  • 1. Data: 2008-05-06 10:46:55
    Temat: BONUS ZA ZAKUPY - JAKI DOKUMENT.
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    Po ktortce opisze sytuacje. Mam z moim dostawca tak dogadane, ze jezeli
    zakupie u nich powyzej jakiejs kwoty to otrzymam bonus, premie, czy jak to
    zwal. Wydawalo mi sie, ze sprawa jest prosta. Wystawie na ten bonus/premie
    f-re i po sprawie, ale pani ksiegowa mnie troche zaskoczyla. Kazala wystawic
    note obciazeniowa. Oczywiscie nota bez VAT. Czy ktos wie czemu? Czemu nie
    f-ra? czemu nie podlega VAT. Z tego co ja sie dowiedzialem, to podobno takie
    bonusy nie podlegaja pod ustawe o VAT.

    Prosze o pomoc w tym temacie.

    Adam

  • 2. Data: 2008-05-10 20:43:19
    Temat: Re: BONUS ZA ZAKUPY - JAKI DOKUMENT.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 May 2008, Adamski wrote:

> [...]
    > zwal. Wydawalo mi sie, ze sprawa jest prosta. Wystawie na ten bonus/premie

    Dlaczego Ty, a nie sprzedawca?
    Czy to *TY* chcesz "sprzedać premię"? :O

> [...]
    > f-ra? czemu nie podlega VAT. Z tego co ja sie dowiedzialem, to podobno takie

    Nie wiem i ciekaw jestem wyjaśnienia.
    Przecież w tej chwili pod VAT podlega nawet "powstrzymanie się od
    czynności" i powodu do nieoVATowania bonusa (fakturą korygującą
    oczywiście!) nie widzę.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-05-12 07:04:21
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > Dlaczego Ty, a nie sprzedawca?
    > Czy to *TY* chcesz "sprzedać premię"? :O

    Moj dostawca w ramach tego, ze duzo u niego kupilem chce dac mi za to jakas
    kase. Wiec to ja musze wystawic jakis dokument na ta okolicznosc.

    > Nie wiem i ciekaw jestem wyjaśnienia.
    > Przecież w tej chwili pod VAT podlega nawet "powstrzymanie się od
    > czynności" i powodu do nieoVATowania bonusa (fakturą korygującą
    > oczywiście!) nie widzę.

    Caly proceder wymysli inny odbiorca od mojego dostawcy. Duza firma, ktora ma
    wlasna ksiegowosc, a mysle ze i dzial prawny. A wiec ta firma doszla do
    wniosku, ze premie i bonyusy nie podlegajka ustawie o VAT. Troche mi sie nie
    zgadza z tym co ja wiem o vacie, dlatego staram sie cos wyjasnic. Skoro Ty
    Gotfryd nic nie wiesz na ten temat, to juz nie wiem kto moze cos wiedzec ;-)

    Adam

  • 4. Data: 2008-05-12 07:38:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 May 2008, Adamski wrote:

    > Moj dostawca w ramach tego, ze duzo u niego kupilem chce dac mi za to jakas
    > kase. Wiec to ja musze wystawic jakis dokument na ta okolicznosc.

    Stawiasz sprawę na głowie, IMO.
    Ta kasa to nie jest "kasa luzem", czyli darowizna.
    To jest obniżka ceny towarów już wydanych.
    To *on Tobie obniża cenę*. On sprzedał, on obniża.
    Powód dowolny - reklamacja "bo towar nie był zielony" jest równie dobry,
    jak to iż "uznaliśmy że Wasze zakupy to już hurt".
    Jakbyś zareklamował część dostawy z powodu wad, to wystawiałbyś na to
    fakturę, czy oczekiwałbyś faktury korygujęcej, hm??

    > Caly proceder wymysli inny odbiorca od mojego dostawcy. Duza firma, ktora ma
    > wlasna ksiegowosc, a mysle ze i dzial prawny. A wiec ta firma doszla do
    > wniosku, ze premie i bonyusy nie podlegajka ustawie o VAT.

    IMO postępują nielogicznie.

    > Troche mi sie nie
    > zgadza z tym co ja wiem o vacie, dlatego staram sie cos wyjasnic.

    No to ja się zgadzam z Twoim niezgadzaniem :)
    Nie zgadzam się tylko z jednym: że to Ty chcesz wystawić dokument.
    Nie ma mowy.
    Nabywca towaru może notę wystawić tylko wtedy, jeśli *nie ulega
    zmianie kwota* (żadna).

    Jeszcze raz:
    - dostawca coś sprzedał. Tobie.
    - pieniądze o które chodzi nie są "luzem wziętą darowizną". Wynikają z tej
    sprzedaży. Nie można ich traktować w oderwaniu od sprzedaży!
    - a w zakresie należności związanych z ową sprzedażą dokumenty określające
    kwoty władny jest wydawać wyłącznie sprzedawca, chyba, że zawarto umowę
    pisemną w której przenosi owo władztwo na nabywcę.

    Te pieniądze nie biorą się z tego, że "on ci coś daje" - on zwraca
    nabywcy *część ceny nabycia*! Całkiem tak, jakby ktoś reklamował
    zepsuty towar - tyle, że powodem nie jest reklamacja.

    pzdr, Gotfryd