eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Faktura korygująca wewnętrzna: odliczenie VAT

Faktura korygująca wewnętrzna: odliczenie VAT

2011-07-22 13:24

Rozliczanie korekt nastręcza podatnikom wielu kłopotów. Dotyczy to między innymi terminów ujmowania korekt w deklaracjach podatkowych. Poniżej przedstawiamy interpretację fiskusa, dotyczącą właśnie ujmowania korekty faktur wewnętrznych w deklaracji podatkowej.

Przeczytaj także: Zwrot faktury korygującej przez gminę nie przeszkadza rozliczeniu VAT

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca w toku swojej działalności gospodarczej dokonywał czynności, w związku z którymi wystawiał faktury wewnętrzne. Na podstawie tych faktur, kwota VAT należnego była deklarowana w odpowiednich składanych przez niego deklaracjach VAT-7. W wyniku późniejszej analizy dokonanych czynności spółka uznała, że część faktur zawiera zawyżoną podstawę opodatkowania oraz kwotę VAT. W związku z powyższym, zamierza ona wystawić faktury wewnętrzne korygujące, zmniejszające podstawę opodatkowania oraz kwotę VAT należnego.

Pytanie i stanowisko podatnika:
Czy w związku z wystawieniem faktur korygujących do faktur wewnętrznych, zmniejszających kwotę VAT należnego, spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji VAT za ten okres, w którym wystawione zostaną faktury korygujące?

Zdaniem wnioskodawcy, w związku z wystawieniem faktur korygujących do faktur wewnętrznych, zmniejszających kwotę VAT należnego, będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres wystawienia tych faktur korygujących, gdyż nie musi w tym wypadku czekać na otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Zgodnie z § 14 pkt 1 rozporządzenia w sprawie faktur w przypadku, gdy stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - należy wystawić fakturę korygującą. Przepisy te stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych (obecnie mowa tu o § 24 ww. rozporządzenia).

Jeżeli faktura wewnętrzna zawiera pomyłkę w kwocie VAT, to zdaniem spółki istnieje konieczność dokonania korekty rozliczenia VAT poprzez wystawienie odpowiednich korygujących faktur wewnętrznych, w których VAT należny zostanie obniżony. Odnosząc się do kwestii ujęcia korekty w rozliczeniu VAT należy zauważyć, iż ustawa o VAT nie zawiera przepisów wskazujących wprost, w którym okresie rozliczeniowym należy uwzględnić korektę faktury wewnętrznej u jej wystawcy. Powyższą kwestię należy, zatem rozstrzygnąć w oparciu o przepisy art. 29 ust. 4c w zw. z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, bowiem dotyczą one sytuacji, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej stwierdzono pomyłkę w kwocie podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawę opodatkowania stanowi obrót. W myśl natomiast art. 29 ust. 4a tej ustawy, obniżenia podstawy opodatkowania o wartość kwot wynikających z dokonanych korekt faktur dokonuje się pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę. Zgodnie z art. 29 ust. 4c ustawy o VAT, art. 29 ust. 4a tej ustawy stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Mając na uwadze powyższe regulacje, podstawa opodatkowania VAT pomniejszana jest po uzyskaniu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. w związku z faktem, iż w przypadku korekty faktury wewnętrznej wystawca jest równocześnie nabywcą, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę tej faktury, a zatem kwota podatku powinna być pomniejszona w rozliczeniu za okres wystawienia wewnętrznej faktury korygującej.

Wnioskodawca podkreślił, iż słuszność jego stanowiska potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 29 kwietnia 2008 r. (sygn. IPPP1-443-722/08-2/RK), a także interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 25 lutego 2008 r. (sygn. IPPP1/443-685/07-2/IG).

Odpowiedź fiskusa:
Organ podatkowy (Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu) w decyzji z 14 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-223/09-3/ISN) uznał, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Jak ustrzec się błędu, skoro przepisy ustawy o VAT są niezwykle skomplikowane, a wyjaśnienia organów skarbowych często sprzeczne? Przeczytasz o tym w poradniku „Vademecum VAT”!

oprac. : Rafał Kuciński / Vademecum VAT Vademecum VAT

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: