eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Prezent dla klienta a rozliczenie PIT i VAT

Prezent dla klienta a rozliczenie PIT i VAT

2011-07-08 12:36

Firma zakupiła małe pączki na wagę, które wystawione były na ladę na stacji paliw w celu częstowania klientów robiących zakupy. Jak należy w świetle obowiązujących obecnie przepisów ująć taki zakup dla celów podatku dochodowego i VAT? Jak księgować inne zakupy spożywcze lub gadżety o małej wartości do 10 zł. za sztukę zakupione dla klientów?

Przeczytaj także: Prezenty na Wielkanoc w podatku dochodowym i VAT

Odpowiedź eksperta:
Nieodpłatne wydanie artykułów żywnościowych dokonane było w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Tego typu wydania nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Definicja prezentów o małej wartości zawarta została w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Należy pamiętać, iż prezentami o małej wartości w rozumieniu VAT, są przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
  • o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób.
  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w powyższym punkcie - jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - jednostkowy koszt wytworzenia określone w momencie przekazywania towaru (chodzi tu więc o wartość rynkową), nie przekraczają 10 zł.

Z kolei w zakresie podatku dochodowego należałoby się zastanowić, czy omawiane wydatki nie są reprezentacją. Koszty reprezentacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. W myśl art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji - w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Powszechnie uważa się, iż reprezentacja to wydatek o charakterze wystawnym, ponadprzeciętnym.

Jednakże z pytania nie wynika, aby poczęstowanie pączkami klientów miało wystawny charakter. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 26 stycznia 2011 r. (nr IPPB1/415-1054/10-4/ES) dopuścił zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na drobny poczęstunek, podawany podczas spotkań z potencjalnymi klientami podczas prezentacji i pokazów. W konsekwencji moim zdaniem wydatek na pączki stanowi ogólny koszt prowadzonej działalności.

Natomiast księgowanie innych zakupów spożywczych lub gadżetów o małej wartości (do 10 zł) zakupionych dla klientów, zależy od konkretnej sytuacji. Bardzo często mogą być to koszty reklamy, jeżeli gadżety zawierają informację reklamową. Wydatki te mogą być również wydatkami na promocję sprzedaży lub nawet reprezentację, nie stanowiącą kosztów podatkowych. Wszystko będzie zależało od konkretnego przypadku.

Podstawa prawna:
  • art. 7 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.);
  • art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.).


Jak ustrzec się błędu, skoro przepisy ustawy o VAT są niezwykle skomplikowane, a wyjaśnienia organów skarbowych często sprzeczne? Przeczytasz o tym w poradniku „Vademecum VAT”!

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: