  • 1. Data: 2004-05-20 10:54:48
    Temat: Apteka-jak księgować?
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Witam,
    jak w aptece zaksięgować w KPiR i ewidencji VAT raport okresowy (sprzedaż
    gotówkową) i refundacje (cesje wierzytelności), które zazwyczaj wpływają na
    konto z miesięcznym opóźnieniem?
    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2004-05-21 07:27:20
    Temat: Re: Apteka-jak księgować?
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    t003.jasien.net...
> [...]
    > gotówkową) i refundacje (cesje wierzytelności), które zazwyczaj wpływają

    Re : Nie szukałeś w google - a było przed miesiącem :-)
    1) W KPiR księgujesz przychód wg raportu (raportów) fiskalnych (przychód
    netto w całości). Na 15 i 30(31) dnia miesiąca przychód ten zmniejszasz o
    kwoty refundacji na 15 i 30(31) dnia miesiąca (zapis na czerwono). Ale owo
    zmniejszenie wino być o kwotę refundacji netto (do NFZ dajesz zestawienie
    brutto) i w związku z tym drukuj pełne zestawienie refundacyjne i tam
    będziesz miał netto, vat i brutto. Dokumentami, na podstawie których
    zmniejszasz przychód są owe pełne zestawienia.
    2) Zdecyduj się : czy sprzedajesz wierzytelności (piszesz o cesjach) i
    wówczas faktyczny termin refundacji Cię nie interesuje, ponieważ rozliczenie
    cesji odbywa się w dnin wymagalności. W takim przypadku księgujesz "na plus"
    odpowiednie refundacje (netto) w dniu ich wymagalności ( 14 dni). Jeśli nie
    sprzedajesz wierzytelności (bez cesji - czekasz na pieniądze) - wówczas
    księgujesz (netto) "na plus" w dniu postawienia środków do Twojej dyspozycji
    (wpływ na konto). Dokumentem, który jest podstawą księgowania "na plus" jest
    cesja lub wyciąg bankowy.
    W tej sprawie dwukrotnie wypowiadało się Ministerstwo Finansów (Manugiewicz)
    i wszystkie US-y o tym wiedzą.

    Oczywiście możesz, ale nie musisz tak robić. Możesz księgować cały przychód
    bez stornowania o refundację. Czasami tak się opłaca (np. dla obniżenia
    przychodu przy groźbie przejścia z KPiR na KH).

    Odnośnie VAT-u : VAT "nie widzi" refundacji ( nie rozróżnia czy to jest
    refundacja, czy nie). Księgujesz więc w całości obrót.

    AR

  • 3. Data: 2004-05-21 15:18:34
    Od: "Jarek" <w...@o...pl>

    Bardzo dziękuję Ci za wyczerującą odpowiedź. W googlach szukałem, ale nie
    było to dostatecznie wyjaśnione. Dopiero Twoja odpowiedź rozwiała moje
    wątpliwości.

    Serdecznie pozdrawiam
    Jarek