  • 1. Data: 2008-10-13 07:40:41
    Temat: DG + choroba w rodzinie
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Czy w świetle obecnych przepisów, prowadząc DG, płacąc w ZUS
    ubezpieczenie chorobowe (ubezpieczenie jest "aktywne"), przysługuje
    zwolnienie chorobowe na dziecko, żonę itp? :-)
    Przykładowa sytuacja: małe dziecko, żona (chora) na urlopie
    wychowawczym, mąż prowadzący DG.

    Maciek

  • 2. Data: 2008-10-13 08:38:00
    Temat: Re: DG + choroba w rodzinie
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maciek wrote:

> [...]
    > zwolnienie chorobowe na dziecko, żonę itp? :-)
    > Przykładowa sytuacja: małe dziecko, żona (chora) na urlopie

    Nawet jeśli przysługuje, to wg mnie się kompletnie nie opłaca
    i jest ruchem bezsensownym. Finansowo żadna rekompensata,
    papierkologia do ZUS, z wielką łaską pewnie coś uznają,
    okres bezskładkowy za ten czas.
    A przecież i tak możesz pomóc żonie bez tych formalności,
    chyba że masz samozatrudnienie i normalnie u kogoś pracujesz
    i musisz się stawić, ale to juz inna bajka.

  • 3. Data: 2008-10-13 10:15:18
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    cef pisze:
    > Nawet jeśli przysługuje, to wg mnie się kompletnie nie opłaca
    > i jest ruchem bezsensownym. Finansowo żadna rekompensata,
    > papierkologia do ZUS, z wielką łaską pewnie coś uznają,
    > okres bezskładkowy za ten czas.
    Sugerujesz, że ubezpieczenie nie ma sensu? To po co ja je płacę? :-)
    Oczywiście, że nie jest to jakaś super rekompensata, ale skoro i tak
    siedzę w domu i zajmuję się dzieckiem (tzn. nic w tym czasie nie
    załatwię, czytaj: nic nie zarobię), chciałbym chociaż dostać te kilkaset
    PLN z ubezpieczenia - tyle mniej więcej wychodziło mi z kilkudniowych
    zwolnień lekarskich. Formalności są przy tym praktycznie żadne.

    > A przecież i tak możesz pomóc żonie bez tych formalności,
    > chyba że masz samozatrudnienie i normalnie u kogoś pracujesz
    > i musisz się stawić, ale to juz inna bajka.
    Oczywiście, że mogę (a nawet muszę) pomóc żonie bez tych formalności :-)
    Sęk w tym, że ja bym chciał (oczywiście jeśli można) właśnie z tymi
    formalnościami :-)

    Maciek

  • 4. Data: 2008-10-13 10:45:08
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maciek wrote:

    > Sugerujesz, że ubezpieczenie nie ma sensu? To po co ja je płacę? :-)

    Dla mnie nie ma sensu tego rozliczać w tak błahym przypadku jak opisujesz.
    Ja traktowałem to ubezpieczenie jako polisę na poważniejsze wypadki, jak np
    złamiesz nogę, albo coś gorszego i nie bedziesz mógł prowadzić działalności
    przez
    okres kilku miesięcy np. - bo to nie tylko kwestia prawa do zasiłku, ale też
    mozliwość nieplacenia składek w czasie zwolnienia.

  • 5. Data: 2008-10-13 10:47:10
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maciek wrote:

    > chciałbym chociaż dostać te
    > kilkaset PLN z ubezpieczenia - tyle mniej więcej wychodziło mi z
    > kilkudniowych zwolnień lekarskich.

    Nie wiem jaką opłacasz składkę, ale kilkaset złotych
    to jest standardowa składka i tyle raczej nie wyjdzie z kilkudniowego
    zwolnienia.

  • 6. Data: 2008-10-13 11:18:36
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    cef pisze:
    > Nie wiem jaką opłacasz składkę, ale kilkaset złotych
    > to jest standardowa składka i tyle raczej nie wyjdzie z kilkudniowego
    > zwolnienia.
    No to policz sobie ile to wychodzi przy opłaceniu minimalnego
    ubezpieczenia, dla zwolnienia np. 7 dni, biorąc pod uwagę, że za ten
    okres nie płacisz również składki.

    Maciek

  • 7. Data: 2008-10-13 11:20:06
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    cef pisze:
> [...]
    > przez okres kilku miesięcy np. - bo to nie tylko kwestia prawa do zasiłku,
    > ale też mozliwość nieplacenia składek w czasie zwolnienia.
    Każdy robi jak lubi. Ja z tego ubezpieczenia korzystam przy najmniejszym
    nawet przeziębieniu, przy którym chce mi się iść do lekarza i
    ewentualnie dostać zwolnienie.

    Maciek

  • 8. Data: 2008-10-13 13:26:05
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maciek wrote:

    > Każdy robi jak lubi. Ja z tego ubezpieczenia korzystam przy
    > najmniejszym nawet przeziębieniu, przy którym chce mi się iść do
    > lekarza i ewentualnie dostać zwolnienie.

    No ja tam dla głupiego przeziębienia nie dokładam
    sobie dodatkowych okresów nieskładkowych,
    ale każdy robi jak lubi.

  • 9. Data: 2008-10-13 14:37:39
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    cef pisze:
    > No ja tam dla głupiego przeziębienia nie dokładam
    > sobie dodatkowych okresów nieskładkowych,
    > ale każdy robi jak lubi.
    Szczerze mówiąc jakoś nie wierzę w emeryturę z tego źródła, więc im
    mniej okresów składkowych, tym lepiej ;-)

    Maciek

  • 10. Data: 2008-10-13 15:40:27
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maciek wrote:

    > Szczerze mówiąc jakoś nie wierzę w emeryturę z tego źródła, więc im
    > mniej okresów składkowych, tym lepiej ;-)

    Będzie, nie będzie - trudno zgadnąć, nawet jak bedzie to pewnie nieduża,
    ale statystycznie chorując dwa razy w roku po tygodniu (lekkie
    przeziębienie) - na koniec minimalnego
    wymaganego okresu do emerytury - różnica wyniesie prawie rok.
    Kalkulator mi podpowiada, że ten rok więcej, to może być nawet 200PLN/mc-
    przy moim obecnym wynagrodzeniu i braku dziur nieskładkowych w okresie
    prowadzenia DG.