1. Data: 2002-05-14 12:53:54
Temat:Czy mam obowiazek skladania zeznania podatkowego
Od:"Tomasz Bieruta" <b...@g...net> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

czy majac dochod ponizej 2000 zl (za rok 2001) z pracy na umowe zlecenie
musze skladac zeznanie podatkowe ? Podczas wypelniania pitu wyszla mi
ujemna kwota. Rozumie, ze w takim wypadku fiskus jest mi cos tam winien,
ale pytanie jest czy musze sie rozliczyc, czy nie.

Pozdrawiam
Tomasz Bieruta

2. Data: 2002-05-15 19:21:28
Od:"jacek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

nie musisz ale mozesz , dostaniesz zwrot zaplaconego podatku

3. Data: 2002-05-15 19:22:05
Od:"jacek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

nie musisz ale mozesz dostaniesz zwrot podatku

jacek

4. Data: 2002-05-15 21:23:18
Od:"Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dostałem podobne pytanie e-mailem. Czy jest na to jakiś przepis czy po
prostu zasada stosowana przez US?

WS

Użytkownik jacek <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:abudb5$j5a$...@n...tpi.pl...

5. Data: 2002-05-16 05:37:43
Od:"jacek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

zgodnie z art. 45 uopdof obowiazek powinien obejmowac wszystkich z
wyjatkiem tych kt. rozliczyl zaklad pracy, i tych wymnienionych w art. 28 i
30 np. ci co ortzymali dywidendy.
jest to tak jak z pytaniem , czy pit 5 nalezy zawsze skladac czy po
przekroczeniu kwoty wolnej

jacek

Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
wiadomości news:abujnh$k5r$1@sunsite.icm.edu.pl...

6. Data: 2002-05-16 21:09:07
Od:"Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik jacek <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:abvkm8$6s1$...@n...tpi.pl...
> [...]
> 30 np. ci co ortzymali dywidendy.
> jest to tak jak z pytaniem , czy pit 5 nalezy zawsze skladac czy po

A jak w końcu jest z tym pitem 5. Ja dowiedziałem się w US i u radcy że po
przekroczeniu kwoty wolnej się składa.
Za to w książce "Podatek Dochodowy od osob fizycznych-komentarz do
ustawy"-Mieczysława Staniszewskiego przeczytałem "Podatnicy są zobowiązani
do składania zeznań na formularzach PIT 30 do 34 zarówno wtedy gdy osiągneli
dochód, jak i wtedy gdy ponieśli stratę".
Szczerze mówiąc nie wiem czym poparte jest to twierdzenie w komentarzu ale
jakieś podstawy autor musiał mieć.
Może w jakiś rozporządzeniach Min. Fin.? Nie wiem gdzie tego szukać.

WS

7. Data: 2002-05-17 12:19:23
Od:"Piotr Stróżyna" <p...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> do składania zeznań na formularzach PIT 30 do 34 zarówno wtedy gdy
osiągneli
> dochód, jak i wtedy gdy ponieśli stratę".

Art. 44 ust. 6 UPDOF reguluje to zagadnienie:
"W terminach płatności zaliczek...podatnicy sa zobowiazani skladac ...
deklaracje...o wysokości dochodu osiągniętego od poczatku roku..."

A więc pierwsza deklaracje składamy, gdy osiagniemy pierwszy dochod (a nie
dochod przewyzszajacy kwote wolna, choc taka praktyka utarla sie). Ponadto
PRAKTYKA mowi, ze po zlozeniu pierwszej deklaracji PIT-5 w roku nalezy
skladac deklaracje do konaca roku (do listopada) nawet jezeli pozniej
wystapila strata (narastajaco), ale nie wynika to wprost z przepisow.
Nota beze podobny problem mamy w VAT-cie - tzw. "zerowych" deklaracji nie
sklada sie, choc niektore urzedy tego wymagaja.

--
Piotr Stróżyna, doradca podatkowy, nr wpisu 06787

8. Data: 2002-05-17 21:19:15
Od:Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 17 May 2002, Piotr Stróżyna wrote:
[...ktoś...]
> [...]
>+ osiągneli
>+ > dochód, jak i wtedy gdy ponieśli stratę".

W kwestii formalnej: a jak inaczej chcesz tą stratę odliczyć ?

>+ Art. 44 ust. 6 UPDOF reguluje to zagadnienie:
>+ "W terminach płatności zaliczek...podatnicy sa zobowiazani skladac ...
>+ deklaracje...o wysokości dochodu osiągniętego od poczatku roku..."

Primo: rozliczanie zaliczek a podatku to jednak dwie
osobne pozycje... :)

>+ A więc pierwsza deklaracje składamy, gdy osiagniemy pierwszy dochod (a nie
>+ dochod przewyzszajacy kwote wolna, choc taka praktyka utarla sie).

Sprzeciw.
Nie mój pomysł, widziałem wałkowane na grupie (i zgadzam się z tym
tokiem rozumowania):
art.44.3, w szczególności 44.3.1
Wniosek jest oczywisty: obowiązek powstaje o ile dochód przekroczy
granicę; oznacza to również, że pomimo że podatku może nie być
(skutkiem odliczeń *od podatku*) to...obowiązek jest !
Oznacza również, że w następnych miesiącach on *również
jest*) bo "się go ustala" - 44.3.3 !), nawet jeśli kwota <0 :)

Idąc dalej - wspomniany przez ciebie art.44.3a - skoro NIE MA
obowiązku zaliczki - to nie ma terminu wpłaty zaliczki
- to ten termin (którego nie ma) stanowi o obowiązku złozenia
PIT-5 :)
Zauważ - ściśle językowo, to termin z 3a jest wyraźnie
uzalezniony od płatności zaliczki... Ja tego nie pisałem :)
(tam nie jest "w tych samych terminach" a "terminach *płatności*"
- nie ma płatności...)

> [...]
>+ skladac deklaracje do konaca roku (do listopada) nawet jezeli pozniej
>+ wystapila strata (narastajaco), ale nie wynika to wprost z przepisow.

IMHO wynika wprost z 44.3.3 - "za dalsze miesiące ustala się...",
a fakt że "się ustala" jest powodem że (44.3a) istnieje termin... !
To że płatności <0 nie trzeba dokonywać przyjmuję do wiadomości :)

>+ Nota beze podobny problem mamy w VAT-cie - tzw. "zerowych" deklaracji nie
>+ sklada sie, choc niektore urzedy tego wymagaja.

Pozdrowienia, Gotfryd

9. Data: 2002-05-18 21:46:07
Od:"Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:Pine.LNX.4.21.0205172304160.5447-100000@irys
.stanpol.com.pl...
> [...]
> a fakt że "się ustala" jest powodem że (44.3a) istnieje termin... !
> To że płatności <0 nie trzeba dokonywać przyjmuję do wiadomości :)

Podsumowując:
PIT-5 składam jak dochód przekroczy kwotę wolną. I potem już cały czas.
A roczne rozliczeniie, osoba nie prowadząca DG, której dochód nie
przekroczył kwoty wolnej?

WS