  • 1. Data: 2014-09-24 11:32:43
    Temat: Czy to będzie praca na rzecz byłego pracodawcy??
    Od: Piotr <b...@g...ru>

    Jest taka sytuacja: właśnie otwieram działalność gospodarczą i
    oczywiście zamierzam korzystać z przywileju obniżonej składki ZUS. I już
    na początku mam propozycję dobrze płatnego zlecenia jako podwykonawca, z
    tym że finalnym odbiorcą będzie firma dla której jeszcze kilka miesięcy
    temu pracowałem na etacie. Czyli żeby było jaśniej, były pracodawca
    zamawia pracę u firmy X, firma X zamawia wykonanie tej pracy u mnie. Ja
    rozliczam się wyłącznie z X.
    Czy jeśli podejmę się tego zlecenia to stracę prawo do niskiej składki?
    Jeśli nie, na co zwracać uwagę żeby nie podpaść ZUS/US?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2014-09-30 10:39:53
    Temat: Re: Czy to będzie praca na rzecz byłego pracodawcy??
    Od: "Iw" <g...@o...eu>

    Twoim zleceniodawca będzie firma X, a nie były pracodawca. Nie tracisz prawa
    do preferencyjnego ZUS. Chyba że zostanie udowodnione, że stan faktyczny to
    skutek obejścia przepisów:)...

    iw

  • 3. Data: 2014-09-30 12:57:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Sep 2014, Iw wrote:

    > Twoim zleceniodawca będzie firma X, a nie były pracodawca.

    Hm...
    Ale przepis stanowi "na rzecz", a nie "na rachunek".
    Nie jest to aby zgrabna pułapka?

    > Nie tracisz prawa do preferencyjnego ZUS.
    > Chyba że zostanie udowodnione, że stan faktyczny to skutek obejścia przepisów:)...

    IMO, Piotr nie napisał najważniejszego: czy czynności przy zleceniu
    będą takie same, jak to co wykonywał w pracy.
    A co najmniej czego będzie dotyczyła umowa ;>

    Tak dla porządku - nawet jeśli miałoby to powodować "wylot" ze
    zmniejszonych składek, to (w odróżnieniu od opodatkowania ryczałtem
    i liniowo) można "wrócić" do składek obniżonych po skończeniu umowy:

    http://www.gofin.pl/17,1,109,141221,uslugi-na-rzecz-
    bylego-pracodawcy-a-korzystanie-z-ulgi-dla.html

    > iw

    pzdr, Gotfryd
    BTW:
    O: Bo normalnie każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

  • 4. Data: 2014-09-30 14:01:28
    Od: "Iw" <g...@o...eu>

    > Ale przepis stanowi "na rzecz", a nie "na rachunek".
    > Nie jest to aby zgrabna pułapka?

    No tak, to trzeba by było jeszcze rozszyfrować znaczenie zwrotu "na rzecz".
    Pułapek generalnie jest sporo w naszym prawie podatkowym.

    > IMO, Piotr nie napisał najważniejszego: czy czynności przy zleceniu
    > będą takie same, jak to co wykonywał w pracy.
    > A co najmniej czego będzie dotyczyła umowa ;>

    To prawda, ale zakładam, że skoro się zastanawia nad możliwością utraty
    preferencyjnego ZUS, to pewnie ma zamiar wykonywać te same czynności.

    > Tak dla porządku - nawet jeśli miałoby to powodować "wylot" ze
    > zmniejszonych składek, to (w odróżnieniu od opodatkowania ryczałtem
    > i liniowo) można "wrócić" do składek obniżonych po skończeniu umowy:

    W sumie to można by się zastanowić, czy nie mógłby ewentualnie zatrudnić się
    u swojego byłego pracodawcy i w ten sposób móc wykonywać na jego rzecz
    zlecenie nie tracąc preferencyjnego ZUS-u. Były pracodawca nie będzie już
    wtedy byłym, lecz bieżącym pracodawcą;). A w przepisach, z tego co pamiętam,
    mowa jest jedynie o byłym pracodawcy.

    > O: Pisanie nad cytatem !
    > P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

    Wstydzę się i kajam, moje jedyne wytłumaczenie, to długa nieobecność w
    newsach.
    pzdr.
    iw

  • 5. Data: 2014-10-03 00:54:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Sep 2014, Iw wrote:

    > No tak, to trzeba by było jeszcze rozszyfrować znaczenie zwrotu "na rzecz".

    Otóż to - z jednej strony, rzuciłem okiem na strony z opisami i wygląda
    iż wszyscy uważają iż ważna jest strona formalnoprawna, z drugiej mam
    pewne wątpliwości.

    > To prawda, ale zakładam, że skoro się zastanawia nad możliwością utraty
    > preferencyjnego ZUS, to pewnie ma zamiar wykonywać te same czynności.

    A ja na odwrót: że skoro pyta, to znaczy nie wie, może więc nie
    wiedzieć, iż tym kryterium nie jest samo wykonywanie dla pracodawcy,
    ale wykonywanie "tego co w pracy" :)

> [...]
    > wtedy byłym, lecz bieżącym pracodawcą;). A w przepisach, z tego co pamiętam,

    Sprawdź, cytuję z art.9a.3: "na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy".
    Przewidzieli ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2014-10-03 15:42:25
    Od: m <m...@g...com>

    > Otóż to - z jednej strony, rzuciłem okiem na strony z opisami i wygląda
    > iż wszyscy uważają iż ważna jest strona formalnoprawna, z drugiej mam
    > pewne wątpliwości.

    Najlepiej dać Panu Bogu świeczkę i diabłu ogarek. Rozliczać się tak
    jakby wolno było stosować ulgowy zus, ale na boku odkładać różnicę
    między wersją "wolno" a "nie wolno".

    Jak się za kilka lat okaże że nie wolno, to tylko odsetki dołożyć.

    Jak się za X lat (7?) okaże że nie okazało się że nie wolno, to jest
    jakaś kwota odłożona :).

    p. m.

  • 7. Data: 2014-10-14 10:31:05
    Od: Piotr <b...@g...ru>

    > IMO, Piotr nie napisał najważniejszego: czy czynności przy zleceniu
    > będą takie same, jak to co wykonywał w pracy.

    Były by bardzo zbliżone do tych, które wykonywałem na przedostatnim
    stanowisku (kilka lat temu) u byłego pracodawcy.

    > A co najmniej czego będzie dotyczyła umowa ;>

    Chodziło o zaprojektowanie i wykonanie pewnego urządzenia. Zrobienie
    tego wymagało dobrej znajomości technologii i procesu produkcyjnego
    stosowanego w tej konkretnej firmie.

    Ogólnie sprawa nieaktualna, nie podjąłem się tego zlecenia. Ale dzięki
    za informacje, może przydadzą się w przyszłości.

    pozdrawiam