eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Sponsoring a podatki

Sponsoring a podatki

2005-07-19 11:31

Przeczytaj także: Promocje sprzedażowe a podatki


UMOWA SPONSORINGU

Niezwykle istotne z podatkowego punktu widzenia jest prawidłowe sformułowanie postanowień umowy sponsoringu, bowiem brak należytej uwagi przy jej zawieraniu może skutkować negatywnymi konsekwencjami podatkowymi (przykładowo, przekwalifikowaniem umowy sponsoringu na umowę darowizny).

Prawidłowo sformułowana umowa sponsoringu powinna wyraźnie wskazywać, jaką wartość mają wzajemne świadczenia stron oraz pokazywać, że są to świadczenia ekwiwalentne. Prawidłowo napisana umowa sponsoringu powinna wskazywać na publiczny lub niepubliczny charakter podejmowanego działania.

Przykładowo, w przypadku sponsoringu imprezy, umowa powinna wyraźnie wskazywać, czy impreza ma charakter publiczny (otwarty, ogólnodostępny) czy niepubliczny. Jeżeli natomiast sponsorowana impreza ma charakter mieszany, umowa powinna dawać jednoznaczną podstawę do podziału przekazanej kwoty pomiędzy obie te kategorie.

W przypadku jeżeli zawierana umowa dotyczy sponsoringu nagród/wygranych w różnego rodzaju konkursach, niezwykle istotne jest, aby umowa wskazywała, która z jej stron jest właścicielem nagród rzeczowych w momencie ich przekazania zwycięzcy konkursu (przy prawidłowo sformułowanej umowie sponsoringu będzie to podmiot sponsorowany). To właśnie na podmiocie wydającym zwycięzcy nagrodę będzie ciążył obowiązek obciążenia się podatkiem VAT należnym, a także podmiot ten będzie zobowiązany do wywiązania się z obowiązków płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile takie wystąpią.

Z perspektywy obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych istotne jest również, aby umowa precyzowała moment, w którym dochodzi do przekazania tych nagród. Wśród najczęściej popełnianych błędów przy zawieraniu umów sponsoringu można wskazać używanie określeń „darowizna”, „dofinansowanie”, „za darmo” w odniesieniu do przekazywanych w ramach umowy środków i świadczeń oraz świadczonych usług. Tego rodzaju zapisy mogą skutkować próbami przekwalifikowania świadczenia sponsora na darowiznę. Przekwalifikowaniem całości kosztów ponoszonych w ramach umów sponsoringu na wydatek o charakterze reprezentacji czy reklamy niepublicznej grozi natomiast niewyodrębnienie w umowie sponsoringu tej części świadczenia, która dotyczy działań o charakterze publicznym od działań o charakterze reklamy niepublicznej i reprezentacji.

Na zakończenie warto podkreślić, że promocja o charakterze sponsoringu przeprowadzona na podstawie prawidłowo skonstruowanej umowy sponsoringu jest atrakcyjnym – z podatkowego punktu widzenia – narzędziem, służącym nagłaśnianiu działalności sponsora. Co więcej, korzyści te mogą dotyczyć obu stron umowy, tzn. zarówno sponsora, jak i sponsorowanego, który pozyskuje środki na przeprowadzenie planowanego przedsięwzięcia.


Karolina Stawowska jest menedżerem w dziale doradztwa podatkowego w firmie PricewaterhouseCoopers. kontakt: karolina.stawowska@pl.pwc.com


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Karolina Stawowska / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: