  • 1. Data: 2003-12-11 10:36:44
    Temat: Czesne za szkołę - czy można?
    Od: " TomeN" <n...@w...pl>

    Witam

    Mam pytanie: czy i w jaki sposób można "odliczyć" sobie wydatki związane z
    nauką?

    Sytuacja wygląda następująco: osoba ma 24 lata, w kwietniu skończyła
    dzienne studia magisterskie (4,5) letnie, dotychczas nie pracowała (nie
    uzyskała żadnych dochodów). od maja zarejestrowała się w Powiatowym
    Urzędzie Pracy. Od sierpnia rozpoczęła 6-miesięczny staż jako bezrobotny
    absolwent (tzw. stypendium za staż uzyskała poraz pierwszy we wrześniu -
    około 450zł). Od października zapisała się na płatne zawodowe studia
    zaoczne, za które uiściła, także w październiku, czesne (bankowy dowód
    wpłaty na swoje dane osobowe).

    I tu pojawiają się pytania:

    - czy może w jakiś sposób odliczyć sobie czesne (prawdopodobnie nie, gdyż
    nie ma od czego odliczyć)?
    - czy rodzic może odpisać sobie czesne dziecka (dziecko - ów bezrobotny
    absolwent - pobiera jedynie zasiłek - stypendium z urzędu pracy, a środki
    pochodzą od rodzica)? Czy wówczas jako dowód wystarczy ów bankowy dowód
    wpłaty czy może konieczne jest udokumentowanie w inny sposób (np. faktura
    z uczelni wystawiona na dane rodzica - rodzic pracuje na umowę o pracę)?

    - dodatkowe pytanie: czy zakup słownika do obcego języka można sobie
    odliczyć (rodzic) jako pomoc naukową (darowiznę)?

    Za wszelką pomoc (najlepiej merytorycznie sprawdzalną) z góry dziękuję.

    Pozdrawiam
    TomeN

  • 2. Data: 2003-12-14 00:00:36
    Temat: Re: Czesne za szkołę - czy można?
    Od: "Ally_Poznan" <A...@p...onet.pl>

    Użytkownik " TomeN" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam

    Witam!

    > Mam pytanie: czy i w jaki sposób można "odliczyć" sobie wydatki związane z
    > nauką?

    [...]
    Skoro osoba ta w roku podatkowym studiowała i nie ukończyła 25 roku życia to
    odliczyć od podatku 19% wydatków (na podstawie najlepiej rachunku z uczelni)
    jednak nie więcej niż limit 760 zł moze ona (jeśli ma od czego, bo limit
    wiekowy dla niej to 35 lat - więc tutaj nie ma problemu) lub jej rodzice -
    (przysługuje limit łącznie na oboje małżonków) pod warunkiem że osoba ta nie
    uzyskuje dochodów, z wyjątkiem dochodów:
    1) opodatkowanych zgodnie z art. 28 i 30 updof
    2) zwolnionych od podatku dochodowego,
    3) w wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku (czyli zarobi w
    danym roku podatkowym nie więcej niż 2.727,16 zł) .

    zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 2 lit. c oraz ust. 11 UPDOF

    > - dodatkowe pytanie: czy zakup słownika do obcego języka można sobie
    > odliczyć (rodzic) jako pomoc naukową (darowiznę)?

    nie - to nie jest wydatek na zakup przyrządów i pomocy naukowych, programów
    komputerowych oraz wydawnictw fachowych bezpośrednio związanych z
    wykonywanym zawodem i wykonywaną pracą poza tym nie mieszaj z darowizną - bo
    darowizny dla os. fiz. sie już nie odlicza a darowizna taka jest jeszcze
    osobno opodatkowna (chodź ze względu na grupę podatkwą podatek może nie
    wystąpić ale deklarację złożyć trzeba)

    > Za wszelką pomoc (najlepiej merytorycznie sprawdzalną) z góry dziękuję.
    >
    > Pozdrawiam
    > TomeN

    Również pozdrawiam
    Ally

  • 3. Data: 2003-12-15 09:15:27
    Od: " TomeN" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Ally_Poznan" napisał w wiadomości m.in.:
> [...]
    limit
    > wiekowy dla niej to 35 lat - więc tutaj nie ma problemu) lub jej rodzice

    Dziękuję bardzo za pomoc.

    Jednak pojawia się problem: uczelnia "nie chce" mi wystawić faktury, gdyż,
    jak twierdzi, faktury może wystawiać jedynie do 7 dni po wpłaceniu środków
    pieniężnych (i okazaniu dowodu wpłaty). Niestety, ale wpłaciłem za czesne
    w październiku, a mamy już grudzień. Zatem mam następujące pytania:

    1. Czy można wyegzekwować od uczelni wystawienie dla mnie (rodziców)
    faktury?

    2. Jeśli nie, to czy mogę. jako dowód do odliczenia podatku, użyć
    bankowego dowodu wpłaty, na którym znajdują się moje dane osobowe
    (zleceniodawca wpłaty) oraz tytuł wpłaty (treść: Wydział ... - czesne)?

    Za pomoc z góry dziękuję
    Pozdrawiam
    TomeN