  • 1. Data: 2005-07-27 18:26:51
    Temat: Czy ZUS ma prawo...
    Od: "Petek" <u...@w...pl>

    Szanowni Grupowicze,
    Mam problem z ZUS, który dopomina się karnych odsetek za nieopłacone składki
    w okresie zawieszenia działalności. Sytuacja wygląda tak, że kiedy firma
    zaczęła się chwiać finansowo i mieć kłopoty z wypłacaniem podatków w
    Urzędzie Skarbowym, jakiś urzędnik stamtąd poradził zawiesić działalność i
    nie zadłużać się w US (sprawa była w formie rozmowy urzędnik-petent i nie ma
    pokrycia w dokumentach pisemnych). Zgodnie z tą radą udaliśmy się do
    zaprzyjaźnionej księgowej (firma własnej księgowej nie zatrudnia,
    rozliczając się we własnych siłach), która potwierdziła, że można zawiesić
    działalność, ale w ZUS trzeba się wyrejestrować jako płatnik ubezpieczeń. Po
    czym od tego momentu (listopad 2003) firma większość czasu zgłaszała
    wyrejestrowanie działalności tak w US jak w ZUS. W momencie, gdy były
    zlecenia firma była odwieszana, rejestrowana i płaciła wszystkie podatki i
    ubezpieczenia, ale oczywiście tylko za okres , w którym były jakieś
    dochody - zlecenia. I tak trwało to dopóki firma nie padła - styczeń 2005. I
    w tym momencie obudził się ZUS i zażądał wyjaśnień dlaczego nie płaciliśmy
    ubezpieczenia w ZUS. Cała ta wyrywkową działalność została im opisana, ale
    oni teraz twierdzą, że powinno się zapłacić za cały okres, bez względu na
    fakt, że firma się wyrejestrowywała. I do tego chcą odsetek karnych, które u
    nich są złodziejskie (obecnie ponad 16% ale w latach o które im chodzi były
    one jeszcze grubo wyższe). Moim zdaniem, nie powinni żądać od klienta
    osetek, nie powiadamiając go w międzyczasie, że zalega im ze składkami. Oni
    jednak twierdzą , że są OK bo mają 10 lat czasu na wyłapanie dłużnika.
    Wygląda więc to na polowanie z zanętą - najpierw czekają aż się klient
    nieświadomie będzie pogrążął w długach, o których wcześniej nie informują
    aby mu potem jeszce dowalić.
    A wracając do mego pytania - chodzi o to aby ZUS nie naliczał odsetek jeżeli
    nie raczył wcześniej upomnieć się o składki. Nie kwestionujemy składek, ale
    czy muszą być odsetki karne jeżeli dłużnik nie był informowany, że popada w
    zadłużenie i to zajęło im 2,5 roku. Czy jest podstawa prawna, aby w tej
    sytuacji odstąpić od odsetek, które stanowią 50% zadłużenia? Moim zdaniem
    ZUS powinien upomnieć się o zaległe opłaty bez czekania 2,5 roku aż narosną
    odsetki, zwłaszcza, że ze strony firmy był informowany o zaprzestaniu
    działalności gospodarczej i to kilka razy w roku (średnio 3-4 razy w roku) a
    poźniej o jej wznowieniu.

    Proszę o pomoc,

    Petek

  • 2. Data: 2005-07-27 19:42:57
    Temat: Re: Czy ZUS ma prawo...
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Petek" <u...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > odsetki, zwłaszcza, że ze strony firmy był informowany o zaprzestaniu
    > działalności gospodarczej i to kilka razy w roku (średnio 3-4 razy w roku)

    jeżeli zgłaszałeś w US i w ZUS zawieszenie/wyrejestrowanie
    jesteś czysty i nic nie płać

  • 3. Data: 2005-07-27 23:44:04
    Od: "albert" <a...@w...pl>

    > jeżeli zgłaszałeś w US i w ZUS zawieszenie/wyrejestrowanie
    > jesteś czysty i nic nie płać

    no to mu doradziłeś
    prima sort......skąd takich biorą?

  • 4. Data: 2005-07-28 04:26:23
    Od: "Artur" <k...@p...fm>

> [...]
    > działalność, ale w ZUS trzeba się wyrejestrować jako płatnik ubezpieczeń.

    ZUS działa bardzo sprawnie w systemie "zero- jedynkowym", albo działalność
    jest, albo jej nie ma. Nie wystąpuje (od dość dawna) pojęcie zawieszenia
    działalności. Aby nie płacić składek w okresie braku zleceń należałoby
    likwidować działalność, a potem ponownie ją rejestrować.
    IMHO jeśliby przyjąć Wasz sposób na ograniczenie kosztów za prawidłowy
    liczba płatników składek ograniczyła by się do firm pracujących w ruchu
    ciągłym.
    Pozdr

  • 5. Data: 2005-07-28 06:25:52
    Od: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl>

    [...]
> [...]
    > IMHO jeśliby przyjąć Wasz sposób na ograniczenie kosztów za prawidłowy
    > liczba płatników składek ograniczyła by się do firm pracujących w ruchu

    A ja tak przy okazji ... czy takie dzialanie ZUSu wynika z jakichs przepisow
    prawnych?
    Skoro reszta instytucji akceptuje zawieszanie dzialnosci a ZUS nie ..... to
    cos mi tu smierdzi jakims przekretem ....
    Hmmm chyba pokusze sie o pismo do ZUSu z zapytaniem i z prosba o podanie
    podstawy prawnej .... a moze juz ktos tak uczynil?

    TB

  • 6. Data: 2005-07-28 12:18:38
    Od: "opix" <p...@g...pl>

    Użytkownik "Petek" <u...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Szanowni Grupowicze,

    działania ZUS są bezpodstawne w chwili gdy płatnik składki dokonał
    wyrejestrowania z systemu ubezpieczeń .
    ZUS często stosuje wobec płatników system domniemania który jest bezprawnym
    naginaniem prawa .
    podstawą wszelkich roszczeń ZUS jest zarejestrowanie się w
    systemie -rejestrując się wpisujesz się z zobowiązanie jako płatnik .
    składając wyrejestrowane automatycznie wygasa ci to zobowiązanie .

    jeżeli ZUS grozi płatnikowi że nie płaci i domaga się za wyrejestrowany
    okres składki to jest to bezprawne ponieważ na ten temat wydany został wyrok
    NSA który mówi że obowiązek płacenia składki powstaje w chwili
    zarejestrowania się jako płatnik lub ubezpieczony .
    Sam wpis do ewidencji nie stanowi żadnej podstawy dla ZUS a nie ma
    rozporządzenia które wypełniałoby obowiązek przymusu rejestracji w terminie

    jeżeli będą się dalej upierać .........oddać sprawę do sądu - to ZUS musi
    udowodnić płatnikowi że w okresie wyrejestrowana prowadził działalność i
    wykazać to w dowodzie .

    --
    ==== opix ======

  • 7. Data: 2005-07-28 14:24:06
    Od: "Petek" <u...@w...pl>

> [...]
    > Sam wpis do ewidencji nie stanowi żadnej podstawy dla ZUS a nie ma
    > rozporządzenia które wypełniałoby obowiązek przymusu rejestracji w

    Świetnie! Właśnie o coś takiego mi chodziło. Może wiesz jak znaleźć jakieś
    namiary na ten wyrok sądu? Numer sprawy, rok itp. ???

    Petek

  • 8. Data: 2005-07-28 14:41:47
    Od: Sylwia Kucharska <f...@c...krakow.pl>

    Przepisy prawne zmieniają się za naszymi plecami szybciej niz nam sie
    wydaje.
    Ostatnio zdarzylo mi sie zawieszac dzialalnosc w US i wyrejestrowywac w
    ZUS. Po czym po miesiacu czasu przemila pani z US oswiadczyla, ze teraz
    nawet jak sie ma zawieszona dzialalnosc, to nie jest sie zwolnionym ze
    skladania comiesiecznych zeznan PIT5 - w przeciwnym wypadku jesli brak
    takich przez pol roku - firma zostanie automatycznie zamknieta przez US

    farelka

  • 9. Data: 2005-07-28 18:27:28
    Od: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl>

    Użytkownik "Sylwia Kucharska" <f...@c...krakow.pl> napisał w
    wiadomości news:dcaqpl$bah$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > skladania comiesiecznych zeznan PIT5 - w przeciwnym wypadku jesli brak
    > takich przez pol roku - firma zostanie automatycznie zamknieta przez US

    ta pani tylko tak oswiadczyla czy dala ci to na pismie .....?
    jak swego czasu usilowalem sie dowiedziec w US jaki procent skladki
    zdrowotnej mozna odliczyc od podatku to otrzymalem w przeciagu godziny 5
    roznych odpowiedzi .... wszystkie mam nagrane :-)

    TB

  • 10. Data: 2005-07-28 21:15:21
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Tomasz Bednarz -----###
    > Skoro reszta instytucji akceptuje zawieszanie dzialnosci a ZUS nie .....

    A konkretnie to jakie instytucje przyjmuja zawieszenie i na jakiej
    podstawie?

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...