  • 1. Data: 2014-11-13 19:32:41
    Temat: DG vs umowa o dzieło
    Od: W <w...@w...pl>

    Witam,
    prowadzę od pewnego czasu DG związaną z oprogrwamowaniem komputerowym
    (pisanie kodu, support klienta, szkolenia) przy czym w umowie mam zapisane,
    że wszelkie prawa do rzeczy wytworzonych przeze mnie od razu przekazuje na
    rzecz zleceniodawcy. Przeanalizowałem całą sytuację, i właściwie to taki
    schemat pasuje bardziej do umowy o dzieło.

    Pytanie zasadnicze - są jakieś 'gotchas', które trzeba wziąć pod uwagę przy
    przechodzeniu z DG na umowę o dzieło? (kontrachent zostaje ten sam)

  • 2. Data: 2014-11-13 19:38:16
    Temat: Re: DG vs umowa o dzieło
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-11-13 19:32, W pisze:
> [...]
    >
    > Pytanie zasadnicze - są jakieś 'gotchas', które trzeba wziąć pod uwagę przy
    > przechodzeniu z DG na umowę o dzieło? (kontrachent zostaje ten sam)

    Nie musisz przechodzić, działalność gospodarcza może też się opierać na
    wykonywaniu dzieł, co pewnie ma miejsce w Twoim przypadku. Tylko jeśli
    robisz to w sposób "zorganizowany i ciągły", to musisz zarejestrować
    działalność, płacić ZUS itp.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2014-11-13 19:42:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Nov 2014, W wrote:

> [...]
    > rzecz zleceniodawcy. Przeanalizowałem całą sytuację, i właściwie to taki
    > schemat pasuje bardziej do umowy o dzieło.

    Chyba czegoś nie jarzysz - w ramach DG wykonuje się dla klientów
    umowy cywilnoprawne.
    Sprzedaży, komisu, o dzieło, zlecenia, o roboty budowlane itp.
    A przy okazji zawiera cywilnoprawne umowy dotyczące zastawów,
    pożyczek, leasingów i innych takich.
    "Wykonywanie w DG" nie polega na pomijaniu cywilnoprawnej strony
    umów, to jest ich wypełnianie!

    > Pytanie zasadnicze - są jakieś 'gotchas', które trzeba wziąć pod uwagę
    > przy przechodzeniu z DG na umowę o dzieło? (kontrachent zostaje ten sam)

    Na dzień dobry taki drobiazg, że *osobiście* wykonane oprogramowanie,
    sprzedawane przez twórcę, zasadniczo *nie* kwalifikuje się do
    "przychodów z DG" w rozumieniu podatku dochodowego.
    Mają osobną pozycję w ustawie.
    Liczą się jednak do VAT, więc faktura owszem, ale przychód osobno
    i z amortyzacją kłopot, bo nie przysługuje :>
    <muszę lecieć, to w skrócie, jak nie zapomnę dopiszę ze dwa słowa>

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2014-11-13 23:02:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Nov 2014, Liwiusz wrote:

    > Nie musisz przechodzić, działalność gospodarcza może też się opierać na
    > wykonywaniu dzieł, co pewnie ma miejsce w Twoim przypadku.

    To się zgadza.

    > Tylko jeśli
    > robisz to w sposób "zorganizowany i ciągły", to musisz zarejestrować
    > działalność, płacić ZUS itp.

    Ale ten tekst można rozumieć dwojako, i tu z przezorności procesowej
    zaprotestuję :)
    Nie można mianowicie implikować, że wykonywanie "dzieł" dla
    przedsiębiorców (oraz właścicieli nieruchomości) stanowi "DG
    w rozumieniu wszystkich ustaw".
    Dla porządku przypomnę że ze sześć ich jest (ktoś je policzył,
    ale dawno było, może trzeba by powtórzyć), tych "ustawowych
    definicji DG", różnych.

    IMVHO, jednoznacznie podpada jedynie pod Ordynację, co z kolei
    w sumie ogranicza się do obowiązku wystawiania rachunków.
    Z co ważniejszymi pozostałymi wygląda to tak:
    - z p. widzenia podatku dochodowego, "osobiste świadczenie"
    *dla przedsiębiorców* (i właścicieli nieruchomości, dających
    w najem te nieruchomości) usług o charakterze dzieł i zlecenia
    stanowi odrębne źródło przychodu i nie kwalifikuje się
    tym samym pod DG
    - dla ZUS w tym miejscu również nie jest to DG, ponieważ
    ustawa o SUS odwołuje się do podatkowej dochodowej (plus
    inne przypadki, ale akurat od "artystów" kwalifikuje tylko
    listę ministerialną :))
    - dla VAT jest trochę gorzej, bo istnieje dodatkowy warunek,
    obejmujący "związki" (stron), wymagający przeniesienia
    odpowiedzialności względem 'osób trzecich' za skutek umowy
    na zamawiającego; z kolei nie jest to aż tak trudny do
    spełnienia warunek, a wiąże się z następnym
    - dla przepisów o rejestracji DG istotne pozostaje "zorga-
    nizowanie" działalności (dotyczące również kwalifikacji
    podatkowej), ale przecież przedsiębiorca "organizuje"
    stworzenie przedmiotowego dzieła, czyż nie? ;)
    (co najmniej tak wynika z papierów :P)

    Tym samym (poza Ordynacją i implikacją obowiązku wystawienia
    rachunku) taka umowa *relatywnie łatwo* nie podpada pod
    pozostałe wymienione obowiązki - bo definicja z Kodeksu
    Cywilnego (przykładowo) nie implikuje obowiązku
    rejestracji ani wystawiania faktur.

    W praktyce więc, "podatnik może" doprowadzić do stanu,
    w którym jak chce, usiłuje zaliczyć taką działalność
    do DG, przy czym wspomnieć jeszcze można o trudności
    z p. widzenia podatku dochodowego (bo ustawa *wyklucza*
    "sprzedaż praw majątkowych" z dochodów z DG), acz
    jako rzeczono kiedyś na grupie, jak podatnik powiąże
    ów utwór z usługą w sposób dostatecznie niejasny,
    próba wyłuskania na "nie DG" będzie trudna :)

    Można więc w 1. uproszczeniu przyjąć, że "podatnik może"
    zaliczyć takie przychody do umów osobistych (w 100%),
    komplikować sobie życie podleganiem pod VAT ale nie
    pod PDoOF, lub co nieco nie ograniczać się do pisarstwa ;)
    i w ramach usługi w DG upchąć jak coś tam wysmaży :)

    Dodam jeszcze do postu obok: w razie wykluczenia
    *konkretnej* umowy z DG (uznania że jest osobista)
    jest kłopot z kosztami.
    Ale relatywnie najmniejszy jest z amortyzacją, *o ile*
    podatnik nie ogranicza się do samego "tworzenia".
    Bo amortyzacja jest odporna na "używanie w innym
    celu" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2014-11-14 07:59:34
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 13 Nov 2014 18:32:41 +0000, W napisał(a):

    > prowadzę od pewnego czasu DG związaną z oprogrwamowaniem komputerowym
    > (pisanie kodu, support klienta, szkolenia) przy czym w umowie mam

    Support klienta jako dzieło? Mam duże wątpliwości.

  • 6. Data: 2014-11-14 11:31:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Nov 2014, jureq wrote:

    > Support klienta jako dzieło? Mam duże wątpliwości.

    Hm... to chyba bonus dla ZUSu, mogącego upomnieć się o składki wraz
    z odsetkami :] (składki od umowy zlecenia mam na myśli, o ile
    nie ma innej "ochrony")

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2014-11-14 13:06:25
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-11-13, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > ów utwór z usługą w sposób dostatecznie niejasny,
    > próba wyłuskania na "nie DG" będzie trudna :)

    A ktoś tu sprzedaje prawa majątkowe? Ot następuje ich
    przekazanie. I tyle. ;) Przy absurdach trzeba sobie
    niestety jakoś radzić... :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 8. Data: 2014-11-14 20:04:35
    Od: W <w...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wystukał, co następuje:

> [...]
    > pożyczek, leasingów i innych takich.
    > "Wykonywanie w DG" nie polega na pomijaniu cywilnoprawnej strony

    No tak, ale DG jako taka pociąga konieczność ozusowania, do tego przy
    niemalże zerowych kosztach człowiek chciałby zminimalizować wysokość
    daniny...

> [...]
    > i z amortyzacją kłopot, bo nie przysługuje :>
    > <muszę lecieć, to w skrócie, jak nie zapomnę dopiszę ze dwa słowa>

    Amortyzacji nigdy nie było potrzeby, VAT nie ma zastosowania bo kontrachent
    to 'inc.' z za wielkiej sadzawki.

    No ale skoro takie oprogramowanie nie kwalifikuje się do przychodów z DG to
    wtedy jaka jest implikacja konieczności prowadzenia DG i reszty wynikajacej
    z DG?

  • 10. Data: 2014-11-14 20:05:36
    Od: W <w...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wystukał, co następuje:

    > Hm... to chyba bonus dla ZUSu, mogącego upomnieć się o składki wraz
    > z odsetkami :] (składki od umowy zlecenia mam na myśli, o ile
    > nie ma innej "ochrony")

    Potencjalnie byłoby minimalne zlecenie, dla minimalnego ZUS (bardziej pod
    kątem zdrowotnego)

  • 9. Data: 2014-11-14 20:05:36
    Od: W <w...@w...pl>

    jureq wystukał, co następuje:

    > Support klienta jako dzieło? Mam duże wątpliwości.

    Bo?

    w.