  • 1. Data: 2006-10-01 11:15:43
    Temat: Czy musze oZUSowac dochody z faktur wystawionych wlasnemu pracodawcy?
    Od: "Piotr" <m...@o...pl>

    Witam,

    Dowiedzialem sie, ze zgodnie z prawem, musze odprowadzic ZUS rowniez od
    KAZDEGO poza podstawa wynagrodzenia dodatkowego przychodu od pracodawcy ,
    czyli od kazdej premii, dodatko do podstawy, prowizji itd. w takiej samej
    proporcji, jak od podstawy wynagrodzenia. Rzecz jasna, jest to malo
    atrakcyjne- pracodawca musi placic swoja czesc ZUS i mi jest sciagana moje
    czesc ZUS od kazdej premii=brak bodzca dla pracodawcy, aby wyplacal
    premie+mniejsza premia.

    Dowiedzialem sie tez, ze jesli wystawie umowe zlecenie wlasnemu pracodawcy,
    z ktorym mam umowe o prace, taki dodatkowy dochod roeniz musze oZUSowac :(

    A co z dzialalnoscia gospodarcza!?
    Jesli mam wlasna dzialanosc gospodarcza i po prostu raz na miesiac wystawie
    fakture VAT wlasnemu pracodawcy powiedzmy za jakies uslugi, to czy musze
    takie dodatkowy dochod oZUSowac??? Na zdrowy rozsadek, wystarczy, ze zaplace
    podatek dochodowy no i dodatkowo VAT, ale nie placi sie ZUSu od faktur.
    Oczywiscie bede placil zryczaltowany ZUS (tylko czesc, bo przeciez ZUS jest
    juz placony z umowy o prace), ale nie bedzie to % od dochodu.

    Pytanie:
    1. Czy nie ma kruczkow prawnych (TAK JAK W UMOWIE O DZIELO), ze gdy jedynym
    dochodem dzialalnosci gospodarczej sa dochody z faktur wystawionych firmie,
    z ktora prowadzacy dzialalnosci gosp. ma stosunek pracy, to trzeba oZUSowac
    te dochody???
    2. Jaki podatek dochodowy mogl bym placic najmniejszy? Mysle o ryczalcie-
    macie pomysly?

    pozdrawiam!
    Piotr

  • 2. Data: 2006-10-02 09:32:29
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Piotr <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    > podatek dochodowy no i dodatkowo VAT, ale nie placi sie ZUSu od faktur.

    Chyba nie możesz wystawiać faktur swojemu pracodawcy, a na pewno nie
    za to samo, co masz w profilu pracy.

    Odnośnie braku ZUS-u od faktur, to wyjątkowo prawo zgadza się ze
    zdrowym rozsądkiem.

    > Oczywiscie bede placil zryczaltowany ZUS (tylko czesc, bo przeciez ZUS jest
    > juz placony z umowy o prace), ale nie bedzie to % od dochodu.

    Jeżeli masz etat, to owszem, tylko zdrowotne na ZUS. Ale sprawdź dokładnie
    możliwość wystawiania faktur usługowych pracodawcy... (Ja unikam.)

    Hm. Nie, raczej nie.

    p.