  • 1. Data: 2008-10-20 14:09:04
    Temat: Błędne zaksięgowanie opłaty wstępnej leasingu - jak poprawnie skorygować?
    Od: "Maciej Dobrzanski" <s...@p...com>

    Witam,

    Prowadzę KPiR metodą kasową, jendak zaćmiło mnie i opłatę wstępną leasingu
    wyliczyłem w lipcu i sierpniu jak dla memoriału - tj. dwa razy po 1/36
    kosztu do KUP. Teraz chciałbym to odkręcić, tj. podwyższyć KUP lipcowe do
    pełnej wartości i "zneutralizować" zapis sierpniowy. Wydaje mi się, że
    powinienem zrobić to tak:

    - wystawić i zaksięgować dowód księgowy z datą dzisiejszą stwierdzający
    korektę zapisu na pozycji X w lipcu i podwyższający KUP o różnicę brakującą
    do pełnej kwoty
    - wystawić i zaksięgować dowód księgowy z datą dzisiejszą stwierdzający
    korektę zapisu na pozycji Y w sierpniu i obniżający KUP o wartość wpisu
    sierpniowego

    czy też raczej dowody księgowe powinny być księgowane na ostatniej pozycji w
    stosownych miesiącach a nie z datą dzisiejszą? Jak w tej sytuacji rozliczyć
    kwestię zapłaconych zaliczek na pdof? Za lipiec zaliczka zapłacona będzie
    sporo za duża, za sierpień natomiast wyszłaby niedopłata. Czy można to
    zinterpretować, że całościowo w rozliczeniu rocznym będzie jednak nadpłata,
    czy należy po ujawnieniu w księdze korekty natychmiast wyrównać sierpień
    wraz z odsetkami?

    Ewentualnie widzę jeszcze jedną możliwość - czy można pozostawić KUP lipcowy
    i sierpniowy bez zmian - poprostu nie kogygować - i jedynie doliczyć całą
    pozostałą część (34/36) opłaty wstępnej we wrześniu?

    Pozdrawiam,
    Maciek

  • 2. Data: 2008-10-20 16:42:21
    Od: "Maciej Dobrzanski" <s...@p...com>

    Użytkownik "Maciej Dobrzanski" <s...@p...com> napisał w
    wiadomości news:gdi3e6$53e$1@achot.icm.edu.pl...

> [...]
    > sporo za duża, za sierpień natomiast wyszłaby niedopłata. Czy można to
    > zinterpretować, że całościowo w rozliczeniu rocznym będzie jednak

    Na podstawie art.44 ust 3f uopdof skłanialbym sie ku interpretacji, ze
    pomimo iz w sierpniu moja zaliczka bylaby nizsza od wymaganej w skali
    miesiaca, to jednak podatek okresla sie w skali od poczatku roku, a wiec tak
    naprawde niedoplata nigdy nie powstaje przy jednoczesnym podwyzszeniu KUP za
    lipiec w kwocie wyzszej niz obnizenie KUP za sierpień. Dobrze mi sie wydaje?

    Maciek