  • 1. Data: 2012-08-18 21:57:04
    Temat: Darowizna
    Od: "Radomir" <r...@w...pl>

    Witam

    Mam dwa pytania:

    1) Siostra przekazuje mi darowiznę w sporej wysokości (chodzi o zakup
    mieszkania) - czy ta darowizna jest zwolniona z podatku, a jeśli tak, to ile
    jest czasu na uzyskanie tego zwolnienia?

    2) Czy jeżeli uzyskane tą drogą pieniądze przekażę swojej żonie (mamy
    rozłączność majątkową), to ta darowizna też będzie zwolniona z podatku, czy
    też zostanie to potraktowane tak, jakby to moja siostra jej podarowała tę
    kwotę?

    Pozdrawiam
    Radomir

  • 2. Data: 2012-08-18 22:51:30
    Temat: Re: Darowizna
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Radomir wrote:
> [...]
    > rozłączność majątkową), to ta darowizna też będzie zwolniona z podatku,
    > czy też zostanie to potraktowane tak, jakby to moja siostra jej

    1. ustawa o podatku od spadkow i darowizn
    Art. 4a. 1. Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw
    majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo,
    ojczyma i macochę, jezeli...

    doczytaj dokladnie co jest po jezeli zebys potem nie mial pretensji, ze
    dostales gotowke do reki i US czepia sie podatku.

    1b. 6 miesiecy

    2. To zalezy czy siostra chciala podarowac to twojej zonie za pomoca
    ciebie, zeby uniknac podatku (lub byl to twoj pomysl) , cz tez chciala
    to podarowac tobie, a darowizna dalej byla tylko twoja wlasna inicjatywą
    po otrzymaniu darowizny od niej
    W darowiznie liczy sie pierwotna intencja.
    Oczywiscie trudno jest udowodnic jaka byla pierwtona intencja. tak w
    jedna jak i w druga strone.
    Problem polega na tym, ze US nie musi udowadniac swoich decyzji, a ty
    nie bedziesz potrafil udowodnic, ze tak jak postanowil US nie jest
    prawda. Z gory stoisz na przegranej pozycji.
    Sytuacja ze ktos dostal pieniadze a potem zeczywiscie pod wplywem
    impulsu dal je komus innemu i to jeszcze w calosci to 0.0000001%
    wszystkich. Ty sie raczej do takowych nie zaliczasz. Z gory mozna
    zalozyc, ze kombinujecie.

    Mysl nad lepszym rozwiazaniem. Moze kombinacja darowizn i pozyczek.
    Zalezy czy kupujecie kawalerke czy palac w dolinie Loary.