  • 1. Data: 2006-09-03 18:54:03
    Temat: DG w mieszkaniu obcej osoby
    Od: "Paweł Kowalczyk" <p...@S...com>

    Witam,
    czy dobrze rozumuje?

    Sytuacja:
    Jestem zameldowany w jednym miescie, mieszkam w innym.
    Wynajmuje mieszkanie od obcej mi osoby. Mam podpisana umowe najmu ale nie
    wiem czu wynajmujacy wlicza sobie kwote do przychodu.
    Chcialbym otworzyc DG z siedziba w jednym z pokoi. Wg mnie najlepiej byloby
    podpisac bezplatna umowe uzyczenia tego pokoju (albo np. jego czesci).
    I wtedy: ja place podatek od przychodu: X m2 * rynkowa stawka za czynsz za
    m2 a uzyczajacy nic nie placi.
    Dobrze mysle??

    Dzieki za odpowiedzi :]
    --
    Pozdrawiam,
    Pawel Kowalczyk

  • 2. Data: 2006-09-04 08:31:26
    Temat: Re: DG w mieszkaniu obcej osoby
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 3 Sep 2006, Paweł Kowalczyk wrote:

> [...]
    > podpisac bezplatna umowe uzyczenia tego pokoju (albo np. jego czesci).
    > I wtedy: ja place podatek od przychodu: X m2 * rynkowa stawka za czynsz za

    Źle myślisz, IMO & AFAIK.
    W takim układzie podatek należy się od obu stron.
    "Twój" tak jak piszesz - na podstawie art. 11.
    Zaś dającego w użytkowanie:
    +++
    Art. 16.
    1. Za przychód z nieruchomoœci odstšpionych bezpłatnie w całoœci
    lub w częœci do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz
    jednostkom organizacyjnym nie majšcym osobowoœci prawnej uważa
    się wartoœć czynszowš, stanowišcš równowartoœć czynszu, jaki
    przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu lub
    dzierżawy nieruchomoœci. [...]
    ---

    Tam dalej jest ileś wyjątków ("dla rodziny", "na cele naukowokulturalne"
    itp) ale raczej się nie załapie :)
    No i skoro *wynajmujesz* to podatek się należy...

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-09-04 19:12:54
    Od: "Paweł Kowalczyk" <p...@S...com>

    > Źle myślisz, IMO & AFAIK.
    > W takim układzie podatek należy się od obu stron.
    > "Twój" tak jak piszesz - na podstawie art. 11.
    > Zaś dającego w użytkowanie:
    > +++
    > Art. 16.
    > 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    > lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz
    > jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa
    > się wartość czynszową, stanowiącą równowartość czynszu, jaki
    > przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu lub
> [...]

    A mozna jakos tak zrobic zeby uzyczajacy nie ponosil za duzych kosztow?
    Nie wiem, moze lepiej wynajac mi ten pokoj za 1zl /m2 ?

    --
    Paweł Kowalczyk

  • 4. Data: 2006-09-06 20:49:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Sep 2006, Paweł Kowalczyk wrote:

    > A mozna jakos tak zrobic zeby uzyczajacy nie ponosil za duzych kosztow?

    Nie wiem :(

    > Nie wiem, moze lepiej wynajac mi ten pokoj za 1zl /m2 ?

    Przepis o "świadczeniach częsciowo odpłatnych" znasz?
    Nie, nie wiem czy i jak ma zastosowanie do takiego przypadku, ale jest.

    pzdr, Gotfryd