eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Spotkania biznesowe w restauracjach a koszty firmy

Spotkania biznesowe w restauracjach a koszty firmy

2011-08-12 13:21

Niedawno pojawił się kolejny wyrok dotyczący kwestii rozliczenia wydatków poniesionych na zakup posiłków podawanych podczas spotkań promocyjnych. WSA w Warszawie w wyroku z 26 kwietnia 2011r., III SA/Wa 2442/10, niestety nie poszedł podatnikom na rękę.

Przeczytaj także: Obiad z kontrahentem to koszty firmy?

O co toczył się spór
W przedmiotowej sprawie, organ podatkowy zakwestionował stanowisko podatnika, przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odnośnie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów części kosztów organizacji spotkań o charakterze promocyjnym. Wnioskodawca, działający w branży farmaceutycznej wskazał, iż spotkania promocyjne dotyczące reklamy dystrybuowanych przez niego produktów leczniczych odbywają się w różnych miejscach, takich jak przychodnie, restauracje czy inne placówki gastronomiczne. W spotkaniach, zarówno indywidualnych jak i grupowych uczestniczą lekarze, farmaceuci i osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi lub przedstawiciele podmiotów prowadzących taki obrót. Podatnik podkreślił, że przejawy gościnności podczas tych spotkań nie wykraczają poza cel spotkania, a koszt poniesionych wydatków nie przekracza 100 złotych na jednego uczestnika, niezależnie od miejsca, w którym spotkanie się odbywa.

Co na to fiskus….
Fiskus, w odniesieniu do wydatków na usługi gastronomiczne ponoszone podczas spotkań promocyjnych w restauracjach lub podobnych miejscach uznał, iż nie mogą być one kosztami podatkowymi, gdyż, pomimo ich związku z przychodem, są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym.

…a co sąd
Podobne stanowisko zajął WSA we wskazanym na wstępie orzeczeniu. Sąd uznał, iż przypisywanie reprezentacji cech takich jak wystawność, okazałość, wytworność, ekskluzywność, wynika w gruncie rzeczy z faktu, iż te właśnie cechy powszechnie postrzegane są jako pozytywnie charakteryzujące wizerunek określonego podmiotu, kojarzące się z wysokim statusem i pozycją społeczną. Nie oznacza to, w ocenie sądu, że budowanie wizerunku może odbywać się wyłącznie poprzez działania nadzwyczajne, wykraczające poza przyjęte standardy. WSA podkreślił, że wystawność i okazałość są cechami reprezentacji, ale nie są to jedyne cechy kwalifikujące określony wydatek do kosztów reprezentacji, co oznacza, że ich wystąpienie nie jest konieczne, aby tak właśnie konkretny wydatek zakwalifikować. Zdaniem sądu, wydatki na spotkania promocyjne w restauracjach, a dokładnie na spożywane tam posiłki i napoje, jako skierowane do kontrahentów (potencjalnych kontrahentów), stanowią koszty reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 upoop. Służą bowiem stworzeniu odpowiedniego wizerunku gospodarza jako podmiotu gościnnego, dbającego o uczestników spotkania, stosującego się do przyjętych zwyczajów, szanującego te zwyczaje.

Rozszerzanie spotkań o posiłek spożywany w odpowiednim miejscu, profesjonalnie przyrządzony i podany, jest powszechnym zwyczajem, właśnie z tego względu, iż uznaje się go za pomocny w zbudowaniu tego pozytywnego nastawienia (wizerunku), ale powszechność zwyczaju nie odbiera mu cech reprezentacji.

Nie wszyscy tak samo
Powyższe orzeczenie ma istotny wymiar praktyczny i może wpływać na stosowaną przez podatnika politykę rozliczania omawianej kategorii kosztów. Jest kolejnym orzeczeniem pozbawiającym podatnika prawa do rozliczenia wydatków na posiłki w restauracjach. W praktyce oznacza, iż zaliczanie do kup takich wydatków obciążone jest ryzykiem. Pomimo orzeczeń negatywnych, można jednak znaleźć także stanowiska korzystne dla przedsiębiorców. Przykładem jest chociażby wyrok WSA w Krakowie z 18 maja 2010r., I SA/Kr 620/10, w którym wyrzucenie z KUP kosztów spotkań w restauracjach uzależniono od możliwości przypisania tym spotkaniom cech wystawności i okazałości.

Warto się starać
Z uwagi zatem na brak jednolicie ukształtowanej praktyki orzeczniczej podatnik nie może mieć całkowitej pewności, czy wrzucanie omawianych wydatków w koszty zostanie przez urząd skarbowy uznane za postępowanie prawidłowe. Nie należy jednak rezygnować bez walki z możliwości rozliczenia takich kosztów- podatnik aby się zabezpieczyć może złożyć wniosek o wydanie interpretacji, a jeżeli ta będzie negatywna- skargę do sądu. Opłacalne byłoby to zwłaszcza dla dużych przedsiębiorców, u których obiady z klientem na mieście są na porządku dziennym.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: