eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Zmiany w VAT 2013: przekazywanie materiałów reklamowych

Zmiany w VAT 2013: przekazywanie materiałów reklamowych

2013-05-09 13:40

Zmiany w VAT 2013: przekazywanie materiałów reklamowych

Zmiany w VAT 2013: przekazywanie materiałów reklamowych © naftizin - Fotolia.com

Przedsiębiorcy w celu zachęcenia potencjalnych nabywców swoja ofertą często posługują się materiałami reklamowymi w postaci ulotek, folderów czy katalogów. Materiały te mają zwykle na celu zachęcenie do skorzystania z oferty danej firmy i są wydawane są nieodpłatnie. Do dnia 31 marca 2013 roku nieodpłatne przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych podlegało zwolnieniu z podatku VAT. Obecnie przedsiębiorcy powinni uważać bowiem przepisy te z dniem 1 kwietnia 2013 uległy zmianie.

Przeczytaj także: Kalendarz z logo firmy: rozliczenie VAT 2013

Przekazanie drukowanych materiałów - koniec zwolnienia
Obecnie nowelizacja przepisów w zakresie ustawy o VAT spowodowała koniec wyłączenia z opodatkowania bezpłatnego przekazania klientom drukowanych materiałów reklamowych. Przekazując więc materiały reklamowe przedsiębiorca jest więc zobowiązany do naliczenia podatku VAT. Ponieważ nie jest to sprzedaż a nieodpłatne przekazanie nalicza podatek i ujmuje w rejestrze sprzedaży VAT - może posłużyć się w tym celu dokumentem jakim jest faktura wewnętrzna z tym, że należy pamiętać, że faktur takich nie ma już obowiązku wystawiania a w roku 2014 one całkowicie znikną.

Katalog jako prezent o małej wartości do 10zł
Sposobem na brak konieczności opodatkowania wydawanych nieodpłatnie drukowanych materiałów reklamowych jest przekazywanie takich materiałów, które spełniają definicję małego prezentu. Przekazywane foldery, katalogi, broszury, plakaty będą spełniały definicję jeżeli ich wartość nie przekroczy 10zł, a ich wydawanie będzie miało związek z prowadzoną działalnością. Wówczas materiały są wydawane bez konieczności ich opodatkowania czyli tak jak było do tej pory.

Materiał reklamowy do 100zł
Również bardziej wartościowe materiały mogą być traktowane jako prezent o małej wartości. Tutaj jednak przepisy jako górną granicę wartości prezentu przyjmują 100zł, a ponadto zobowiązują przedsiębiorców do prowadzenia ewidencji obdarowanych. Limit 100zł jest bowiem limitem rocznym, którego nie można przekroczyć dla danej osoby.

Należy jednak pamiętać, że aby spełniona była definicja małego prezentu oprócz spełnienia wielkości limitu powinien być również spełniony warunek celu prezentu, a ten musi być związany z prowadzoną działalnością. Wówczas nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych mieszczących się w definicji prezentu o małej wartości nie będzie podlegało opodatkowaniu.

fot. naftizin - Fotolia.com

Zmiany w VAT 2013: przekazywanie materiałów reklamowych

Obecnie nowelizacja przepisów w zakresie ustawy o VAT spowodowała koniec wyłączenia z opodatkowania bezpłatnego przekazania klientom drukowanych materiałów reklamowych. Przekazując więc materiały reklamowe przedsiębiorca jest więc zobowiązany do naliczenia podatku VAT.


Wydanie materiałów reklamowych nie będących prezentem o małej wartości
Przy nabywaniu folderów, ulotek, katalogów przedsiębiorcy, który jest czynnym podatnikiem VAT przysługuje odliczenie tego podatku i ujęcia go jako kosztu formowego. W momencie jednak nieodpłatnego ich wydania jest on zobowiązany wykazać podatek należny VAT (oczywiście jeżeli nie spełniają definicji małego prezentu). Brak obowiązku opodatkowania wystąpiłby również w sytuacji gdy przedsiębiorca udowodniłby, że przekazywanie materiałów reklamowych nie jest dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT i nie ma charakteru konsumpcyjnego, a jedynie jest związane z reklamą firmy i ma charakter “czysto” informacyjny. Taka ocena sytuacji może się jednak spotkać z odmiennym stanowiskiem organów skarbowych na co należy być przygotowanym.

Podsumowując od 1 kwietnia 2013 roku co do zasady nieodpłatne wydawanie klientom drukowanych materiałów reklamowych czy to w postaci folderów, katalogów czy broszur informacyjnych podlega opodatkowaniu VAT. Jednym z rozwiązań, które pozwala ominąć obowiązek wykazywania podatku należnego w takiej sytuacji jest wydawanie materiałów reklamowych, które spełnią definicję prezentu o małej wartości. Wówczas nieodpłatne wydanie broszur informacyjnych potencjalnym jak i obecnym klientom nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: