eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Usługi marketingowe: podatek u źródła

Usługi marketingowe: podatek u źródła

2011-08-08 13:13

W myśl zasady reklama dźwignią handlu, przedsiębiorcy coraz częściej inwestują w różnego rodzaju akcje promocyjno- marketingowe. Pozwalają im one bowiem na zwiększenie przychodów poprzez pozyskanie nowych klientów i popularyzację ich marki. Często akcje te organizowane są za granicą przez zagraniczne podmioty. Powstaje wtedy pytanie, czy w przypadku gdy taki podmiot z zagranicy świadczy usługę marketingową na rzecz polskiego przedsiębiorcy, to czy ten przedsiębiorca musi pobrać podatek u źródła?

Przeczytaj także: Podatek u źródła a umowy mieszane

Podstawowa zasada
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 2a updop, opodatkowanie podatkiem dochodowym osób mających w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy, z tytułu przychodów uzyskanych przez te osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ze świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, co do zasady pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Usługa marketingowa usługa niematerialną
W rozpatrywanej kwestii ustalenia wymaga przede wszystkim, czy świadczenie usług marketingowych mieścić się będzie w katalogu usług niematerialnych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Usługi marketingowe, co do zasady uznać należy takie usługi jako mieszczące się w pojęciu „świadczeń o podobnym charakterze”, o którym mowa we wskazanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Takie stanowisko podzielają organy podatkowe. Przykładowo jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z 22 sierpnia 2008 r. sygn. IP-PB3-423-452/07-2/JB „Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia marketing, stąd jego znaczenia należy szukać w definicji słownikowej. Zgodnie z definicją zawartą w/w internetowym słowniku języka polskiego, marketing oznacza działania mające na celu poznanie potrzeb konsumentów, ustalenie wielkości produkcji oraz metod dystrybucji, sprzedaży i reklamy towarów lub usług. Z powyższego wynika, iż usługi marketingowe, jako świadczenia o podobnych charakterze do usług związanych z badaniem rynku, doradczych i reklamowych będę mieściły się w katalogu usług wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy”.

Należy jednak zauważyć, iż wśród organów podatkowych można również spotkać zdanie odmienne. Niewątpliwie bowiem w analizowanym przepisie poprzez sformułowanie "świadczenia o podobnym charakterze" ustawodawca pozostawił otwarty katalog tych świadczeń, nie oznacza to jednak, iż obejmuje on wszystkie pozostałe usługi w nim nie wymienione. Przykładowo jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w piśmie z dnia
19 marca 2008 r., sygn. ILPB1/415-41/08-3/AMN: „Świadczenia polegające na realizacji celu wyznaczonego przez Spółkę - jakim jest spotkanie promocyjne/seminarium - dla realizacji, którego zaangażowanych jest kilka podmiotów wykonujących poszczególne zadania, niewątpliwie nie należą do usług o podobnym charakterze w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy. Podobny charakter świadczeń oznacza bowiem podobny zakres działań w ramach świadczonych usług”.

Decyduje miejsce uzyskania przychodu
Ustawodawca podatkowy nie uzależnił opodatkowania świadczeń wymienionych w art. 21 updop od faktu, czy są one wykonywane na terytorium Polski, ale wskazał, że opodatkowaniu podlegają przychody uzyskane na terytorium Polski. Dla rozpoznania, czy kontrahent świadczący usługi marketingowe uzyska przychód podlegający opodatkowaniu w Polsce, czy też nie rozważyć zatem należy czy przychód ten uzyskany został na terytorium Polski. Dla ustalenia zasad opodatkowania, zasadnicze znaczenie będzie mieć ustalenie miejsca, w którym usługa lub świadczenie wywołała skutek w postaci powstania lub powiększenia przychodów u odbiorcy usługi lub świadczenia. Biorąc pod uwagę, iż usługi marketingowe ukierunkowane są na pozyskanie większej liczby klientów, świadczenie ich na rzecz kontrahenta polskiego spowoduje wzrost jego przychodów. Skutek ten nastąpił zatem w Polsce i przychód uzyskany przez podmiot świadczący usługi winien być opodatkowany w Polsce.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: