  • 1. Data: 2014-07-26 21:22:39
    Temat: Aukcja charytatywna a opodatkowanie
    Od: "kashmiri" <k...@l...co.uk>

    Witam.

    Sytuacja taka: Osoba fizyczna (A) organizuje na prowadzonej przez siebie
    stronie internetowej aukcję, w której osoby biorące udział wystawiają
    wykonane przez siebie przedmioty rękodzieła artystycznego, a inne osoby
    zgłaszają oferty. Osoba oferująca najwyższą kwotę wygrywa przedmiot - i
    otrzymuje go pocztą od jego autora/twórcy, gdy prześle potwierdzenie
    wpłacenia zaoferowanej kwoty jako darowizny na konto fundacji X.

    W zamyśle ma to być rodzaj zbiórki pieniędzy na fundację X.

    Pojedyncze Kwoty są niewielkie - kilkanaście, kilkadziesiąt złotych.

    Czy w takiej sytuacji powstaje jakiekolwiek zobowiązanie podatkowe? Wydaje
    się, że X, mimo że tutaj występuje jako obdarowany, nie powinna płacić
    podatku, ponieważ nie prowadzi odpłatnej dostawy towarów/usług. Podatku nie
    powinni płacić A ani B.

    Czy dobrze rozumuję?

    Pomijam tu kwestię, którą ktoś mógłby podnieść - że darowizna ex definitio
    może się wiązać z jakimkolwiek świadczeniem wzajemnym. Bo w w/w sytuacji
    trudno chyba mówić o wzajemności świadczeń.

    Dzięki.
    k.

  • 2. Data: 2014-07-28 19:06:09
    Temat: Re: Aukcja charytatywna a opodatkowanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Jul 2014, kashmiri wrote:

> [...]
    > się, że X, mimo że tutaj występuje jako obdarowany, nie powinna płacić
    > podatku, ponieważ nie prowadzi odpłatnej dostawy towarów/usług.

    Ależ prowadzi.

    > Podatku nie
    > powinni płacić A ani B.
    >
    > Czy dobrze rozumuję?

    IMVHO (nie jestem doradcą ani kięgowym, lecz "szarym podatnikiem") wniosek
    co do CIT jest słuszny, ale nie dlatego, że nie powstaje przychód (bo
    powstaje), lecz dlatego, że istnieje art. 17.1.4 UoPDOP i taki przychód
    jest zwolniony z opodatkowania.
    Osobna sprawa to ewentualny VAT. Nigdy nie czytałem ustawy pod tym kątem
    więc "nie mam zdania", ale jeśli fundacja jest zwolniona podmiotowo,
    na przykład "kwotowo", to IMVHO wpisuje obrót do uproszczonej ewidencji
    sprzedaży i wszystko.
    IMVHO, fundacja otrzymyje również "nieodpłatne świadczenie" w postaci
    usługi ze strony A, przy czym moje wątpliwości wzbuda tu fakt "bycia
    organizatorem" przez A (*chyba* zdrowiej byłoby, jakby organizatorem
    była fundacja, bo tak to wychodzi iż A prowadzi ni mniej ni więcej
    a komis).
    Jeśli fundacja nie jest wykluczona spod VAT (a sądzę że nie jest), to
    rzecz jasna B nie podpada pod PCC, więc faktycznie podatku nie będzie
    (pomijam juz zwolnienie kwotowe do 1000zł).

    > Pomijam tu kwestię, którą ktoś mógłby podnieść - że darowizna ex definitio
    > może się wiązać z jakimkolwiek świadczeniem wzajemnym.

    Ale B (klient końcowy) zdecydowanie ma "świadczenie wzajemne", normalnie
    kupuje na licytacji, i nic to że z "celem charytatywnym".

    > Bo w w/w sytuacji
    > trudno chyba mówić o wzajemności świadczeń.

    No jak. Daje pieniądze w zamian rzeźbę albo inny wynalazek :)

    pzdr, Gotfryd