eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Likwidacja działalności na ryczałcie ewidencjonowanym

Likwidacja działalności na ryczałcie ewidencjonowanym

2013-07-23 13:11

Likwidacja działalności na ryczałcie ewidencjonowanym

Spis z natury © wrangler - Fotolia.com

Likwidacja działalności gospodarczej przedsiębiorcy to nie tylko złożenie w urzędzie miasta czy gminy wypełnionego formularza CEIDG-1. Nie można zapominać, że ustawy podatkowe wymagają tutaj od takiego przedsiębiorcy pewnych dodatkowych czynności. Poniżej prezentujemy te, które są obowiązani wypełnić podatnicy opodatkowani ryczałtem ewidencjonowanym.

Przeczytaj także: Likwidacja firmy w podatku dochodowym od osób fizycznych

Przede wszystkim spis z natury …
Art. 20 ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym wskazuje, że na dzień likwidacji działalności gospodarczej należy sporządzić spis z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków. Przy likwidacji firmy ponadto takim spisem objąć należy także rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną działalnością, niebędące środkami trwałymi, zaliczane do wyposażenia.

Spis z natury winien zawierać co najmniej:
  1. nazwisko i imię właściciela zakładu (nazwę firmy),
  2. datę sporządzenia spisu,
  3. numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
  4. szczegółowe określenie towaru i innych składników objętych spisem
  5. jednostkę miary,
  6. ilość stwierdzoną w czasie spisu,
  7. cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  8. wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  9. łączną wartość spisu z natury,
  10. klauzulę "Spis zakończono na pozycji...",
  11. podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników).

Spis z natury trzeba także wycenić według cen zakupu albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, gdy są one niższe od cen zakupu, albo gdy nie jest możliwe ustalenie ceny zakupu. Przedsiębiorca ma na to 14 dni od dnia zakończenia spisu.

Ceną zakupu jest tutaj cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszona o podatek od towarów i usług podlegający odliczeniu. W przypadku importu cena zakupu zawiera natomiast cło i podatek akcyzowy, opłaty wyrównawcze oraz dodatkowe opłaty celne. Z kolei gdy składnik majątku został otrzymany w drodze darowizny lub spadku, ceną zakupu jest wartość takiego samego lub podobnego składnika majątku.

fot. wrangler - Fotolia.com

Spis z natury

Art. 20 ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym wskazuje, że na dzień likwidacji działalności gospodarczej należy sporządzić spis z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków.


Wartość sporządzonego spisu z natury należy wpisać do ewidencji przychodów według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji (sumie), jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników. Zestawienie to powinno być przechowywane łącznie z ewidencją. Wartości takiego spisu nie należy przy tym sumować z innymi przychodami wynikającymi z ewidencji.

…. i dodatkowo wykaz składników majątku
Spis z natury to nie jedyna czynność, którą muszą wykonać przedsiębiorcy likwidujący swoją firmę. Otóż są oni obowiązani także do sporządzenia wykazu składników majątku posiadanych na dzień likwidacji działalności. Wykaz taki winien zawierać co najmniej następujące dane:
  1. liczbę porządkową,
  2. określenie (nazwę) składnika majątku,
  3. datę nabycia składnika majątku,
  4. kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
  5. wartość początkową,
  6. metodę amortyzacji,
  7. sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji (jeżeli działalność była prowadzona w formie spółki).

Opisany wykaz należy jedynie sporządzić. Nie wpływa on natomiast na wysokość podatku dochodowego, nie powoduje powstania przychodu.
Sporządza się go w celu ewentualnego określenia przychodu firmy z tytułu sprzedaży objętych nim składników majątku po likwidacji działalności gospodarczej. Należy bowiem pamiętać, że przychód z ich sprzedaży zostanie zaliczony do przychodów z firmy, jeżeli sprzedaż nastąpi do 6 lat po jej likwidacji. Opodatkowane nie jest jednak ich nieodpłatne przekazanie (i to bez względu na to, w jakim terminie darowizna nastąpi).

Zapłata podatku i zeznanie roczne
Likwidacja działalności gospodarczej w trakcie roku nie zwalnia przy tym podatnika z obowiązku zapłaty ryczałtu za ostatni miesiąc w terminie do 20 dnia miesiąca następnego (wyjątkiem jest grudzień, gdzie podatek jest płatny do końca stycznia następnego roku). Po zakończeniu roku podatkowego ryczałtowiec jest także zobowiązany do złożenia w urzędzie skarbowym zeznania PIT-28. Tak jak inni ryczałtowcy prowadzący nadal swoje firmy, ma on na to czas do 31 stycznia następnego roku.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: