  • 1. Data: 2007-08-30 08:25:01
    Temat: Amortyzacja ST "po SC" wg RP
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Witam!
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_070830/fi
    rma_a_9.html
    tytuł: "Były wspólnik amortyzuje od nowa"

    Przyznaję, że regulacje w zakresie SC *są* mętne i niejasne, również
    w wyniku przeszłych manipulacji jej statusem (kiedyś SC była
    przedsiębiorcą, a przy skreślaniu nie uregulowano spraw podatkowych).

    ZASTRZEŻENIE.
    Jestem świadom zdania co poniektorych, że "SC to nadaje się do
    wspólnej budowy płotu". Niech im będzie. Nie zmienia to faktu
    że przepisy mają być zrozumiałe, jak mają dotyczyć płotu - to
    tym bardziej :>

    Ad rem.
    Mi się wydaje, że autor artykułu jednak nieco (?) się zapędził, właśnie
    przez przyjęcie założenia, że SC jest podmiotem podatku *dochodowego*.
    Na tym założeniu można budować dywagacje dotyczące VAT, w których taka
    "inna instytutcja" jest podatnikiem!
    Dla dochodówki tak nie jest, a wskazuje na to bardzo prosty fakt: JAKBY
    przyjąć tezę, że SC jest "inną instytucją", to powinna być opodatkowana
    wg PDoOP a nie PDoOF :>

    Krótko mówiąc:
    - zgadzam się z tezą, że "zmiana formy prawnej" w przepisach wprowadza
    zamieszanie
    - jednak NIE mogę, nijak, zgodzić się z tezą:
    "Były wspólnik bowiem nabywa œrodki trwałe, które były wczeœniej
    własnoœciš spółki, należały do innego podmiotu."

    Przepraszam bardzo, ale ani dla prawa cywilnego, ani dla PDoOF SC
    nie jest "podmiotem"!
    Przecież ów wspólnik był uprzednio *współwłaścicielem* tychże ST!

    Trzeba przyznać, że powołana odpowiedź US (która równie jak ja nie
    zgadza się z tezą autora :)) również nie jest jasna, i nie odpowiada
    na pytanie jak dalej amortyzować. Ściślej: od jakiej wartości
    początkowej.

    Oczywistym wydaje się, że "na zdrowy rozum" powinno być tak, że
    amortyzuje się pozostałą część, a to nie tylko w myśl logiki
    "zwykłej" :) ale również na takiej podstawie:
    - dopóki istniała SC prawo do amortyzacji dotyczyło *części* WP
    tegoż SC i przedsiębiorca je realizował w oparciu o przepis
    dotyczący współwłasności
    - po przejęciu ST na pełną własność, przepis już go nie dotyczy,
    i pozostałą część amortyzuje od WP w momencie przejęcia.

    Teza z artykułu o wycenie rynkowej i zamieszanie w ową wycenę
    "koniecznosci spłaty wspólników" IMO jest nieuzasadniona:
    wiadomo że amortyzacja *podatkowa* wcale nie musi pokrywać się
    z wartością rynkową (a raczej jej spadkiem) przedmiotu (ST),
    wspólnicy pozostały po SC majatek dzielą "po równo" ale
    wg własnego uznania: skoro uznali że ST ma jakąś tam wartość
    którą akceptują jako "część udziału", to uznali.
    Przyjęcie, że owa "wycena" ma dotyczyć podatku, mogłoby prowadzić
    do kolejnego ruchu: konieczności sprawdzenia, czy aby któryś
    z podatników (np. ten otrzymujący ST) nie uzyskał przychodu
    podatkowego!

    Poproszę o komentarze - osobno dla samego pomysłu "podmiotu
    SC" wg artykułu, osobno do amortyzacji :)

    Mi się wydaje, że artykuł może stanowić dla co poniektórych pokusę
    narażenia się na eksperymenty z wielokrotną amortyzacją tego samego
    ST mimo nieuzyskiwania przychodu podatkowego (a to JEST możliwe, ale
    przy darowiźnie :>), tyle, że niezgodną z przepisami.
    A potem będzie płacz i zgrzytanie...

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2007-08-30 19:07:17
    Temat: Re: Amortyzacja ST "po SC" wg RP
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Hej :)
    Tracę zupełnie zaufanie do RZP. Nie dość, że politycznie mnie deneruje, to
    jeszcze te rewelacje!? <olaboga>

    Dnia Thu, 30 Aug 2007 10:25:01 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]

    > Mi się wydaje, że autor artykułu jednak nieco (?) się zapędził, właśnie
    > przez przyjęcie założenia, że SC jest podmiotem podatku *dochodowego*.

    Jesteś zbyt pobłażliwy, "nieco"? ;>
    Ja tam zbyt biegła w interpretacji przepisów podatkowych nie jestem, ale
    dla mnie zapis art. 22g ust. 12, mówiący o podmiocie o zmienionej formie
    prawnej na mocy u.o.p.o.f., to swobodnie można by dopasować do rozwiązania
    spółki cywilnej i osobnego rozpoczęcia DG przez wspólników, bo przecież to
    oni są przedsiębiorcami i zmienili formę z "razem" na "osobno"

    Tak na mój rozum, choć niekoniecznie "zdrowy" ;p

> [...]
    > Dla dochodówki tak nie jest, a wskazuje na to bardzo prosty fakt: JAKBY
    > przyjąć tezę, że SC jest "inną instytucją", to powinna być opodatkowana

    Tysz prowda!

> [...]
    > - po przejęciu ST na pełną własność, przepis już go nie dotyczy,
    > i pozostałą część amortyzuje od WP w momencie przejęcia.

    Na poparcie Twojej tezy, która bardzo mnie przekonuję znalazłam
    interpretację w systemi informacji podatkowej, czyli tu:

    http://sip.mf.gov.pl/sip/

    Proszę wkleić tę sygnaturę:
    PBI-1/406/71/2006

    Jeśli komuś nie chce się szukać, w paru słowach:
    sytuacja podobna. Była spółka cywilna, się rozwiązała, środki trwałe
    zostały uprzednio sprzedane dla wspólników.
    Pytanie dotyczyło, czy mogą ustalić na nowo wartość początkową ŚT i na nowo
    ustalić amortyzację.
    Co prawda pytający o to, to małżeństwo, ale fiskus w tym względzie:

    "stoi na stanowisku, że w rozpatrywanej sprawie należy zastosować przepis
    art. 22h ust. 3 u.o.p.d.o.f.(...), zgodnie zktórym podmioty powstałe w
    wyniku zmiany formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, o których
    mowa w art. 22g ust. 12 lub 13 dokonują odpisów amortyzacyjnych z
    uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę
    amortyzacji przyjętą przez podmiot o zmienionej formie prawnej, podzielony
    albo połączony, z uwzględnieniem art. 22i ust. 2-7.
    Stosownie natomiast do art. 22g ust. 12 oraz ust. 13 pkt 4 w/w ustawy, w
    razie zmiany formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów
    dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości
    wartości początkowej określonej w ewidencji (wykazie) podmiotu o zmienionej
    formie prawnej, podzielonego albo połączonego."

    ...i dalej:

    "ad. 1) nie dokonuje Pan odpisów amortyzacyjnych w/g wartości wynikającej z
    kwoty netto faktury VAT wg cen rynkowych z dnia transakcji zakupu,
    ad. 2) nie dokonuje Pan odpisów amortyzacyjnych od wartości kwoty uprzednio
    niezamortyzowanych w spółce cywilnej środków trwałych lecz od wartości
    początkowej określonej w ewidencji poprzedniego podmiotu gospodarczego z
    uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuuje Pan
    stosowanie zasad oraz stawek przyjętych przez poprzedni podmiot,
    ad. 3) od środków uprzednio zamortyzowanych w spółce nie dokonuje Pan
    odpisów amortyzacyjnych."

    Mnie pasuje :))

    > Poproszę o komentarze - osobno dla samego pomysłu "podmiotu
    > SC" wg artykułu, osobno do amortyzacji :)

    No to - jak wyżej :)

> [...]
    > ST mimo nieuzyskiwania przychodu podatkowego (a to JEST możliwe, ale
    > przy darowiźnie :>), tyle, że niezgodną z przepisami.

    ...zębów!
    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-08-30 21:57:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Aug 2007, Jagna wrote:

    > Hej :)
    > Tracę zupełnie zaufanie do RZP. Nie dość, że politycznie mnie deneruje, to
    > jeszcze te rewelacje!? <olaboga>

    Nie wiem, ale to chyba są "właściwości osobowe" konkretnych redaktorów.
    Parę lat temu też była gdzieś (nie pamiętam w ktorej gazecie, a nie
    chcę przekręcić) "paczka" takich średnio spójnych pomysłów, mniej
    więcej przystawało to do dobrej znajomości ustawy podatkowej
    (i rozporządzeń do niej) oraz równie widocznego działania "syndromu
    trawniczka", czyli ignorowania istnienia Kodeksu Cywilnego i podobnych
    'bzdetów' pozapodatkowych ;)
    Autorka koncept z "pomijaniem amortyzacji prowadzonej w innej
    formie prawnej" powtarza w sąsienim artykule (o przejściu z ryczałtu).
    Tak czy siak, zapewniła sobie chyba uważnych czytelników jej
    artykułów ;)

    > Jesteś zbyt pobłażliwy, "nieco"? ;>

    No, dałem pytajnik, bo nie wiedziałem czy jakąś onomatopeją nie
    rzucić, czy <censored> wstawić, czy jak... nie miałem konceptu ;)

    > Ja tam zbyt biegła w interpretacji przepisów podatkowych nie jestem,

    Zaraz uwierzę, że prezentujesz przeciętną polskiego społeczeństwa.
    Uwierzysz że uwierzyłem? ;)

    [...]

    O, thx!

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-09-02 19:07:23
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Jagna w <news:fb74mm$9j7$1@mx1.internetia.pl>:

    > Hej :)

    :)

> [...]

    > sytuacja podobna. Była spółka cywilna, się rozwiązała, środki trwałe
    > zostały uprzednio sprzedane dla wspólników.

    Jakoś nie rozumiem jak coś swojego (w części) można sobie sprzedać, ale
    mniejsza o to.

> [...]
    > Co prawda pytający o to, to małżeństwo, ale fiskus w tym względzie:

    > "stoi na stanowisku, że w rozpatrywanej sprawie

    *W rozpatrywanej*

> [...]
    > amortyzacji przyjętą przez podmiot o zmienionej formie prawnej, podzielony
    > albo połączony, z uwzględnieniem art. 22i ust. 2-7.

    Cos mi tu pachnie...

> [...]

    > "ad. 1) nie dokonuje Pan odpisów amortyzacyjnych w/g wartości wynikającej z
    > kwoty netto faktury VAT wg cen rynkowych z dnia transakcji zakupu,

    Tralala... Wspólnicy SC kupili bardzo droga maszynę, która (cóż za zbieg
    okoliczności) na miesiąc przed zmianą formy prawnej wzięła się i zepsuła i
    jej wartość rynkowa spadła do 10% wartości przed awarią (gwarancja się
    pechowo skończyła miesiąc wcześniej) -- a zamortyzowano powiedzmy 30%
    wartości początkowej...

> [...]
    > uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuuje Pan
    > stosowanie zasad oraz stawek przyjętych przez poprzedni podmiot,

    ... jestem ciekaw, czy odpowiedź US byłaby taka sama, gdyby były wspólnik
    nabył za te 10% wartości rynkowej i naprawił po roku za kolejne 10% (bo w
    międzyczasie technologia się zdewaluowała)...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2007-09-04 15:35:25
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    :)
    Dnia 2 Sep 2007 19:07:23 GMT, 'Tom N' napisał(a):

    > :)

    > Jakoś nie rozumiem jak coś swojego (w części) można sobie sprzedać, ale
    > mniejsza o to.

    Tu akurat jest powód do radości, przynajmniej jeśli chodzi o VAT, choć
    trzeba by skalkulować, co SC opłaca się bardziej, czy sprzedaż wspólnikom i
    zapłacenie VATu mniejszego, niż w przypadku remanentu likwidacyjnego, ale
    opodatkować podatkiem dochodowym, co najmniaj 19%, czy też VAT zapłacić jak
    od wartości przy zakupie, za to remanentowo pod.doch. 10%...

    Ale o tym nie piszesz :)

    A ja czasem choruję na "słowotok", co przychodzi mi czasem odpokutować...
    (prawda Gotfrydzie? ;>)

    > *W rozpatrywanej*
    Tu Tom, oczywiście masz rację, dlatego napisałam w "rozpatrywanej", choć
    analogii doszukać się nietrudno, prawda?

    > Cos mi tu pachnie...
    W sensie, że Ci się podoba? czy też może nie...? Bo z zapachami to wiesz ;)
    Jak to było? szambo z perfumerią? ;>

> [...]
    > jej wartość rynkowa spadła do 10% wartości przed awarią (gwarancja się
    > pechowo skończyła miesiąc wcześniej) -- a zamortyzowano powiedzmy 30%

    To już faktycznie nie pachnie ;)

    > ... jestem ciekaw, czy odpowiedź US byłaby taka sama, gdyby były wspólnik
    > nabył za te 10% wartości rynkowej i naprawił po roku za kolejne 10% (bo w
    > międzyczasie technologia się zdewaluowała)...

    Wątpliwości zwykle rodzą się tam, gdzie interes US zaczyna być wątpliwy,
    więc pewnie masz rację, ale co poradzą na technologię?! :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna