy na dostawę energii. Ponadto były najemca zmienił adres zamieszkania i nie ma z nim kontaktu.

Podatnik oświadczył także, że był wyłącznym użytkownikiem lokali i faktycznym odbiorcą usług, których ponosił koszty, płacąc za sporne faktury.

Powyższe nie przekonało jednak organu odwoławczego. Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej wskazując, że zgodnie z zawartymi umowami najmu wynajmujący byli pośrednikami w dostarczaniu podatnikowi dodatkowych świadczeń, wykonywanych przez inne podmioty. Podatnika nie łączył jednak żaden stosunek prawny z dostawcami energii elektrycznej, wody i usług telekomunikacyjnych, a obowiązany był ponosić te opłaty na rzecz wynajmujących. Organ odwoławczy stwierdził, że podatnik nie udowodnił poniesienia wydatku za poszczególne media związane z wynajmowanymi lokalami. Z przedstawionych przez stronę dokumentów wynikało bowiem, że za usługi te płaciły inne podmioty. Sprawa została skierowana do sądu. Ten uznał, że skarga jest zasadna.

Sąd podkreślił, że określony wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu, jeżeli służy osiągnięciu jakiegoś celu gospodarczego związanego z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika i został poniesiony w sposób racjonalny, tzn. stwarzający szansę na pozytywny wynik ekonomiczny. W przedmiotowej sprawie organy nie zakwestionowały celowości spornych wydatków oraz ich związku z działalnością gospodarczą podatnika, a jedynie prawidłowość ich udokumentowania.

Jak natomiast wskazuje orzecznictwo sądów administracyjnych, na gruncie updof sama wadliwość dokumentu dotyczącego danego wydatku nie oznacza automatycznie, że wydatek ten nie został poniesiony. W takiej sytuacji bowiem podatnik może wszelkimi innymi dowodami wykazywać, że dany wydatek nastąpił i koszt został poniesiony.

Tym samym za koszt można uznać również wydatek, który został udokumentowany nierzetelnym lub wadliwym dowodem księgowym, jeżeli w toku postępowania podatkowego podatnik wykaże, że operacja gospodarcza opisana w tym dowodzie faktycznie wystąpiła oraz, że poniósł jej koszt.

Zdaniem WSA w toku postępowania podatkowego podatnik wyjaśnił przyczynę wadliwości dokumentów dotyczących kosztów związanych z używaniem lokali przeznaczonych do działalności gospodarczej strony. Koszty te faktycznie poniesiono, gdyż należności z faktur zostały zapłacone. Organ natomiast w istocie zakwestionował jedynie, że skarżący nie udokumentował ich w sposób prawidłowy, a nie, że koszty te w rzeczywistości nie zostały przez niego poniesione.

Co za tym idzie, „(…)skarżący uprawdopodobnił racjonalność poniesienia zakwestionowanych wydatków (w celu osiągnięcia przychodów), przedłożył faktury i umowy najmu, złożył również szczegółowe wyjaśnienia dotyczące przyczyny wadliwości jego dokumentacji, organy natomiast nie zakwestionowały skutecznie, że wydatki te nie zostały poniesione przez skarżącego w ramach konkretnych zdarzeń gospodarczych, w określonym czasie i na rzecz określonych podmiotów.(…)” – czytamy w uzasadnieniu do wyroku.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: