  • 1. Data: 2013-01-04 11:55:26
    Temat: Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?
    Od: Greg <g...@g...com>

    PKPiR, VAT, zasady ogólne

    Prowadzę DG. Kilka lat temu przeznaczyłem na biuro jedno z pomieszczeń w mieszkaniu
    (cały jeden pokój o pow. 10 m2).
    W koszty DG wrzucam proporcjonalnie wydatki związane z utrzymaniem mieszkania
    (czynsz, energia elektr., odsetki od kredytu hipotecznego). Dokonuję również odpisów
    amortyzacyjnych. Posiadam spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Stawka
    amortyzacji - 2,5%.

    Dla celów amortyzacji wyliczyłem wartość początkową powierzchni biurowej, a więc
    wspomnianych 10m2.
    Pow. całego mieszkania = 70 m2.
    Pow. biura = 10 m2.
    Cena zakupu mieszkania = 300 000
    Wartość początkowa pow. biurowej = 300 000 / 70 * 10 = 42 857 zł

    Od takiej wartości początkowej naliczam miesięczne odpisy amortyzacyjne w wysokości =
    2,5% / 12. Okres amortyzacji = 40 lat.

    Dotychczasowe umorzenie = 5357 zł
    Wartość netto pow. biurowej = 42857 - 5357 = 37 500 zł

    Tak robiłem przez kilka lat.
    Obecnie muszę przeznaczyć ten pokój na inne cele. Wynająłem biuro na zewnątrz, ale
    oprócz tego wciąż będę wykonywał w domu jakieś prace. Tyle że już nie w tym pokoju. W
    związku z tym wyrzucam z powierzchni biurowej ten dotychczasowy pokój i chciałbym
    przeznaczyć na powierzchnię biurową część salonu (10 m2 z 25 m2).

    Pytanie:

    Zakładam, że na powierzchnię biurową przeznaczam część salonu o dokładnie takiej
    samej powierzchni jak dotychczas (tj. 10 m2 z 25 m2). Czy powinienem:
    - kontynuować dokonywanie odpisów od tej wartości początkowej obliczonej kilka lat
    temu (wyjść od wartości netto 37500 zł i kontynuować odpisy) czy też
    - obliczyć od nowa wartość początkową powierzchni biurowej (wyjdzie taka sama jak
    wtedy, tj. 42 857, ale bądź co bądź, jest to już INNA powierzchnia) i zacząć naliczać
    nowe odpisy, czyli zacząć nowy 40-letni okres amortyzacji?

    Innymi słowy, czy tę "nową" powierzchnię biurową mam potraktować jako zupełnie nową
    WNiP i liczyć wszystko od początku czy też przyjąć, że skoro pozostaje ona w tym
    samym lokalu, to jest to nadal ta sama WNiP (i kontynuować dotychczasowe odpisy)?

    Pytanie 2:

    Rozważam również opcję, w której nowa wartość powierzchni biurowej byłaby inna niż
    poprzednia (8 m2 w salonie zamiast dotychczasowych 10 m2 w osobnym pokoju).
    I znów: Czy kontynuować odpisy, ale już od odpowiednio skorygowanej powierzchni
    biurowej czy też policzyć ją od początku i zacząć naliczać od początku (dotychczasowe
    umorzenie = 0).

    Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi, uwagi, spostrzeżenia
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-01-09 01:38:19
    Od: Greg <g...@g...com>

    W dniu piątek, 4 stycznia 2013 11:55:26 UTC+1 użytkownik Greg napisał:
> [...]
    umorzenie = 0).

    > Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi, uwagi, spostrzeżenia

    Nikt nie ma żadnych pomysłów?

  • 3. Data: 2013-01-09 23:36:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Widziałem że się upominasz ;), a w sumie czekałem na czyjś głos.

    On Fri, 4 Jan 2013, Greg wrote:

    [...]

> [...]
    > to już INNA powierzchnia) i zacząć naliczać nowe odpisy,
    > czyli zacząć nowy 40-letni okres amortyzacji?

    Już chciałem pytać co właściwie amortyzujesz ;) - ale przepis
    PDoOF art.22f.4:
    +++
    4. Jeżeli tylko częœć nieruchomoœci, w tym budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego, jest wykorzystywana do prowadzenia działalnoœci gospodarczej
    bšdŸ wynajmowana lub wydzierżawiana - odpisów amortyzacyjnych dokonuje się
    w wysokoœci ustalonej od wartoœci poczštkowej nieruchomoœci, budynku lub
    lokalu odpowiadajšcej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do
    prowadzenia działalnoœci gospodarczej, wynajmowanej lub wydzierżawianej,
    do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomoœci, budynku lub lokalu.
    ---

    ...IMVHO jest jasny: traktuje lokal jako *całość*, i w przypadku
    korzystania z części limituje do stosunku powierzchni części
    używanej do całkowitej, a nie kwoty wynikłej z wyznaczenia
    wartości używanej części.
    Widać MF na to wpadło, ze podatnicy przenosiliby sobie "część"
    po całym lokalu amortyzując całe 100% wartości :)

    > Innymi słowy, czy tę "nową" powierzchnię biurową mam potraktować
    > jako zupełnie nową WNiP

    IMVHO nie ma podstaw.

> [...]
    > 10 m2 w osobnym pokoju).
    > I znów: Czy kontynuować odpisy, ale już od odpowiednio skorygowanej

    Na mój gust tak wychodzi.
    Z góry zapowiadam, że interpretacji nie szukałem, nieruchomości nie
    amortyzuję i doradcą nie jestem (podatnikiem KPiR+VAT tak :))

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2013-01-10 12:42:46
    Od: Greg <g...@g...com>

    W dniu środa, 9 stycznia 2013 23:36:28 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    >
    > Widać MF na to wpadło, ze podatnicy przenosiliby sobie "część"
    >
    > po całym lokalu amortyzując całe 100% wartości :)

    Dzięki za podpowiedź.

    A jeszcze taka wątpliwość mnie naszła.
    Bo na pewno można wrzucać w koszty wydatki (i amortyzację) związane z częścią lokalu
    związaną z prowadzeniem DG, jeśli ta część stanowi osobną izbę. Czy tak samo jest w
    przypadku, gdy ta powierzchnia przypisana do DG nie stanowi osobnej izby, a jest
    częścią pokoju? Gdzieś kiedyś czytałem, że w tym drugim przypadku mogą być problemy.