1. Data: 2004-03-28 16:54:46
Temat:1/2 etatu
Od:"Gienio" <e...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam :-)
Mam pytanko, mam zamiar zatrudnic malzonke na 1/2 etatu.Czy jest minimalna
kwota wynagrodzenia w tytm wypadku i jakie skladki sobie zyczy zus?
Interesuje mnie rowniez czy czas pracy liczy sie do nabrania prawa dop
zasilku dla bezrobotnych.
Dzieki
--
Gienio
e...@o...pl

2. Data: 2004-03-28 23:02:45
Temat:Re: 1/2 etatu
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 28 Mar 2004, Gienio wrote:

>+ Witam :-)
>+ Mam pytanko, mam zamiar zatrudnic malzonke na 1/2 etatu.

...i jesteś świadom, że dochód małżonki będzie się liczył do
podatku zarówno jej jak i tobie ?

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

3. Data: 2004-03-29 12:02:45
Od:"toster" <t...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ...i jesteś świadom, że dochód małżonki będzie się liczył do
> podatku zarówno jej jak i tobie ?

Wydaje mi się (podkreślam, to "wydaje";-)), że wchodzą tu jeszcze trzy
dodatkowe aspekty.
1. Małżonkę nie da się zatrudnić inaczej, niż jako osobę współpracującą
(chyba, że się coś zmieniło, a ja błogo spałem).
2. Wiąże się to z pełnym ZUSem jak za osobę z DG (nie wiem, czy się go da
podzielić na pół etatu - raczej wątpliwe)
3. Nie wiem jak to jest z zasiłkiem dla takich osób (DG), a dodatkowo praca
na pół etatu wyklucza (chyba) z zasiłku dla bezrobotnych - a to właśnie o to
chodzi, jak się zdaje.
Moja znajomość rzeczy jest może pobieżna, bo bliżej z żadnym z tych aspektów
się nie stykałem, ani nie interesowałem.

Pozdrawiam
Tomek (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

4. Data: 2004-03-29 20:51:04
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 29 Mar 2004, toster wrote:
[...]
>+ 1. Małżonkę nie da się zatrudnić inaczej, niż jako osobę współpracującą
>+ (chyba, że się coś zmieniło, a ja błogo spałem).

Zdaje się że jednak jest inaczej :)
Małżonkę można zatrudnić. Oczywiście *nie przestaje* ona być osobą
współpracującą. Krótko mówiąc: może płacić ZUS dwa razy.
Czy może płacić tylko ZUS od pensji... hm... nie wiem :)
Ale podatek jest ewidentnie wtopiony "podwójnie": ustawa nie zabrania
zatrudnienia małżonka, tylko wyraźnie stanowi że "praca podatnika,
małżonka [i kogo tam jeszcze] nie jest kosztem".
A osoba współpracująca nie jest "zatrudniona" z tytułu "współpracy",
aczkolwiek to sprawa formalna :)

>+ 2. Wiąże się to z pełnym ZUSem jak za osobę z DG (nie wiem, czy się go da
>+ podzielić na pół etatu - raczej wątpliwe)

To się nie da, zgoda.

>+ 3. Nie wiem jak to jest z zasiłkiem dla takich osób (DG), a dodatkowo praca
>+ na pół etatu wyklucza (chyba) z zasiłku dla bezrobotnych

No, chyba pytający nie spodziewał się że *zatrudniony* dostanie
zasiłek. Sądzę że chciał "zmniejszyć ZUS", co mu się może
nie udać :]

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

5. Data: 2004-03-30 06:19:46
Temat:Odp: 1/2 etatu
Od:"Gienio" <e...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No, chyba pytający nie spodziewał się że *zatrudniony* dostanie
> zasiłek. Sądzę że chciał "zmniejszyć ZUS", co mu się może
> nie udać :]

witam :-)
Przepraszam, wprowadzilem troche w blad.
Osoba ta aktualnie nie jest moja malzonka, moze nia zostac w przyszlosci.
Intencja moja jest zatrudnic ja w celu zapewnienia ubezpieczenia i czegos w
rodzaju ciaglosci, a pomyslalem o niepelnym wymiarze godzin by zmniejszyc
ZUS. Niewiem czy dobrze kombinuje i czy to jest wogole oplacalne. Taka
sytuacja trwalaby dotad az znajdzie prace prawdziwa.

6. Data: 2004-03-30 09:06:57
Od:"toster" <t...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No, chyba pytający nie spodziewał się że *zatrudniony* dostanie
> zasiłek.

Pytającemu (chyba) właśnie głównie o to chodziło:-)
Wyraźnie o to pytał.

Pozdrawiam
Tomek

7. Data: 2004-03-30 09:08:04
Od:"toster" <t...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

> witam :-)
> Przepraszam, wprowadzilem troche w blad.
> Osoba ta aktualnie nie jest moja malzonka, moze nia zostac w przyszlosci.

Nie trochę - to diametralna różnica.
Pozdrawiam.
Tomek

8. Data: 2004-03-30 20:07:07
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 30 Mar 2004, toster wrote:

>+ > No, chyba pytający nie spodziewał się że *zatrudniony* dostanie
>+ > zasiłek.
>+
>+ Pytającemu (chyba) właśnie głównie o to chodziło:-)

A, chodziło o "nabycie praw" :)
No to standardowo AFAIK: liczy się nie "ile etatu" a "ile zarobku" :)

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)