eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Z jakich faktur nie można odliczyć podatku VAT?

Z jakich faktur nie można odliczyć podatku VAT?

2012-08-13 13:37

Przeczytaj także: Rozliczenie podatku: błędna stawka VAT na fakturze


Faktury dokumentujące transakcje niezgodne z rzeczywistością
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury i dokumenty celne, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy o VAT. W przepisie tym chodzi m.in. o tzw. "puste" faktury, dokumentujące czynności, które nie zostały wykonane (np. faktura potwierdzająca wykonanie usług budowlanych, które nigdy nie miały miejsca). Nie uprawniają one nabywców do odliczenia VAT. Trzeba podkreślić, że jeżeli faktura zawiera kilka pozycji, a tylko jedna z nich nie odzwierciedla faktycznie dokonanej transakcji, podatnik nie może odliczyć VAT tylko w tej części.

Zakaz odliczania VAT obejmuje także faktury w części, w jakiej podają kwoty niezgodne z rzeczywistością. Dotyczy to faktur, w których wykazano większą ilość sprzedanego towaru niż to faktycznie miało miejsce (np. gdy zafakturowano sprzedaż 2.000 sztuk towaru zamiast 20 sztuk). Przy czym przepis ten nie zabrania odliczenia w ogóle, pozwala bowiem nabywcy na odliczenie VAT z takiej faktury w części, która dotyczy rzeczywiście przeprowadzonej transakcji.

Ponadto ustawodawca nie przewidział możliwości odliczania podatku naliczonego z faktur potwierdzających czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.), czyli czynności sprzecznych z ustawą albo mających na celu obejście ustawy oraz czynności pozornych.

Faktury wystawiane przez nabywcę
Co do zasady faktury VAT wystawiają sprzedawcy. Istnieją jednak sytuacje, w których fakturę mogą wystawiać nabywcy towarów lub usług. Jest to możliwe po spełnieniu pewnych warunków. Mianowicie, faktury wystawiane przez nabywców muszą zostać dostawcy przedstawione do akceptacji w formie podpisu. Przy czym termin przedstawienia faktury do akceptacji powinien być wskazany w umowie, a ponadto musi być określony w taki sposób, aby możliwe było terminowe rozliczenie podatku przez dokonującego dostawy towarów lub przez świadczącego usługę. Szczegółowe regulacje w tym zakresie zawiera § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie m.in. wystawiania faktur.

Warto podkreślić, że brak akceptacji faktury przez sprzedawcę uniemożliwia nabywcy odliczenie podatku naliczonego wynikającego z takiej faktury. Przy czym według sądów administracyjnych przepisy nie wymagają, aby procedura zatwierdzania faktur między dostawcą towarów (usługodawcą) a wystawiającym faktury nabywcą towarów (usługobiorcą) przybierała formę podpisu na oryginale i kopii każdej z tych faktur. Wystarczające jest złożenie podpisu na zbiorczym zestawieniu faktur za dany okres rozliczeniowy. Tak uznał m.in. NSA w wyroku z dnia 5 lipca 2011 r., sygn. akt I FSK 1053/10.

Fałszywe zaświadczenie o badaniu pojazdu
Uzyskanie prawa do odliczenia VAT z tytułu nabycia i eksploatacji pojazdów samochodowych wymaga niekiedy od użytkujących je podatników uzyskania z okręgowej stacji kontroli pojazdów zaświadczenia potwierdzającego spełnienie warunków określonych w przepisach o VAT. Przy czym spełnienie tych wymagań musi zostać potwierdzone stosownym wpisem do dowodu rejestracyjnego pojazdu. Jeżeli zaświadczenie to zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym, to w myśl art. 88 ust. 3a pkt 6 ustawy o VAT, faktura stwierdzająca nabycie bądź użytkowanie pojazdów samochodowych nie będzie stanowiła podstawy do odliczeń VAT.

Należy wskazać, że art. 86 ust. 5 ustawy o VAT, do którego jest odwołanie w art. 88 ust. 3a pkt 6 ustawy o VAT, już nie obowiązuje (obowiązywał do 31 grudnia 2010 r.). Trzeba jednak liczyć się z tym, że również w obecnym stanie prawnym przy nieprawdziwych zaświadczeniach ze stacji kontroli pojazdów organy podatkowe mogą kwestionować prawo do odliczenia VAT. Analogiczne regulacje, co dotychczas obowiązujący art. 86 ust. 5 ustawy o VAT zawiera bowiem art. 3 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2010 r. nr 247, poz. 1652 ze zm.).


Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
    4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  4. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  5. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy o VAT, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.




Faktura różniąca się od kopii
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi, w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii - art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy o VAT.

"(…) Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Spółka dokonywała zakupu usług budowlanych u wykonawcy, u którego w wyniku czynności sprawdzających przez organ podatkowy stwierdzono zaniżenie należności na kopii faktury oraz w prowadzonej ewidencji w stosunku do kwoty wynikającej z wręczonego Wnioskodawcy oryginału faktury VAT.

Zatem w przedmiotowej sytuacji istnieją dwa dokumenty, tj. dokument w postaci oryginału faktury oraz dokument w postaci jej kopii, a także oba dokumenty różnią się w treści kwotą wykazanego podatku od towarów i usług. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w takiej sytuacji zachodzą okoliczności wymienione w (…) art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy o VAT i tym samym podatek naliczony w przedmiotowej fakturze nie daje prawa do obniżenia kwoty podatku należnego u Wnioskodawcy. (…)"
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 sierpnia 2008 r., nr ILPP1/443-484/08-2/BD


Podstawa prawna
Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28.03.2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur (Dz. U. nr 68, poz. 360)


Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.

poprzednia  

1 2

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: