  • 1. Data: 2002-07-18 17:40:33
    Temat: Czy moge byc pelnomocnikiem zony?
    Od: "Andrzej W" <a...@o...pl>

    Czy mogę występować jako pełnomocnik żony i prowadzić jej firmę,
    jednocześnie będąc bezrobotnym ? Dokładnie chodzi mi o to,
    czy mogę występować jako współpracownik w firmie żony.
    Czy urząd skarbowy się nie przyczepi i co na to ZUS ?
    Czy w tej sytuacji mogę brać zasiłek dla bezrobotnych i z tego
    tytułu mieć ubezpieczenie, czy muszę płacić składki na ZUS?
    Trochę to zagmatwałem chyba ;) ale jakoś prościej nie umiem
    opisać tej sytuacji.

    --
    Andrzej http://bellboy.wizytowka.pl

    "Always look on the bright side of life"
    [ Monty Python]

  • 2. Data: 2002-07-18 18:44:22
    Temat: Re: Czy moge byc pelnomocnikiem zony?
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >

    > --
    > Andrzej http://bellboy.wizytowka.pl
    >
    > "Always look on the bright side of life"

    Witaj,
    - pełnomocnik,
    - prowadzący firmę (w jakiej formie)
    - czy współpracownik
    Zdecyduj się na coś i wówczas będzie można mówić o konkretach.

  • 3. Data: 2002-07-18 20:59:55
    Od: "Andrzej W" <a...@o...pl>

    <e...@p...onet.pl> wrote:

    > Użytkownik "Andrzej W" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    >>

    > - pełnomocnik,

    tak, żebym mógł w jej imieniu wystawiać faktury.

    > - prowadzący firmę (w jakiej formie)

    no może to za dużo powiedziane, raczej

    > współpracownik

    Chodzi głównie o to, że żona jest zatrudniona na pełnym etacie,
    a więc po założeniu działalności nie będzie musiała płacić pełnej
    składki na ZUS, bo jej pracodawca płaci. A ja jestem ubezpieczony
    jako bezrobotny. I teraz pytanie , czy tak można, czy muszę się
    zatrudnić u żony ?

  • 4. Data: 2002-07-20 12:05:26
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Thu, 18 Jul 2002 22:59:55 +0200), "Andrzej W"
    <a...@o...pl> był(a) napisał(a):

> [...]
    >składki na ZUS, bo jej pracodawca płaci. A ja jestem ubezpieczony
    >jako bezrobotny. I teraz pytanie , czy tak można, czy muszę się

    Można, zatrudniać się wręcz nie możesz, jeśli nie macie rozdzielnosci
    majątkowej. Jednak w ZUSie i tak musisz zarejestrować się jako osoba
    współpracująca, więc jest problem :-(

    --
    Jego Szara Eminencja Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 5. Data: 2002-07-20 17:41:03
    Od: "bellboy" <b...@h...pl>

    <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    > rozdzielnosci majątkowej. Jednak w ZUSie i tak musisz zarejestrować
    > się jako osoba współpracująca, więc jest problem :-(

    Czyli tracę prawo do zasiłku ?

  • 6. Data: 2002-07-22 22:56:16
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Sat, 20 Jul 2002 19:41:03 +0200), "bellboy"
    <b...@h...pl> był(a) napisał(a):

    >Czyli tracę prawo do zasiłku ?

    No o to spytaj w Zusie, bo nie chcę Ci nakłamać, ale logika mówi, że
    tak... Bezrobotny to bezrobotny, a nie pracujący, choćby niewiele. Jak
    się zatrudnisz na 1/999999999999 etatu, to też stracisz.

  • 7. Data: 2002-07-23 14:15:37
    Temat: Odp: Czy moge byc pelnomocnikiem zony?
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Tristan Alder <s...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych

    > No o to spytaj w Zusie, bo nie chcę Ci nakłamać, ale logika mówi, że
    > tak... Bezrobotny to bezrobotny, a nie pracujący, choćby niewiele. Jak
    > się zatrudnisz na 1/999999999999 etatu, to też stracisz.

    W kwestii formalnej - w Urzedzie Pracy. To KUP (a nie ZUS) jest dysponentem
    Funduszu Pracy.

    Poza tym - osoba wspolpracujaca nie jest bezrobotna (jak i kazda, ktora
    podlega
    obowiazkowemu ubezp. spol):

    Ustawa o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu:

    Art. 2. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    (...)
    2) bezrobotnym - oznacza to osobę, o której mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 i 2,
    nie zatrudnioną i nie wykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i gotową do
    podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującego w danym
    zawodzie lub służbie, z zastrzeżeniem lit. g), nie uczącą się w szkole w
    systemie dziennym, zarejestrowaną we właściwym dla miejsca zameldowania
    (stałego lub czasowego) powiatowym urzędzie pracy, jeżeli:
    (...)
    f) nie podjęła pozarolniczej działalności od dnia wskazanego w zgłoszeniu do
    ewidencji do dnia wyrejestrowania tej działalności albo nie podlega - na
    podstawie odrębnych przepisów - obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, z
    wyjątkiem ubezpieczenia społecznego rolników, lub zaopatrzenia emerytalnego,

    --

    pozdrawiam,

    glos