  • 1. Data: 2008-04-13 06:26:42
    Temat: Certyfikat kwalifikowany
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Witam,
    czy korzystając w przyszłości z mojego certyfikatu kwalifikowanego
    (do celów ZUS) będę mógł podpisać i wysłać
    też dokumenty firmy żony do ZUS?
    (nie jestem żadnym biurem rachunkowym,
    obie działalności to zwykłe DG osób fizycznych)
    W zasadzie ten certyfikat na razie jedynie do tego celu-ZUS- byłby mi
    potrzebny
    i chciałbym wiedzieć czy przypadkiem ten wydatek czeka mnie w rodzinie dwa
    razy.
    Strony firm prowadzących usługi certyfikacji milczą na ten temat,
    ale rozumiem ich, że chcieli by zarobić dwa razy.
    W google odnaleźć można trochę na temat możliwości
    wysyłania zestawów przez biura rachunkowe na jednym własnym certyfikacie-
    ale też raczej jako opinia ZUS dla PEMI w tej sprawie, a nie żeby tak
    wynikało z ustawy.

    "Klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą przekazywane
    do Zakładu dokumenty w postaci elektronicznej podpisywać
    bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym
    za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, wystawionego
    bez wskazania w nim nazwy reprezentowanej instytucji.
    Istotne są: możliwość identyfikacji osoby
    podpisującej i niezaprzeczalność podpisu.
    Na tej podstawie wszelkie przekroczenia uprawnień
    mogą być dochodzone przez płatnika na drodze prawnej z pominięciem ZUS."

    Natomiast w samej ustawie o sus przy przekazaniu
    dokumentów w formie elektronicznej do ZUS
    jest mowa o "podpisie elektronicznym osoby
    odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów"
    Czyli będę mógł podpisać zestaw żony swoim podpisem
    kwalifikowanym. Dobrze myślę?

  • 2. Data: 2008-04-13 21:05:48
    Temat: Re: Certyfikat kwalifikowany
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    cef wrote:
    > Witam,
    > czy korzystając w przyszłości z mojego certyfikatu kwalifikowanego
    > (do celów ZUS) będę mógł podpisać i wysłać
    > też dokumenty firmy żony do ZUS?

    A czy mógłbyś podpisać papierowe dokumenty firmy żony?
    Jesteś do tego upoważniony?
    Jeśli możesz papierowe, to możesz też elektroniczne.

  • 3. Data: 2008-04-14 08:49:59
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    witek pisze:

    > A czy mógłbyś podpisać papierowe dokumenty firmy żony?
    > Jesteś do tego upoważniony?
    > Jeśli możesz papierowe, to możesz też elektroniczne.

    Niekoniecznie.
    Zgodnie z tym co można wyczytać na strona ZUSu podpis elektroniczny
    służy jedynie do identyfikacji osoby podpisujące a nie weryfikacji jej
    uprawnień.

    Hint - obecnie dowolna osoba może podpisać dokumenty kluczem ZUSowskim
    dowolnej innej osobie i system to przyjmie i przetworzy.

    Nie ma żadnej procedury upoważniania (poza wpisaniem na ZFA danych biura
    rachunkowego - co niczego nie daje, jest tylko dziwną formalnością) do
    podpisywania dokumentów wysyłanych do ZUS.
    Upoważnienie rejestrowane w systemie potrzebne jest jedynie do
    pobierania wyciągów z CRU, bez pobierania których można szczęśliwie żyć
    długie lata.

    Podobnie z podpisem kwalifikowanym. Podpis jest wydawany na osobę. Nie
    ma procedury zgłoszeni upoważnionej osoby do ZUS (na ZFA wpisuje się
    dane biura rachunkowego które to dane mogą nie należeć do osoby
    fizycznej a np. do spółki - wpisuje sie nazwę, nip i regon), nie ma
    procedury weryfikacji czy dana osoba była władna podpisać dokumenty.

    Oczywiście w tym kontekście nieszczęsne hasłowanie baz danych, osobne
    hasło do programu, wymóg zmiany hasła o 30 itp pseudo zabezpieczenia są
    bez sensu.
    Ale nikt nie twierdzi, że Płatnik jest zaprojektowany sensownie... a
    niektórzy twierdzą nawet że "zaprojektowany" to zbyt wielkie słowo dla
    tego potworka.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2008-04-14 09:13:41
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    Maddy <m...@e...com.pl> napisal:
    > Ale nikt nie twierdzi, że Płatnik jest zaprojektowany sensownie... a
    > niektórzy twierdzą nawet że "zaprojektowany" to zbyt wielkie słowo dla
    > tego potworka.

    Ehem, tu niesmiale slowo na obrone nieznanych mi blizej ani dalej :)
    projektantow Platnika. Nikt nie jest w stanie sensownie budowac
    i utrzymac programu, ktorego specyfikacja tworzona byla na podstawie
    ustaw i rozporzadzen bedacych swietnym przykladem logiki rozmytej,
    a nawet rozmazanej :)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2008-04-14 14:16:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maddy wrote:

> [...]
    > Ale nikt nie twierdzi, że Płatnik jest zaprojektowany sensownie... a
    > niektórzy twierdzą nawet że "zaprojektowany" to zbyt wielkie słowo dla

    Miałem na myśli prawną skuteczność takiego podpisu.

  • 6. Data: 2008-04-14 16:48:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    witek wrote:

    > Miałem na myśli prawną skuteczność takiego podpisu.

    Z ustawy wynika, że ZUS chce wiedzieć kto złożył deklaracje.
    Dodatkowo w samej ustawie mowa jest tak jak zacytowałem
    o podpisie elektronicznym osoby odpowiedzialnej za przekazanie dokumentów.
    Więc dla mnie wszystko jasne.

  • 7. Data: 2008-04-14 17:03:59
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    cef wrote:

> [...]
    > Dodatkowo w samej ustawie mowa jest tak jak zacytowałem
    > o podpisie elektronicznym osoby odpowiedzialnej za przekazanie dokumentów.

    Tylko jest jeszcze inne pytanie.

    Skoro w tym konkretnym przypadku żona - że tak to określę - używa męża
    do wysyłania jej deklaracji ZUS, to czy przypadkiem za chwilę ZUS nie
    wyciągnie ręki po należne składki (hint: osoba współpracująca).

    Piotrek

  • 8. Data: 2008-04-14 18:08:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > do wysyłania jej deklaracji ZUS, to czy przypadkiem za chwilę ZUS nie
    > wyciągnie ręki po należne składki (hint: osoba współpracująca).

    Nie sądzę. Bardzo łatwo jest wykazać,
    że podpisanie deklaracji/faktury czy czegoś podobnego
    nie jest współpracą w rozumieniu ustawy.
    A poza tym mnie to nie dotyczy, bo mam z etatu
    społeczne :-)

  • 9. Data: 2008-04-14 18:15:51
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    cef w <news:fu06lh$e3g$1@atlantis.news.neostrada.pl>:

    > A poza tym mnie to nie dotyczy, bo mam z etatu
    > społeczne :-)

    Nie samym kontem 51 ZUS się żywi... ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2008-04-14 18:26:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    'Tom N' wrote:

    > Nie samym kontem 51 ZUS się żywi... ;-)

    52 - opłacam z własnej DG, więc nic mi nie dorzucą :-)