  • 1. Data: 2021-11-26 19:51:43
    Temat: Czy składkę zdrowotną można nadpłacać?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Według:
    https://www.money.pl/podatki/przedsiebiorcy-chca-zda
    zyc-przed-polskim-ladem-tylko-w-grudniu-szansa-na-ni
    zszy-podatek-6703945516096416a.html
    https://businessinsider.com.pl/biznes/polski-lad-co-
    ksiegowa-radzi-przedsiebiorcom/g2cthq9

    warto składkę za grudzień zapłacić jeszcze w grudniu bo będzie ją można
    odliczyć na dotychczasowych zasadach.
    Jeśli zapłaci się w styczniu to już jej się nie odliczy.

    To mi nasuwa pytanie:
    Czy można w grudniu nadpłacić składkę zdrowotną tak, aby było na kilka
    lat z góry i odpowiednio tę wpłatę odliczyć od podatku w rozliczeniu
    2021 roku?
    P.G.

  • 2. Data: 2021-11-26 20:05:28
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Piotr Gałka.
    On 26.11.2021 19:51 you wrote:

> [...]
    > grudniu nadpłacić składkę zdrowotną tak, aby było na kilka lat z
    > góry i odpowiednio tę wpłatę odliczyć od podatku w rozliczeniu 2021

    Nie.

    --
    Pete

  • 3. Data: 2021-11-26 20:16:47
    Temat: Re: Czy składkę zdrowotną można nadpłacać?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-26 o 20:05, Pete pisze:

    > Nie.

    Tak coś przypuszczałem.
    Ale z tych informacji wynika, że choć za grudzień można :)
    P.G.

  • 4. Data: 2021-11-26 20:17:52
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-26 o 19:51, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > odliczyć na dotychczasowych zasadach.
    > Jeśli zapłaci się w styczniu to już jej się nie odliczy.

    Składkę za grudzień płaci się wg starych zasad
    i wg takich będzie się rozliczać, wiec powinna być odliczalna.
    Choć tu akurat jest dziwnie, bo w sumie
    odlicza się 12 zapłaconych w 2021 roku składek zdrowotnych ale jedna składka
    zapłacona w styczniu 2021 była za grudzień -więc możliwe, że ta
    zapłacona w styczniu 2022 za grudzień 2021 może przepaść.

    > To mi nasuwa pytanie:
    > Czy można w grudniu nadpłacić składkę zdrowotną tak, aby było na kilka
    > lat z góry i odpowiednio tę wpłatę odliczyć od podatku w rozliczeniu
    > 2021 roku?

    Raczej nie, bo o ile dobrze pamiętam, to odliczyć można składkę zdrowotną
    opłaconą zgodnie z obowiązującymi przepisami (jakoś tak jest w ustawie)
    więc tylko w obowiązującym wymiarze a nie jakąś nadpłatę.

  • 5. Data: 2021-11-26 20:42:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-26 o 20:17, cef pisze:
    > Raczej nie, bo o ile dobrze pamiętam, to odliczyć można składkę zdrowotną
    > opłaconą zgodnie z obowiązującymi przepisami (jakoś tak jest w  ustawie)
    > więc tylko w obowiązującym wymiarze a nie jakąś nadpłatę.

    A składkę za grudzień można zapłacić w grudniu?
    Skoro o tym piszą w tych artykułach to pewnie można, ale zawsze płaciło
    się 'za poprzedni miesiąc'.
    W banku robiąc przelew ZUS defaultowo wypełnia się odpowiedni miesiąc.
    Jak jakiś programista 'dobrze' to zabezpieczył to się może okazać, że
    nie da się 'za wcześnie' zapłacić :)

    Pamiętam, że kiedyś dawno, dawno (może ze 25 lat temu) nie wiedzieliśmy
    o tym, że rozlicza się składki zapłacone w roku a myśleliśmy, że składki
    zapłacone za rok. To byłoby logiczne - 12 x jakaś kwota, a nie jedna
    składka + 11 x inna. Kiedyś jak składki zmieniały się co kwartał to
    takie przesunięcie o miesiąc jeszcze więcej zamieszania wprowadzało
    zamiast po prostu 4 kwartały.
    Ale ktoś nas kiedyś naprostował i już od lat odliczamy 1 + 11.
    P.G.

  • 6. Data: 2021-11-26 21:25:21
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-26 o 20:42, Piotr Gałka pisze:

    > A składkę za grudzień można zapłacić w grudniu?
    > Skoro o tym piszą w tych artykułach to pewnie można, ale zawsze płaciło
    > się 'za poprzedni miesiąc'.

    Zapłacić można - czy to coś da, to się okaże.
    Ja mogę zapłacić 31.12.2021 wszystkie składki za grudzień 2021
    (tzn cały ZUS - a nie tylko zdrowotną)
    Tak, żeby sobie "wyczyścić" przed ładem

  • 7. Data: 2021-11-26 21:32:49
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, cef.
    On 26.11.2021 21:25 you wrote:

    > Zapłacić można - czy to coś da, to się okaże.

    Da większości JDG ponad 300 zł w kieszeni

    > Ja mogę zapłacić 31.12.2021 wszystkie składki za grudzień 2021 (tzn
    > cały ZUS - a nie tylko zdrowotną) Tak, żeby sobie "wyczyścić" przed
    > ładem

    Oczywiście można, tylko akurat pozostałe składki będą tak samo
    traktowane, więc podatkowo nic się nie zmieni (o ile się pozostaje na
    skali, bo przejście na ryczałt spowoduje brak możliwości odliczenia FP)

    --
    Pete

  • 8. Data: 2021-11-26 22:30:03
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-26 o 21:32, Pete pisze:
> [...]

    > traktowane, więc podatkowo nic się nie zmieni (o ile się pozostaje na
    > skali, bo przejście na ryczałt spowoduje brak możliwości odliczenia FP)

    A może się zmieni, bo w 2021 jest dochód, to się go pomniejszy
    a w 2022 większy dochód może zapewnić wykorzystanie całej
    nowej większej kwoty wolnej :-)

  • 9. Data: 2021-11-28 00:27:26
    Od: Jureq <j...@n...no>

    W dniu Fri, 26 Nov 2021 20:17:52 +0100, użytkownik cef napisał:

    > Raczej nie, bo o ile dobrze pamiętam, to odliczyć można składkę
    > zdrowotną opłaconą zgodnie z obowiązującymi przepisami (jakoś tak jest w
    > ustawie) więc tylko w obowiązującym wymiarze a nie jakąś nadpłatę.

    Odliczyć można zapłaconą składkę należną. Dotychczas US nie kwestionował
    składdki za grudzień płaconej w grudniu. Choć tak naprawdę niektórzy
    twierdzą, że staje się ona należna dopiero 1 stycznia. Czy nie będą
    kwestionowac w tym roku dopiero zobaczymy.

  • 10. Data: 2021-11-28 12:43:10
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Jureq w

    > Odliczyć można zapłaconą składkę należną.

    Fakt niezaprzeczalny :)

    > Dotychczas US nie kwestionował składdki za grudzień płaconej w grudniu.

    Hmmm, Tobie, mnie, Ziutkowi... Ale ogólnie to bym ręki pod topór nie wsadzał

    > Choć tak naprawdę niektórzy twierdzą, że staje się ona należna dopiero 1 stycznia.

    Niektórzy twierdzą, że w z datą złożenia deklaracji... :P

    Od prawie XX lat *składałem specjalnie deklarację za grudzień w grudniu*
    choć nie musiałem żadnej składać, bo sobie ZUS generował sam i płaciłem w
    grudniu.
    Ze trzy razy mnie zapraszali do US na wyjaśnienia dlaczego im system
    pokazuje inaczej ze składkami UZ niż w moim zeznaniu rocznym i za każdą razą
    było dokładnie to, że ja odliczałem składki za 12 miesięcy ale z
    przesunięciem w grudniu.

    Co będzie, gdy ktoś zechce 13 składek odliczyć to nie prorokuję, ale raczej
    będzie miał pod górkę -- czy to warte tych 200PLN, wątpię...

    --
    'Tom N'