  • 1. Data: 2008-02-05 02:05:37
    Temat: Bledna faktura z kraju UE?
    Od: e...@g...com

    Witam!
    W pazdzierniku kupilem nowy motocykl z salonu w jednym z krajow UE.
    Kupowalem jako osoba fizyczna (na moj NIP osoby fizycznej i moje imie
    i nazwisko). Jednak faktura zaostala wystawiona bez vatu (VAT 0%), a z
    tego co sie dowiedzialem taka fakture mozna wystawic tylko platnikowi
    VAT.
    Dzisiaj dostalem email od sprzedawcy z salonu, ze nie moga znalezc
    NIPu mojej firmy i zebym podal regon (sprzedawca musial zrozumiec, ze
    sprzedaje mi motocykl na firme).
    Od razu po przyjezdzie oplacilem VAT w Polsce.
    Co mam teraz zrobic?

  • 2. Data: 2008-02-05 02:36:42
    Temat: Re: Bledna faktura z kraju UE?
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    e...@g...com wrote:

    > Dzisiaj dostalem email od sprzedawcy z salonu, ze nie moga znalezc
    > NIPu mojej firmy i zebym podal regon (sprzedawca musial zrozumiec, ze
    > sprzedaje mi motocykl na firme).

    To w tym kraju wiedzą że my mamy coś takiego jak REGON i jeszcze umieją coś
    z nim zrobić?

    p. m.

  • 3. Data: 2008-02-05 13:46:59
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    e...@g...com wrote:
> [...]
    > sprzedaje mi motocykl na firme).
    > Od razu po przyjezdzie oplacilem VAT w Polsce.

    Może po prostu odpowiedz na e-maila, podając NIP i informując, że nie
    masz REGON :-)

    Wtedy zobaczysz, co zaproponuje Ci sprzedawca.

    Skoro VAT w Polsce zapłaciłeś, to z punktu widzenia US wszystko jest OK.

    Tak więc jest to jedynie kwestia Twoich rozliczeń ze sprzedawcą.
    A i tu pewnie można byłoby poszukać jakiegoś rozwiązania (tax-free).

    Piotrek

  • 4. Data: 2008-02-06 08:27:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Feb 2008, Piotrek wrote:

> [...]

    Transakcjami VAT-UE się nie param, ale coś mi dzwoni że w ustawie
    o VAT jest wyraźna regulacja, ze "środki transportu" opodatkowane
    są *wyjątkowo* w kraju docelowym.
    Z tego wniosek, że faktura na pojazd samochodowy (a motocykl to pojazd
    samochodowy, prawda?) powinna *również* być bez VAT (i z informacją
    że podatek ma odprowadzić nabywca).
    Może ktoś skomentować?

    > Skoro VAT w Polsce zapłaciłeś, to z punktu widzenia US wszystko jest OK.

    Sprzedawca może słusznie się martwić, jak jest z p. widzenia jego US ;)

    > Tak więc jest to jedynie kwestia Twoich rozliczeń ze sprzedawcą.
    > A i tu pewnie można byłoby poszukać jakiegoś rozwiązania (tax-free).

    Co to za wynalazek "tax-free" *wewnątrz* UE??? :O

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-02-06 11:03:08
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Co to za wynalazek "tax-free" *wewnątrz* UE??? :O

    Oops! Faktycznie :-)

    Piotrek

  • 6. Data: 2008-02-06 19:46:54
    Od: Wildcat <v...@g...com>

    On 5 Lut, 03:05, e...@g...com wrote:
> [...]
    > sprzedaje mi motocykl na firme).
    > Od razu po przyjezdzie oplacilem VAT w Polsce.

    Teraz chyba jedyne co mozesz zrobic, to napisac im ze nie jestes
    posiadaczem nr VAT UE, bo nie prowadzisz firmy (chociaz cos takiego
    powinno miec miejsce jeszcze zanim zostanie wystawiona faktury).
    Sprzedawca wystawi tobie fakture ze stawka np.19%, czyli pewnie
    będziesz musial im doplacic ten podatek, ktory oni sa obowiązani
    odprowadzic. Sprzedaz dla osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci
    jest traktowana jak sprzedaz krajowa. Jak bardzo tobie zalezy na
    uzyskaniu tego podatku, mozesz jak najbardziej ubiegac sie o jego
    zwrot jako osoba niebedaca obywatelem tego kraju....jezeli sklep jest
    uprawniony do zwrotu w systemie tax-free.....tak jak u nas niektore
    sklepy, to masz mniej chodzenia. Jezeli chodzi natomiast o sprawe
    zaswiadczenia........hmm....US powinien juz wtedy zobaczyc po fakturce
    ze cos jest nie tak....faktura z 0% dla osoby nieprowadzacej
    dzialalnosci? Mimo wszystko: VAT-23 poniewaz jest to nowy srodek
    transportu (zakup opodatkowany w kraju nabywcy, w Polsce wg stawki
    22%), czyli suma brutto z faktury (w tym wypadku sie tobie fuksło i
    masz netto) plus ewentualna akcyza i od tej wartosci liczymy 22% VAT,
    ktory trzeba odprowadzic, wykazujac go jednoczesnie w ciagu 14 dni na
    deklaracji o ile sie nie myle VAT-11 (zeznanie dla osob nabywajacych
    nowy srodek transportu z innego panstwa UE nieprowadzacych
    dzialalnosci). Sytuacja pewnie na dzien dzisiejszy jest taka, ze
    motocykl jest juz zaresjestrowany, wiec praktycznie juz po wszystkim.
    Fakturke schowaj do szuflady i raczej nie chodz z nia do US bo nie
    bardzo wiadomo bedzie jak to wszystko odkrecic....;-)

  • 7. Data: 2008-02-07 15:45:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Feb 2008, Wildcat wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > Sprzedawca wystawi tobie fakture ze stawka np.19%, czyli pewnie
    > będziesz musial im doplacic ten podatek, ktory oni sa obowiązani

    A jak się ma odprowadzenie podatku przez sprzedawcę do *wyjątku*,
    jakim jest opodatkowanie "środków transportu" w kraju *nabywcy*??

    Pytałem o to w sąsiednim poście, a coś widzę wszyscy dalej sterują
    w stronę zapłacenia podatku w kraju nabycia (toż wszyscy by auta
    kupowali tam gdzie VAT jest niższy!)
    Ja się nie znam, ale w ustawie widzę że nabycie "środka transportu"
    ma być opodatkowane u *nabywcy*.

    Źle myślę?

    > Sprzedaz dla osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci
    > jest traktowana jak sprzedaz krajowa.

    No dobra, to jakim prawem ma być "19%", skoro w kraju mamy 22%?

    > Jak bardzo tobie zalezy na
    > uzyskaniu tego podatku, mozesz jak najbardziej ubiegac sie o jego
    > zwrot jako osoba niebedaca obywatelem tego kraju....

    A to od kiedy???
    Pobudka, od 1.V.2004 *nie ma granicy celnej* między Polską a resztą
    krajów "unii podatkowej"! (to jest więcej niż UE, bo przystąpiły
    do niej również kraje które do UE nie przystąpiły, np. Norwegia).

    > jezeli sklep jest
    > uprawniony do zwrotu w systemie tax-free.....

    Jak to ktoś przy innej okazji podsumował: "tylko jak jest obywatelem
    i mieszkańcem Ukrainy" ;)

    > ze cos jest nie tak....faktura z 0% dla osoby nieprowadzacej
    > dzialalnosci?

    Mam jeszcze jedno pytanie: 0% VAT czy *bez VATu*?

> [...]
    > 22%), czyli suma brutto z faktury (w tym wypadku sie tobie fuksło i
    > masz netto) plus ewentualna akcyza i od tej wartosci liczymy 22% VAT,

    Czy Ty wyraźnie sugerujesz, że zakup dokonany w którymś kraju
    UE może być opodatkowany *podwójnie* podatkiem od towarów
    i usług?
    To powiem tak: ja się nie znam, ale chyba przesadziłeś :]

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-02-07 19:27:48
    Od: Wildcat <v...@g...com>

    On 7 Lut, 16:45, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    > [...]
    >
    >   A jak się ma odprowadzenie podatku przez sprzedawcę do *wyjątku*,
    > jakim jest opodatkowanie "środków transportu" w kraju *nabywcy*??

    To uważasz, że nasze salony wszystkim podatnikom z innych państw
    członkowskim sprzedają "gratis" bez VAT? (sytuacja odwócona). Tak,
    NOWE środki transportu są opodatkowane w kraju nabywcy, ale to nie
    świadczy o tym, że sprzedawca z salonu np ....w Niemczech nie nalicza
    normalnie VAT-u na fakturce, gdy zakupu dokonuje osoba niemająca nr
    VAT UE.

> [...]
    > ma być opodatkowane u *nabywcy*.
    >
    >   Źle myślę?

    >   No dobra, to jakim prawem ma być "19%", skoro w kraju mamy 22%?

    Chodzi tu o sprzedaż, której dokonuje podatnik z innego państwa
    członkowskiego.....krajowa nie jest w tym przypadku synonimem
    "polska", z kontekstu to jasno wynika.

> [...]
    > krajów "unii podatkowej"! (to jest więcej niż UE, bo przystąpiły
    > do niej również kraje które do UE nie przystąpiły, np. Norwegia).

    A od kiedy to CŁO mylimy z podatkiem VAT?????????????????? Nawet w
    rozporządzeniu Min Fin. w sprawie zwrotu podatku niektórym podmiotom
    jest wymieniona kwota minimalna od jakiej dokonuje sie takiego zwrotu
    podatnikom z innych KRAJÓW CZŁONKOWSKICH lub SPOZA UNII. Są sklepy,
    które dokonują tego zwrotu jeżeli spełniają wymogi określone w ustawie
    o VAT. I wcale nie chodzi tu o zadne cło. Jak pojedziesz do Holandii i
    zrobisz zakupy za wieksza kwote, tez mozesz starac sie o zwrot VAT-u,
    bo nie masz obowiązku jako obywatel polski dokladac sie do budzetu
    holenderskiego.

    >   Jak to ktoś przy innej okazji podsumował: "tylko jak jest obywatelem
    > i mieszkańcem Ukrainy" ;)

    Jak wyzej.....ale juz mi sie nie chce tlumaczyc po raz kolejny.

    >   Mam jeszcze jedno pytanie: 0% VAT czy *bez VATu*?

    Jakbym miala na mysli bez VAT-u.....to napisalabym "sprzedaż
    zwolniona", wbrew pozorom jak sądzą niektórzy.....to wielka różnica..

    >   Czy Ty wyraźnie sugerujesz, że zakup dokonany w którymś kraju
    > UE może być opodatkowany *podwójnie* podatkiem od towarów
    > i usług?
    >   To powiem tak: ja się nie znam, ale chyba przesadziłeś :]

    I jeszcze raz o salonach w polsce, i odwróconej systuacji oraz zwrocie
    podatku w systemie tax-free. Na dodatek musze cie rozczarowac, ale
    tak.....tak włascie jest.......bo w przypadku nowych srodkow
    transportu... VAT wylicza sie u nas w wys. 22% i tu uwaga: od ceny
    brutto z faktury plus AKCYZA (zaznaczam, akcyza a nie zadne clo....co
    wpierales mi wyzej), jezeli dokonales nabycia nowego srodka
    transportu.

    > pzdr, Gotfryd

    Pozdrawiam i zycze milego wglebiania sie w temat ewentualnie tel do
    krajowej informacji podatkowej: 0801055055 ;-)

  • 9. Data: 2008-02-07 22:40:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Feb 2008, Wildcat wrote:

    > To uważasz, że nasze salony wszystkim podatnikom z innych państw
    > członkowskim sprzedają "gratis" bez VAT? (sytuacja odwócona).

    Przyznaję, że nie wiedziałem jak ma być, dlatego pytałem, acz
    dość prowokacyjnie - bo mnie nie dotyczy, a próba przebicia się
    przez "nie stanowiła u podatnika, o którym mowa w art. 15,
    albo nie stanowiłaby u podatnika podatku od wartoœci dodanej dostawy
    towarów, o której mowa w art. 7, lub stanowiła albo stanowiłaby takš
    dostawę towarów, ale dokonywanš przez..." (i tak dalej) przekroczyło
    u mnie poziom strawności :( i spasowałem.

> [...]
    > świadczy o tym, że sprzedawca z salonu np ....w Niemczech nie nalicza
    > normalnie VAT-u na fakturce, gdy zakupu dokonuje osoba niemająca nr

    Dobra, nie liczyłem że ustawodawca aż tak skomplikuje :]

    > A od kiedy to CŁO mylimy z podatkiem VAT??????????????????

    A odtąd, od kiedy cło i podatek zostały ...jak to się mądrze nazywa,
    że "zsynchonizowane", pora późna i załapać nie mogę?

> [...]
    > zrobisz zakupy za wieksza kwote, tez mozesz starac sie o zwrot VAT-u,
    > bo nie masz obowiązku jako obywatel polski dokladac sie do budzetu

    A, widzisz.
    To jest to.
    Ale rozporządzenie które widzę dotyczy TYLKO nowych środków transportu!
    Co jeszcze przeoczyłem?
    Bo mi się *zdawało*, że możliwości "ogólnie" dla obywateli UE nie ma.
    Mogę poprosić o wskaznie, o *które* rozporządzenie chodzi?
    Bo to:
    http://podatki.pl/akty/250505a.htm
    ...czyli "Rozporzšdzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.
    w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu
    podatku, wystawiania faktur [...]"
    oznaczone wg źródeł:
    Dz. U. Nr 95 z 31.05.2005 r. poz. 798, Nr 102 poz. 860 - od 10.06.2005 r.
    ...nie chce dopuszczać "tax free".

    > Jak wyzej.....ale juz mi sie nie chce tlumaczyc po raz kolejny.

    Ano, dziękuję za namiar - zajrzałem i sprawa się (mi) wyjaśniła:
    faktyczynie, przy tym (wyjątkowym) przypadku przysługuje zwrot
    VAT, jeśli został doliczony "tam" i ma być doliczony "tu".

    > Jakbym miala na mysli bez VAT-u.....to napisalabym "sprzedaż
    > zwolniona", wbrew pozorom jak sądzą niektórzy.....to wielka różnica..

    Wbrew pozorom, to sprzedaż niepodlegająca to nie jest sprzedaż
    zwolniona, żeby pozostać w tonie j.w., a właśnie taką
    miałem na myśli pisząc "bez VAT" (na fakturze stawkę "zw"
    się wykazuje, jako podlegającą pod VAT, więc "zw" nie jest "bez VAT"!).

    > I jeszcze raz o salonach w polsce,

    Dobra, rozumiem, ale:

    > podatku w systemie tax-free.

    Ale IMO to nie jest to, co rozumie się przez "tax-free"!
    No chyba, że *jeszcze* o czymś nie wiem (jak wyżej).

    BTW:
    I przepraszam za kiks z "przesadziłeś" :)

    > Na dodatek musze cie rozczarowac,

    Rozczarować jak rozczarować - usiłowałem dojść "dlaczego"!

    > brutto z faktury plus AKCYZA (zaznaczam, akcyza a nie zadne clo....co
    > wpierales mi wyzej),

    Konieczności zapłacenia cła AFAIR NIE wpierałem, myślisz że jednak tak? ;)

    > Pozdrawiam i zycze milego wglebiania sie w temat

    A dziękuję, info z posta dla mnie było właściwą cegiełką :)

    > ewentualnie tel do
    > krajowej informacji podatkowej: 0801055055 ;-)

    U..., sądząc z tego co grupowicze pisali, to musiałbym dokładniej
    sprawdzać te info, niż po poczytaniu postów i wskazanych przepisów ;)

    pozdrowienia :) - Gotfryd

  • 10. Data: 2008-02-08 07:46:47
    Od: Wildcat <v...@g...com>

    On 7 Lut, 23:40, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    >
    >   U..., sądząc z tego co grupowicze pisali, to musiałbym dokładniej
    > sprawdzać te info, niż po poczytaniu postów i wskazanych przepisów ;)

    1. VAT i cło nie są "zsynchronizowane" (trzeba się pofatygować i
    jechać osobno zapłacić cło oraz akyzę do UC, a osobno VAT do US) i tak
    juz pewnie pozostanie
    2. stawka 0% na fakturze - sprzedaż opodatkowana, lecz opodatkowana
    zerową stawką.
    adnotacja na fakturze "zw" - sprzedaż zwolniona, niepodlegająca
    opodatkowaniu.
    W łańcuchu typu "producent-hurtownik-detalista-odbiorca końcowy" w
    zależności gdy gdzies w srodku występuje sprzedaż zwolniona albo
    opodatkowana zerową stawką ma swoje skutki, które ostatecznie ponosi
    odbiorca koncowy, jak to zwykle w VAT bywa.
    3. Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004r. w sprawie
    zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz.U. Nr 89,
    poz. 851; ost. zm. Dz.U. Nr 248, poz. 1848)
    Pozdrawiam ;-)
    .