  • 1. Data: 2006-03-09 03:50:29
    Temat: Czy zawsze w Polsce były podatki?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Jaka jest historia podatków w Polsce ?
    Czy w nowożytnych czasach zawsze były ?
    Kiedy wprowadzono je po raz pierwszy
    i w jakim celu ?

  • 2. Data: 2006-03-09 13:52:28
    Temat: Re: Czy zawsze w Polsce były podatki?
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Pszemol wrote:
    > Jaka jest historia podatków w Polsce ?
    > Czy w nowożytnych czasach zawsze były ?
    > Kiedy wprowadzono je po raz pierwszy
    > i w jakim celu ?

    A pojawiły się jakoś tak kiedyś. Ktoś pamięta dokładną Datę? 1980 ? 1990 ?

    A w takim celu, że jak wszystko przestało być państwowe to jakoś kasa
    musiała do państwa wracać.

  • 3. Data: 2006-03-09 16:03:08
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    witek wrote:

    > A pojawiły się jakoś tak kiedyś. Ktoś pamięta dokładną Datę? 1980 ?
    > 1990 ?

    A nie pomyliłeś sie o jakieś 1000 lat?

  • 4. Data: 2006-03-09 16:05:14
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    witek wrote:

    > A pojawiły się jakoś tak kiedyś. Ktoś pamięta dokładną Datę? 1980 ?
    > 1990 ?

    A nie pomyliłeś się o jakieś 1000 lat?

  • 5. Data: 2006-03-09 17:21:45
    Od: Zenon Oktawiec <z...@s...com.pl>

    witek napisał(a):

    > A w takim celu, że jak wszystko przestało być państwowe to jakoś kasa
    > musiała do państwa wracać.

    Przecież w czasach , gdy "wszystko było państwowe" podatki istniały
    także . Mało tego: było ich znacznie więcej niż teraz i były znacznie
    wyższe.

    Zenon

  • 6. Data: 2006-03-09 20:21:05
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Zenon Oktawiec napisał(a) w wiadomości: ...

    >Przecież w czasach , gdy "wszystko było państwowe" podatki istniały
    >także . Mało tego: było ich znacznie więcej niż teraz i były znacznie
    >wyższe.

    Pensje w budżetówce były dość niskie, więc podatki nie musiały być wysokie.
    Np. od funduszu płac zamiast dochodowego. Popiwek wszedł chyba dość późno.
    Fakt, że dla "prywaciarzy" było mnóstwo różnych przepisów. I perełka -
    domiar. VAT-u nie było, za to mnogość obrotowych i od zysków w zależności
    od wyrobów/usług. W latach 80-tych często się zmieniały. Nie jestem pewny,
    czy w sumie były wyższe.
    ZTCP w obuwnictwie: buty skórzane ok. 40%, ze sztucznej skóry ok. 25%,
    naprawy ok. 8%, ortopedyczne ok. 2-5%.
    W którymś roku najniżej opodatkowano rusznikarzy (władza lubiła polowania?),
    najwyżej produkcję kart do gry.

    Nie znam podatków za pierwszych Piastów - sprawdź u Galla Anonima czy u
    Kartografa jakiegoś tam... Jeżeli zasadźca w XIII miał już ulgi podatkowe...
    W dokumentach z XVI w. to już można o szczegółach poczytać.
    Ale Gutenberg jako pierwsze dzieło wydrukował chyba Biblię a nie PIT :)

    Arek

  • 7. Data: 2006-03-10 02:06:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello witek,

    Thursday, March 9, 2006, 2:52:28 PM, you wrote:

    > A pojawiły się jakoś tak kiedyś. Ktoś pamięta dokładną Datę? 1980 ? 1990 ?

    :-) Chciałbyś... Za komuny np. podatek od płac wynosił 20% i płacił go
    pracodawca w całości. ZUS 45% i też płacił pracodawca.

    Jesli chodzi o współczesne podatki, to PIT od 01.01.1992 a VAT od
    5.07.1993. CIT - nie pamiętam.

    > A w takim celu, że jak wszystko przestało być państwowe to jakoś kasa
    > musiała do państwa wracać.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2006-03-10 07:50:23
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 3/9/2006 9:21 PM, Użytkownik Arek napisał:

> [...]
    > naprawy ok. 8%, ortopedyczne ok. 2-5%.
    > W którymś roku najniżej opodatkowano rusznikarzy (władza lubiła polowania?),

    AFAIK podatek od funduszu płac wynosił 20% z odpis na ZUS - pamiętam
    czasy jak wynosił 38%.
    --
    gefragt

  • 9. Data: 2006-03-10 10:17:10
    Od: Zenon Oktawiec <z...@s...com.pl>

    Arek napisał(a):

    > Pensje w budżetówce były dość niskie, więc podatki nie musiały być wysokie.
    > Np. od funduszu płac zamiast dochodowego. Popiwek wszedł chyba dość późno.

    Za komuny istniał tzw. podatek od płac. Wynosił 20% - bez kwoty
    zwolnionej i bez żadnych odliczeń. Teraz najniższy podatek dochodowy to
    19%, pomniejszone o sto tysięcy różnych odliczeń. Różnica polega tylko
    na tym, że wtedy podatek naliczał pracodawca i 99% pracowników nie miało
    zielonego pojęcia, iż te 20% co miesiąc ktoś im ściąga z pensji (ten 1%
    wiedzących - to oczywiście pracownicy działów księgowości :) )
    A dochodowy dochodził nawet do 80%.

    Zenon

  • 10. Data: 2006-03-10 12:41:34
    Od: Józek <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde> napisał w wiadomości

> [...]
    > W dokumentach z XVI w. to już można o szczegółach poczytać.
    > Ale Gutenberg jako pierwsze dzieło wydrukował chyba Biblię a nie PIT :)

    O ile mnie pamięć nie myli w 1973 bodajże w październiku
    były zmiany podatkowe.

    Józek