  • 1. Data: 2007-08-29 12:32:46
    Temat: Darowizna - 1/2 nieruchomości.Co z podatkiem.
    Od: "heniek" <s...@U...pl>

    Witam.

    Moj ojciec po połowie ze swoim bratem odziedziczyli po moim dziadku
    mieszkanie i domek pod Warszawą.
    Mają już wyrok sądu dot. nabycia praw do spadku. Moj ojciec nie zgłosił tego
    do użędu skarbowego (US).
    Teraz chce mi przekazać swoja część domku pod Warszawą w ramach darowizny.
    Czy dobrze rozumiem: żebym nie mysiał płacić podatku muszę pobiec z aktem
    notarialnym do US w przeciągu 30 dni ?
    Czy moj ojciec musi mieć zgodę współ właściela czyli swojego brata ?
    Czy wystarczy w US pokazać sam akt notarialny darowizny czy potrzebny jest
    też jakiś odpis z ksiąg wieczystych ? Obecnie w tych ksiegach jako
    właściciel widnieje mój dziadek i nie ma tam słowa o moim ojcu i jego
    bracie - wpis nie został zaktualizowany?

    Z góry bardzo dziękuję za odpowiedz.
    Kamil

  • 2. Data: 2007-08-29 13:57:00
    Temat: Re: Darowizna - 1/2 nieruchomości.Co z podatkiem.
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    heniek wrote:
    > Mają już wyrok sądu dot. nabycia praw do spadku. Moj ojciec nie zgłosił tego
    > do użędu skarbowego (US).

    To nic dalej nie załatwi, bo kazdy noatariusz będzie chciał zobaczyć
    albo zapłacony podatek od spadku albo decyzję US o tym, że podatku nie ma.
    Wszystko zależy od tego kiedy to było.
    Wieć najpierw ojciec do US, a potem dopiero do notariusza.

    > Teraz chce mi przekazać swoja część domku pod Warszawą w ramach darowizny.
    > Czy dobrze rozumiem: żebym nie mysiał płacić podatku muszę pobiec z aktem
    > notarialnym do US w przeciągu 30 dni ?

    nie musisz. 30 dni jest wtedy kiedy nie było notariusza.
    jeśli sprawa jest załatwiana notarialnie to w ogóle nie trzeba isć tego
    zgłaszać.

    > Czy moj ojciec musi mieć zgodę współ właściela czyli swojego brata ?
    Nie.
    Z tym, że zauważ że ojciec darowuje ci tylko pół domyu, bo drugie pół
    należy do brata. Będziesz współwłaścicielem razem z wujkiem.

> [...]
    > właściciel widnieje mój dziadek i nie ma tam słowa o moim ojcu i jego
    > bracie - wpis nie został zaktualizowany?

    Więc najpierw odkręccie księgi wieczyste i podatek od spadku, a dopiero
    potem myslcie o darowiźnie.
    Z umową darowizny na ciebie będziesz mógł złożyć wniosek do sądu o
    wpisanie cienie jako współwłaściciela.

  • 3. Data: 2007-08-30 03:00:15
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Więc najpierw odkręccie księgi wieczyste i podatek od spadku, a dopiero
    > potem myslcie o darowiźnie.
    > Z umową darowizny na ciebie będziesz mógł złożyć wniosek do sądu o
    > wpisanie cienie jako współwłaściciela.

    Nie muszą, wystarczy prawomocne orzeczenie sądu o nabyciu spadku, akt
    zgonu dziadka i zaświadczenie naczelnika
    urzędu skarbowego o tym, że należny podatek został opłacony lub, że podatek
    o tego spadku nie należał się.
    Poza tym to co standardowo należy dołączyć, w przypadku mieszkania
    zaświadczenie ze spółdzielni lub wypis z Kw i akt nabycia w zależności od
    rodzaju własności, a w przypadku domku pod Warszawą wypis z rejestru gruntów
    i wypis z księgi wieczystej.